Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko sinä käynyt uskovien kasteella?

Vierailija
14.06.2025 |

Minä olen. T. Valis 

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kaste symboloi kääntymystä kristityksi ja uutta elämää ja pelastusta

Johannes Kastaja sanoi kasteelle pyrkiville, lakiin luottaville fariseuksille, että tulee tehdä parannuksen hyvää hedelmää 

Vierailija
42/55 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvojen kastaminen ei ole raamatullista. "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu". Ensin usko ja sitten kaste omalla päätöksellä ja tahdolla. Vauvojen kastaminen liittyy kirkon jäsenyyteen, eli se on kirkon oma ihmisten perinnäissääntö. 

Raamatussa ei sanota "Joka uskoo ensin ja kastetaan sitten, se pelastuu". Mikä sen ymmärtämisessä on niin vaikeaa?

Mietihän hetki vaikka tätä esimerkkiä, joka voisi olla suoraan lapsuudestani jolloin olin tosi nirso ruuan suhteen: "Joka syö lautasellisen pinaattikeittoa ja juo lasillisen piimää saa viitosen." Tarkoitetaanko tuolla, että viitosen saadakseen täytyy syödä pinaattikeitto ennen kuin juo piimän, vai voiko ne tehdä ihan missä järjestyksessä tahtoo? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosikymmeniä taaksepäin sain Jumalan armon Jeesuksessa, erosin kirkosta ja otin upotuskasteen.

Vierailija
44/55 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole enkä suoraan sanottuna ymmärrä, miksi niin moni pitää aikuiskastetta niin tärkeänä. Luterilaisen opin mukaan lasten kastaminen on tietysti tarpeellista, koska Jumala lahjoittaa kasteessa lapselle uskon. Mutta miksi lapsena kastetun täytyisi mennä uudestaan kastettavaksi uskoontulon jälkeen, jos kaste on pelkkä ulkoinen suoritus jolla ei ole sen syvempää merkitystä? 

Vierailija
45/55 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan. Yksi kaste riittää.

Vierailija
46/55 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole, mutta olen kyllä pohtinut asiaa. Toisaalta uskovien kaste, eli kaste jossa kastettava ilmaisee uskonsa ja halunsa tulla kastetuksi on Raamatun mukainen, toisaalta taas yksi kaste on jo.

Raamatussa ei sanota, että uskon pitäisi edeltää kastetta. Raamatussa kerrotaan tapauksista joissa ihminen kastettiin vasta uskoontulon jälkeen, koska aluksi kaikki kääntyi kristinuskoon muista uskonnoista, eikä ketään tule kastaa ilman omaa (tai lasten kohdalla huoltajan) suostumusta.

Kerrotaanko Raamatussa yhdestäkään kristitystä perheestä, jossa lapset jätettiin kastamatta jotta he saisivat isompina päättää uskoontulostaan ja kasteestaan itse? 

Lapset oli siihen aikaan lähinnä perheen pään eli miehen omaisuutta, eikä heiltä tietenkään mitään kysytty.

Vierailija
47/55 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole, mutta olen kyllä pohtinut asiaa. Toisaalta uskovien kaste, eli kaste jossa kastettava ilmaisee uskonsa ja halunsa tulla kastetuksi on Raamatun mukainen, toisaalta taas yksi kaste on jo.

Raamatussa ei sanota, että uskon pitäisi edeltää kastetta. Raamatussa kerrotaan tapauksista joissa ihminen kastettiin vasta uskoontulon jälkeen, koska aluksi kaikki kääntyi kristinuskoon muista uskonnoista, eikä ketään tule kastaa ilman omaa (tai lasten kohdalla huoltajan) suostumusta.

Kerrotaanko Raamatussa yhdestäkään kristitystä perheestä, jossa lapset jätettiin kastamatta jotta he saisivat isompina päättää uskoontulostaan ja kasteestaan itse? 

Lapset oli siihen aikaan lähinnä perheen pään eli miehen omaisuutta, eikä heiltä tietenkään mitään kysytty.

Lapset saa siis kastaa nykyäänkin, kunhan siihen on huoltajien suostumus.

Vierailija
48/55 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei ole kastettu. En kuulu mihinkään uskontoon.

N55

Vierailija
49/55 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
50/55 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on uskovien kaste?

Vierailija
51/55 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on uskovien kaste?

Sama kuin typerysten kaste. 

Vierailija
52/55 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin uskontoa ja siihen kuului kaste. Koska en enää ollut luterilainen, ei myöskään vauvana saadulla kasteella ollut merkitystä. Se koski vain kirkkoon kuulumisen aikaa. 

Vierailija
53/55 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä olen kasvanut äärihelluntalaisessa perheessä ja käynyt kasteella 13-vuotiaana jäätävän sosiaalisen paineen alla. Jos ikäraja olisi ollut edes 15, en olisi käynyt. 

Vierailija
54/55 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siunausta kaikille.

Vierailija
55/55 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä olen kasvanut äärihelluntalaisessa perheessä ja käynyt kasteella 13-vuotiaana jäätävän sosiaalisen paineen alla. Jos ikäraja olisi ollut edes 15, en olisi käynyt. 

Ikävää kuulla, että on ollut tuollainen ympäristö.

Päätös kasteelle menosta pitää aina olla ihmisen vapaasta tahdostaan tekemä, henkilökohtainen ratkaisu. Siihen ei koskaan saa painostaa.