Missä sisälämpötilassa laitatte ilmastoinnin päälle?
Kommentit (45)
Minä avaan oven ja räppänän, talvisin melko nopea tapa jäähdyttää asunto .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meni yli 23C niin säädin ilmastoinnin 19C. Nyt ei tarvitse hikoilla.
Voisit myös laihduttaa.
Sinä voisit laihduttaa ne läskit pois aivojesi ympäriltä. Kaikki haittaava läski ei ole vartalossa, se on näköjään kiivennyt sulla päähän, vai onko sittenkin kyse eritteistä, jotka ovatkin kiivenneet ylöspäin?
Vierailija kirjoitti:
Minä auon ikkunoita tarpeen mukaan. Kun ulkona on lämpimämpää kuin sisällä, lämäisen ikkunat kiinni ja aukaisen vasta kun ulkolämpötila on pienempi kuin sisällä. Meillä on kuutisenkymmentä vuotta vanha täystiilitalo, aika pitkälti alkuperäisessä hyvässä kunnossa ilman homeongelmia.
Teen noin itsekin, mutta valitettavasti se ei aina auta riittävästi. Siksi joudun joudun käyttämään siirrettävää ilmastointilaitettla kesäisin kovilla helteillä, tosin niitä helteitä ei lopulta kovin paljon ole. Mulla raja on 24 astetta koirani takia. Siirrettävällä pidän lämpötilan max 21-22 asteessa. Yöllä en ole käyttänyt vaan kaikki ikkunat auki on riittänyt öisin helteillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä auon ikkunoita tarpeen mukaan. Kun ulkona on lämpimämpää kuin sisällä, lämäisen ikkunat kiinni ja aukaisen vasta kun ulkolämpötila on pienempi kuin sisällä. Meillä on kuutisenkymmentä vuotta vanha täystiilitalo, aika pitkälti alkuperäisessä hyvässä kunnossa ilman homeongelmia.
Teen noin itsekin, mutta valitettavasti se ei aina auta riittävästi. Siksi joudun joudun käyttämään siirrettävää ilmastointilaitettla kesäisin kovilla helteillä, tosin niitä helteitä ei lopulta kovin paljon ole. Mulla raja on 24 astetta koirani takia. Siirrettävällä pidän lämpötilan max 21-22 asteessa. Yöllä en ole käyttänyt vaan kaikki ikkunat auki on riittänyt öisin helteillä.
Sitä moni ei yleensäkään kesäaikaan tajua, että päivän helleaikaan ne ikkunat pitää olla kiinni ja mahdolliset sälekaihtimet. Tästä on hyviä esimerkkejä omilta työpaikoiltani, tuskailivat hellettä ja ihmettelivät minun työhuoneen viileämpää lämpötilaa. Kun kerroin konstin, eivät mokomat uskoneet vaan vänkäsivät, että ilma ei kuulemma kulje muuten kuin ikkunat auki, vaikka tiloissa oli ilmastointikin.
Meillä on hirsitalo, joka jo rakenteena pysyy aika hyvin viileänä. Lisäksi talo on suunniteltu niin, että kaakkoon ja lounaaseen olevien ikkunoiden yläpuolelle terassin ja parvekkeen katot ja varjostavia puita. Ei pääse aurinko paistamaan sisälle eikä lämmittämään seiniä. Hyvin pysyy talo viileänä helteelläkin sillä että yöllä tuuletetaan ja päivällä ovet ja ikkunat kiinni.
Ei ole katsottu tarpeelliseksi hankkia jäähdytystä. Joskus on kovilla helteillä käytetty lattiatuuletinta, mutta sitäkään ei ole moneen vuoteen kaivettu varastosta.
Jos kesät kovasti lämpenee, täytyy varmaan hommata jäähdytys. Toistaiseksi ei ole ollut tarvetta.
