Apua! Lapseni on joutumassa Suomen surkeimpaan kouluun!
Lapseni on joutumassa Vesalan peruskouluun. Vesalan peruskoulu on tunnettu huonoista oppimistuloksista, väkivallasta (13-vuotias tyttö on iskenyt veitsellä toista oppilasta kylkeen veitsellä kesken kotitalouden oppitunnin) ja tulevien rikollisten keskittymänä. Vesalan peruskoulun päättötodistusten keskiarvo Ylen koulukoneen mukaan vuonna 2023 oli 7,34. Aivan järkyttävän alhainen!
Miten lapsen saa muualle kuin lähikouluun Helsingissä? Helsingin suomalaiseen yhteiskouluun pitäisi hakea 2. kouluvuoden jälkeen, mutta silloin saatta olla liian myöhäistä jos Vesalan koulu pilaa lapsen. Kristillinen koulu ja Steiner ottavat myös oppilaaksiottolalueiden ulkopuolelta, mutta jeesus- ja kristallihommat ei välttämättä kiinnosta, mutta ovat kuitenkin parempia mitä Vesalalla on tarjota. Kotiopetustakin on mietitty, sekä muuttoa toiselle paikkakunnalle tai kaupunginosaan, mutta kotipetus veisi vanhempien resursseja, ja toisella paikkakunnalla jouduttaisiin vähintään triplaamaan työmatka ja toisessa kaupunginosassa tingittäisiin neliöistä.
Mitä tehdä? En halua lasteni joutuvan kokemaan lähiökoulun kauhuja, niitä samoja jotka itse olen kokenut.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonossa koulussa saa hyviä numeroita heikommalla osaamisella kuin huippukoulussa.
Saa paremmat mahdollisuudet jatko-opintojen suhteen jos jaksaa edes vähän opiskella.
Yliopistoon ei haeta peruskoulun päästötodistuksella.
Siinä on naurussa pitelemistä kun yrittää selvitä lukiosta sellaisilla arvosanoilla että pääsee edes amiksen kampaamolinjalle kun Vesalan "ysin oppilas" ei osaa peruskoulun jälkeen edes lukea tai kirjoittaa sujuvasti.
Kuka on puhunut mitään yliopistosta? Olen itse käynyt ns. huonomaineisen lukion ja kirjoitin useamman L:n. Se on lopulta itsestä kiinni, miten asiat opiskelee. Toki, peruskoulussa tarvitaan enemmän ohjausta kädestä pitäen eikä voi olettaa, että pieni koululainen pystyy itsenäiseen toimintaan. Pointtini o
Meinaatko, että laudaturien puute on nimenomaan lukion syytä? Kuten on monta kertaa jo ilmaistu: Se on yksilöstä kiinni. Jos medialukion aines laitettaisiin Ressuun, laudatureja ei tulisi sen enempää. Lukio ei taikatemppuja tee.
"Meinaatko, että laudaturien puute on nimenomaan lukion syytä? Kuten on monta kertaa jo ilmaistu: Se on yksilöstä kiinni. Jos medialukion aines laitettaisiin Ressuun, laudatureja ei tulisi sen enempää. Lukio ei taikatemppuja tee."
Aivan varmasti ympäristöllä on väliä ja seura tekee kaltaisekseen suurimmalla osalla ihmisistä. Miksi muuten lukiot olisivat niin voimakkaasti eriytyneitä, vaikka niissä opetetaan ihan samat asiat? Miksi kukaan huippuopiskelijoista ei valinnut medialukiota, vaikka varmasti ainakin jollekin se olisi lähilukio.
Vierailija kirjoitti:
Kunnollisen suomenkielen oppiminen voi olla siellä hieman haasteellista. Puhuvat yksinkertaista suomea aika erikoisella poljennolla. Vaikea saada selvää mitä tarkoittavat. Huumeita liikkuu myös kyseisessä koulussa
Tuskinpa noissa lähiöissä suomen kieltä enää 10 vuoden päästä tarvitaankaan.
