Apua! Lapseni on joutumassa Suomen surkeimpaan kouluun!
Lapseni on joutumassa Vesalan peruskouluun. Vesalan peruskoulu on tunnettu huonoista oppimistuloksista, väkivallasta (13-vuotias tyttö on iskenyt veitsellä toista oppilasta kylkeen veitsellä kesken kotitalouden oppitunnin) ja tulevien rikollisten keskittymänä. Vesalan peruskoulun päättötodistusten keskiarvo Ylen koulukoneen mukaan vuonna 2023 oli 7,34. Aivan järkyttävän alhainen!
Miten lapsen saa muualle kuin lähikouluun Helsingissä? Helsingin suomalaiseen yhteiskouluun pitäisi hakea 2. kouluvuoden jälkeen, mutta silloin saatta olla liian myöhäistä jos Vesalan koulu pilaa lapsen. Kristillinen koulu ja Steiner ottavat myös oppilaaksiottolalueiden ulkopuolelta, mutta jeesus- ja kristallihommat ei välttämättä kiinnosta, mutta ovat kuitenkin parempia mitä Vesalalla on tarjota. Kotiopetustakin on mietitty, sekä muuttoa toiselle paikkakunnalle tai kaupunginosaan, mutta kotipetus veisi vanhempien resursseja, ja toisella paikkakunnalla jouduttaisiin vähintään triplaamaan työmatka ja toisessa kaupunginosassa tingittäisiin neliöistä.
Mitä tehdä? En halua lasteni joutuvan kokemaan lähiökoulun kauhuja, niitä samoja jotka itse olen kokenut.
Kommentit (59)
Kristillinen koulu ja Steiner, näihin voi hakea miltä tahansa alueelta.
Vaikka koulussa olisi ollut tuollainen negatiivinen tapahtuma, niin todellisuudessa sellainen voi tapahtua missä tahansa koulussa, nää johtuu ihan täysin yksittäisen lapsen pahoista mielenterveys ongelmista, mihin ei ole puututtu ajoissa.
Kiusatuksi voi myös tulla missä tahansa ympäristössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonossa koulussa saa hyviä numeroita heikommalla osaamisella kuin huippukoulussa.
Saa paremmat mahdollisuudet jatko-opintojen suhteen jos jaksaa edes vähän opiskella.
Yliopistoon ei haeta peruskoulun päästötodistuksella.
Siinä on naurussa pitelemistä kun yrittää selvitä lukiosta sellaisilla arvosanoilla että pääsee edes amiksen kampaamolinjalle kun Vesalan "ysin oppilas" ei osaa peruskoulun jälkeen edes lukea tai kirjoittaa sujuvasti.
Kuka on puhunut mitään yliopistosta? Olen itse käynyt ns. huonomaineisen lukion ja kirjoitin useamman L:n. Se on lopulta itsestä kiinni, miten asiat opiskelee.
Sellaista "yksi miljoonasta"-tapausta ei olekaan ettei se ilmestyisi tänne jeesustelemaan omalla erinomaisuudellaan ja uskottelemaan kaikkien asioiden olevan just kuten itselläkin.
Varsinkin jos reaalimaailma ei muiden mielestä vastaa sitä ideologista kuplaa johon on sulkeutunut.
Kuuden ällän satuilut saavat myös uuden sävyn kun kirjoittaja kuvittelee että lukio lasketaan "jatko-opinnoiksi"
Vesalan koulusta valmistuu paljon tulevia väkivaltarikollisia ja raiskaajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonossa koulussa saa hyviä numeroita heikommalla osaamisella kuin huippukoulussa.
Saa paremmat mahdollisuudet jatko-opintojen suhteen jos jaksaa edes vähän opiskella.
Siinä on naurussa pitelemistä kun yrittää selvitä lukiosta sellaisilla arvosanoilla että pääsee edes amiksen kampaamolinjalle kun Vesalan "ysin oppilas" ei osaa peruskoulun jälkeen edes lukea tai kirjoittaa sujuvasti.
Kuka on puhunut mitään yliopistosta? Olen itse käynyt ns. huonomaineisen lukion ja kirjoitin useamman L:n. Se on lopulta itsestä kiinni, miten asiat opiskelee.
Sellaista "yksi miljoonasta"-tapausta ei olekaan ettei se ilmestyisi tänne jeesustelemaan omalla erinomaisuudellaan ja u
Taidat olla persu, kun ajatuksenjuoksu on tuota tasoa ja jauhat heti jostain ideologiasta? Vaikka koulun menestyminen keksimäärin jää keskinkertaiseksi, siellä on aina useita tapauksia jotka pääsevät hyviin kouluihin tai opintoihin myöhemmin. Kuten sanottua, yksilöstä kiinni. Tyhmyys ei tartu, se on valinta.
Olin kurjassa koulussa mutta luin aika paljon. Vanhemmat oli sivistynyttä väkeä ja meillä tiedettiin jonkin verran vaikka hissasta, fyssasta ja hyvästä kielestä. Vanhemmat kärsivällisesti auttoi ala?asteella kun en tajunnut matikasta mitään. Yläasteeseen mennessä olin jo ohi vanhempien osaamisesta. Huonosta alusta huolimatta sain erinomaisen peruskoulutodistuksen ja pyrin hyvään lukioon. Olin kyllä aika nörtti mutta en muista että siitä olisi pilkattu tai kiusattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eliittilukioihin tulee joka vuosi opiskelijoita huonoista yläkouluista huippuarvosanoilla eikä ne oikein pärjää siellä.
Luuletko oikeasti, että lukion oppimäärä on erilainen eliittilukiossa kuin vaikkapa aikuislukiossa? No ei ole. Peruskouluissa on isoja arvosanovaihteluita, eikä se liity mitenkään peruskoulun pohjatasoon. Kävin tavanomaisen peruskoulun, keskiarvo yli 8 ja lukiossa keskiarvo 9,5.