Ei minulla ole mitään ilmastointia, eikä Suomessa edes ole sellaisia lämpötiloja, että sellaista tarvittaisiin. Kun laittaa verhot kiinni niin, ettei aurinko pääse sisälle paistamaan, koti pysyy siedettävänä. Näin tehdään kuumissa maissakin.
Noin +30 astetta menee vielä, jos vain on paikallaan tai kotona. Mutta jos tarvii liikkua jalan tai pyöräillen niillä asteilla, niin alkaa kuumuus tuntua tukalalta ja hiki virrata. Kerran oli pakko kävellä muutma kilometri noilla asteilla hakemaan pyörää huollosta, mutta hyvin hitaasti kun käveli, niin selvisi.
30 asteessa. 28 asteessa laitan kosteudenpoiston päälle, jolloin ei tunnu niin hiostavalta. Nyt on 27 astetta, joten lähellä aletaan olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ole mitään ilmastointia, eikä Suomessa edes ole sellaisia lämpötiloja, että sellaista tarvittaisiin. Kun laittaa verhot kiinni niin, ettei aurinko pääse sisälle paistamaan, koti pysyy siedettävänä. Näin tehdään kuumissa maissakin.
Noin +30 astetta menee vielä, jos vain on paikallaan tai kotona. Mutta jos tarvii liikkua jalan tai pyöräillen niillä asteilla, niin alkaa kuumuus tuntua tukalalta ja hiki virrata. Kerran oli pakko kävellä muutma kilometri noilla asteilla hakemaan pyörää huollosta, mutta hyvin hitaasti kun käveli, niin selvisi.
Jos talon rakenteet lämpenee, niin ei siinä auta pelkästään, että on verhot kiinni.
Ei täällä yksiössä ole ilmastointia. Jos ulkona on +20 niin täällä on +30 sisällä. Nyttenkin auringo paistaa suoraan sisään ja olen alkanut hikoilee. Parhaimmillaan täällä oli +42 sisällä kerran.
Ei ole edes tuuletusta koska parvekkeen ovi on keittiökomeron seinällä eikä tuuli auta mitään. Olohuoneessa on pieni ikkuna ei se tuuleta mitään. Pitäisi avata parvekkeen ovi, asunnon ovi ja rappukäytävän parvekkeen ovi että tulee läpiveto. Kovalla tuulella tää asunto tuulettuu.
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä yksiössä ole ilmastointia. Jos ulkona on +20 niin täällä on +30 sisällä. Nyttenkin auringo paistaa suoraan sisään ja olen alkanut hikoilee. Parhaimmillaan täällä oli +42 sisällä kerran.
Ei ole edes tuuletusta koska parvekkeen ovi on keittiökomeron seinällä eikä tuuli auta mitään. Olohuoneessa on pieni ikkuna ei se tuuleta mitään. Pitäisi avata parvekkeen ovi, asunnon ovi ja rappukäytävän parvekkeen ovi että tulee läpiveto. Kovalla tuulella tää asunto tuulettuu.
Siitä pienestä ikkunasta voisit laittaa siirrettävän ilmastointilaitteen putken ulos?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos talon rakenteet lämpenee, niin ei siinä auta pelkästään, että on verhot kiinni.
Estävät ne enemmän lämpiämisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta jos seinät lämpeää ulkoapäin, niin ei verhot todellakaan pelkästään auta.
Sisälämpötila nyt 24,5 ja laitoin nyt viilentimen eka kertaa päälle tälle vuodelle.
Miksipä laitella päälle kun on automaatilla 23 ympäri vuoden. Lämittää kun tarvitsee ja viilentää kun tarvitsee. Automaatio laittaa takan lämmityksen ajaksi pois päältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta jos seinät lämpeää ulkoapä
Ymmärrätkö sinä lukemaasi enää ollenkaan? Kai ne verhot estävät suoran auringonvalon tulon sisälle. Kyllä se auringonpaiste lämmittää yhä edelleen jo ennestään lämmintä huoneilmaa.