Vierailija kirjoitti:
"Meinaatko, että laudaturien puute on nimenomaan lukion syytä? Kuten on monta kertaa jo ilmaistu: Se on yksilöstä kiinni. Jos medialukion aines laitettaisiin Ressuun, laudatureja ei tulisi sen enempää. Lukio ei taikatemppuja tee."
Aivan varmasti ympäristöllä on väliä ja seura tekee kaltaisekseen suurimmalla osalla ihmisistä. Miksi muuten lukiot olisivat niin voimakkaasti eriytyneitä, vaikka niissä opetetaan ihan samat asiat? Miksi kukaan huippuopiskelijoista ei valinnut medialukiota, vaikka varmasti ainakin jollekin se olisi lähilukio.
Eihän nyt joka luokalle huippuoppilasta mahdu, joten välttämättä ei ole ollut kenenkään kympin oppilaan lähikoulu. Jos sinne tarvitsee junalla mennä, sama juna vie Oulunkylään, Tikkurilaan, Ressuun.
Lukiot ovat eriytyneitä siksi, että valinnanvaraa on niin runsaasti. Ei siksi, että seura tekisi kaltaisekseen.
Vierailija kirjoitti:
Seura tekee kaltaisekseen vain jos on muita seuraava lammas. Miksi skarppi nuori alkaisi seurata niitä, jotka ovat ajatuksenjuoksultaan aivan eri kategoriassa? Lukiot ovat eriytyneitä tästä syystä, että yleensä porukka hakeutuu oman keskiarvon tason lukioon, mutta huonompaan lukioon päätyminen ei todellakaan määritä sitä, miten yo-kokeissa pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seura tekee kaltaisekseen vain jos on muita seuraava lammas. Miksi skarppi nuori alkaisi seurata niitä, jotka ovat ajatuksenjuoksultaan aivan eri kategoriassa? Lukiot ovat eriytyneitä tästä syystä, että yleensä porukka hakeutuu oman keskiarvon tason lukioon, mutta huonompaan lukioon päätyminen ei todellakaan määritä sitä, miten yo-kokeiss
Menestys ei myöskään tartu. Työ pitää tehdä itse. Huippulukiostakin kirjoitetaan papereita, joissa paras arvosana on M. Se on aikamoinen tasonpudotus liki kympin oppilaalle.
Vanhempien koulutustaso on merkittävämpi kuin lähikoulun taso. Akateemisten lapset pärjäävät, duunarien lapsille ei oikein mikään riitä.
Joka koulussa on kympin ja vitosen oppilaita. Kannattaa olla se kympin oppilas.
Huolehtii vain, että on koulun paras oppilas, niin pääsee minne vain jatkoon. Pitää lukea paljon muutakin kuin oppimateriaalit, harrastaa kieliä ja matematiikkaa jne. Suomen parhaat ylioppilaat ovat pitäneet lukiotakin jarruna oppimiselleen.
Menet vanhempainyhdistykseen ja aktiivisesti ajat vanhempien kanssa koulun laatuasiaa. Kyllä vanhempia kuunnellaan.
Pienillä.paikkakunnilla ei koulushoppailla ja kaikki ovat samassa koulussa. Pienikin koulu voi antaa hyvät valmiudet jatkoon. Kuri ja säännöt ovat noissa varmaan paremmalla tasolla ja vanhempien kanssa hoidetaan asioita yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonossa koulussa saa hyviä numeroita heikommalla osaamisella kuin huippukoulussa.
Saa paremmat mahdollisuudet jatko-opintojen suhteen jos jaksaa edes vähän opiskella.
Yliopistoon ei haeta peruskoulun päästötodistuksella.
Siinä on naurussa pitelemistä kun yrittää selvitä lukiosta sellaisilla arvosanoilla että pääsee edes amiksen kampaamolinjalle kun Vesalan "ysin oppilas" ei osaa peruskoulun jälkeen edes lukea tai kirjoittaa sujuvasti.