Oppimäärä on sama, mutta eliittilukioissa odotetaan suurempaa itseohjautuvuutta ja opettajajohtoisesti käsitellään vaikeampia aiheita.
Tämähän ei pidä lainkaan paikkansa. Eliittilukioissa nimenomaan odotetaan, että opettaja kaataa tiedon päähän eikä ole mahdollisuutta jäädä pois oppitunneilta vaikkapa työnteon vuoksi. Opiskelin aikuislukiossa, joka on lähes täysin itseohjautuva. Yliopistossa ihmettelin joidenkin oppilaiden kyvyttömyyttä hakea tietoa itsenäisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka on puhunut mitään yliopistosta? Olen itse käynyt ns. huonomaineisen lukion ja kirjoitin useamman L:n. Se on lopulta itsestä kiinni, miten asiat opiskelee. Toki, peruskoulussa tarvitaan enemmän ohjausta kädestä pitäen eikä voi olettaa, että pieni koululainen pystyy itsenäiseen toimintaan. Pointtini on silti se, ettei koulu yksin määrää lapsen mene
En ole lainaamasi, mutta pakko kommentoida tähän. Otetaan huonomaineisista lukioista esimerkiksi Helsingin medialukio. Viime keväänä 128 ylioppilasta kirjoitti yhteensä viisi laudaturia. Siis yhteensä. Kukaan ei saanut kahta tai useampaa laudaturia.
Vierailija kirjoitti:
Itsepähän olette päättäneet asua Suomen surkeimmassa lähiössä.
Minä asuin Vesalassa yli 10 vuotta. Ei todellakaan ollut huono alue. Rauhallista ja hiljaista. En osaa kouluista sanoa, sillä minulla ei lapsia. Muutin pois v. 2023, koska halusin meren äärelle. Mutta ei kyllä valittamista Vesalassa ollut ainakaan asumisaikanani.
asianajaja, N53
Vierailija kirjoitti:
Muuttakaa vähäksi aikaa vuokralle hyvälle alueelle, jotta lapsi pääsee hyvään kouluun. Sitten kun pääsee Sykkiin, voitte muuttaa muualle.
Sykkiin haetaan pääsykokeella. Siihen saa osallistua mistä päin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Sitä tilasitte mitä saitte. Nauttikaa nyt ja koko rahan edestä.
? Läheskään kaikki eivät ole tilanneet, lopeta syyllistys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttakaa vähäksi aikaa vuokralle hyvälle alueelle, jotta lapsi pääsee hyvään kouluun. Sitten kun pääsee Sykkiin, voitte muuttaa muualle.
Sykkiin haetaan pääsykokeella. Siihen saa osallistua mistä päin vaan.
Niin voi, mutta 1,5 vuotta rupualueen alakoulussa pilaa mahdollisuudet. Tai ainakin täytyy tosi voimakkaasti kompensoida lisäopetuksella kotona.
Vesalassa on laaja omakotitaloalue, jonka asukkaita koulussa on myös. Hyvät pärjäävät missä vain.
Kunnollisen suomenkielen oppiminen voi olla siellä hieman haasteellista. Puhuvat yksinkertaista suomea aika erikoisella poljennolla. Vaikea saada selvää mitä tarkoittavat. Huumeita liikkuu myös kyseisessä koulussa
Kuka haluaa asua Itä Helsingissä? Olen köyhä yh ja asun mielummin hyvässä lähiössä kaksiossa kuin idässä kolmiossa. Olen lapsuuden kasvanut Myyrmäessä e kä halua samaa omalle lapsilleni.
Kun käymme ostarilla joka on huonolla alueella oikein tuijottaa välillä kaapuihmisiä mustissaan kun vaan silmät näkyy tai suomalaisia sekakäyttäjiä. Onneksi omat lapset saavat elää idyllissä vaikka koti on ahdas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä tilasitte mitä saitte. Nauttikaa nyt ja koko rahan edestä.
? Läheskään kaikki eivät ole tilanneet, lopeta syyllistys.
Suurin osa on, niin kuin demareilla on ollut tapana sanoa. Joten pulinat pois!
Äänestämällä tähän pystyy vaikuttamaan, mutta se ei näytä suomalaisia kiinnostavan.
Vierailija kirjoitti:
Kuka haluaa asua Itä Helsingissä? Olen köyhä yh ja asun mielummin hyvässä lähiössä kaksiossa kuin idässä kolmiossa. Olen lapsuuden kasvanut Myyrmäessä e kä halua samaa omalle lapsilleni.
Kun käymme ostarilla joka on huonolla alueella oikein tuijottaa välillä kaapuihmisiä mustissaan kun vaan silmät näkyy tai suomalaisia sekakäyttäjiä. Onneksi omat lapset saavat elää idyllissä vaikka koti on ahdas.
Minä olen asunut koko aikuisikäni ja olen viihtynyt oikein hyvin. Lapseni ovat eläneet koko elämänsä täällä idässä ja viihtyneet oikein hyvin hekin. Asumme toki pientaloalueella.
Nyt lapset ovat jo korkeakouluikäisiä. Opiskelevat pk-seudun huippuyliopistoissa.
Muuttakaa toiselle alueelle ja tinkikää neliöistä. Kavereilla on iso vaikutus opiskeluintoon.
Vesalan koulu sijaitsee Kontulassa
Ei pelkästään koulu vaikuta lapsen kehitykseen. Kotona voi opettaa lasta läksyjen lisäksi, jolloin oppiminen ei jää pelkästään koulun varaan. Asuinalue, harrastukset ja ystävät vaikuttaa myös lapsen kasvuun.