Tämä. Siellä lukiossa nauretaan näille todistuksille.
Kommenttien perusteella en enää ihmettele segregaation nopeaa vauhtia Suomessa. Sen taustalla ovat paitsi vihervasemmiston lapsellinen idealismi, myös keskiluokan olematon resilienssi. Paetaan paikalta ja luovutetaan heti, kun tuntuu vähänkin epämukavalta. Itsepähän luotte vielä enemmän tilaa juuri sille, mitä yritätte välttää. Siihen päälle sitten vielä ne mahdollisuuksien tasa-arvo, onnellisten maa ym scheisse.
Vierailija kirjoitti:
Kuka haluaa asua Itä Helsingissä? Olen köyhä yh ja asun mielummin hyvässä lähiössä kaksiossa kuin idässä kolmiossa. Olen lapsuuden kasvanut Myyrmäessä e kä halua samaa omalle lapsilleni.
Kun käymme ostarilla joka on huonolla alueella oikein tuijottaa välillä kaapuihmisiä mustissaan kun vaan silmät näkyy tai suomalaisia sekakäyttäjiä. Onneksi omat lapset saavat elää idyllissä vaikka koti on ahdas.
Minä asun itä-Helsingissä, ja aivan onnellisena olen täällä rauhallisessa lähiössä asunut jo yli 20 vuotta. Lapseni ovat täältä lähialakouluista aloittaneet, ja käyneet sitten myöhemmin Ressun lukion ja päässeet sieltä hyvällä ylioppilastodistuksella eteenpäin. Minusta on ihanaa, että pihasta pääsee suoraan metsälenkille ja talvella hiihtämään. Mitään häiriötekijöitä ei 20 vuoden aikana ole ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka haluaa asua Itä Helsingissä? Olen köyhä yh ja asun mielummin hyvässä lähiössä kaksiossa kuin idässä kolmiossa. Olen lapsuuden kasvanut Myyrmäessä e kä halua samaa omalle lapsilleni.
Kun käymme ostarilla joka on huonolla alueella oikein tuijottaa välillä kaapuihmisiä mustissaan kun vaan silmät näkyy tai suomalaisia sekakäyttäjiä. Onneksi omat lapset saavat elää idyllissä vaikka koti on ahdas.
Minä asun itä-Helsingissä, ja aivan onnellisena olen täällä rauhallisessa lähiössä asunut jo yli 20 vuotta. Lapseni ovat täältä lähialakouluista aloittaneet, ja käyneet sitten myöhemmin Ressun lukion ja päässeet sieltä hyvällä ylioppilastodistuksella eteenpäin. Minusta on ihanaa, että pihasta pääsee suoraan metsälenkille ja talvella hiihtämään. Mitään häiriötekijöitä ei 20 vuoden aikana ole ollut.
Miksi menivät Ressuun asti? Olisihan siellä idässäkin ollut lukioita paljon lähempänä.
Vierailija kirjoitti:
Sitä tilasitte mitä saitte. Nauttikaa nyt ja koko rahan edestä.
Lianderssonit ja mariaohisalot laittavat ihan kohta lapsensa myös sinne, odottakaa vain hetki.
Tää kyseinen koulu on kyllä aivan hanurista. Suurin osa koulun opettajista on aivan totaalisen kusipäistä jengiä joiden ei kuuluisi olla missään tekemisissä meidän nuorten kanssa. Ei oo mikään ihme että tuollaisessa ympäristössä kasvaa kieroon ja oppimistulokset on mitä on. Reksi on kyllä hymyilemässä ja jauhamassa skeidaa yhteisöllisyydestä siellä sun täällä ja paistattelee omassa erinomaisuudessaan. Todellisuudessa ihan hirviö ihmisenä.
Muutto, kristillinen koulu tai joku painotus. Aika myöhään sä heräsit.