Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

30 vuotta unettomuutta

Vierailija
13.06.2025 |

Olen kärsinyt unettomuudesta jo noin 30 vuotta. Lääkkeillä välillä saa nukahdettua, se on parin tunnin helpotus ja sen jälkeen väsyttää enemmän. Pitimmillään olen valvonut 3-5vuotta jolloin toki 5-10 minuutin torkahduksia väkisin... Mieliala vaan ei tykkää valvomisista! 

Muita unettomia? 

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP

Vierailija
42/56 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nuku. Olisi kiva nukkua. Ainoat yöt, kun saan unta on silloin, kun otan unilääkettä ja rauhoittavia. Melkein kaikkea mahdollista olen jo kokeillut. Aina en nuku edes lääkkeillä. Kunpa lääkärit ymmärtäisivät paremmin 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Off-label- käyttö

Uudessa-Seelannissa vuonna 2016 julkaistussa tutkimuksessa havaittiin, että vain noin 21 prosentti ketiapiiniresepteistä oli kirjoitettu asianmukaisella käyttöaiheella 72 prosentin ollessa niin sanottua off label -käyttöä eli lääkkeen käyttöä muuhun kuin myyntiluvassa mainittuun käyttötarkoitukseen[12]. Euroopassa mahdollisesti jopa yli 80 prosenttia ketiapiiniresepteistä on kirjoitettu jonkin muun sairauden tai oireen hoitoon, kuin mihin valmisteen lääkelupa on myönnetty[20].

Lääkärit kirjoittavat ketiapiinia yleisesti unettomuuden hoitoon pienillä, 25100 milligramman annoksilla, vaikka se ei ole saanut myyntilupaa Yhdysvaltojen eikä Euroopan lääkevirastoilta myytäväksi unilääkeenä. Lisäksi Euroopan ja Yhdysvaltojen hoitosuositukset kehottavat olemaan käyttämättä ketiapiinia unettomuuden hoitoon puutteellisen tutkimusnäytön ja todennettujen haittavaikutusten vuoksi.[18][21]

Ketipiapiinin valmistaja AstraZeneca on edistänyt ketiapiinin käyttöä muihin kuin sen myyntiluvassa mainittuihin sairauksiin vaikuttamalla rahoittamiensa koulutusten ja luentojen sisältöön ja palkkaamalla lääkäreitä puhumaan tällaisen käytön puolesta. AstraZeneca on palkannut myös lääkäreitä julkaisemaan omissa nimissään yhtiön itse tekemiä tutkimuksia. Lisäksi AstraZenecan henkilökunta osallistui kaikkiin tutkimuksiin, jotka käsittelivät yleistyneen ahdistuneisuushäiriön hoitoa ketiapiinilla.[12]

Vuosina 20142018 julkaistuissa tutkimuskatsauksissa todetaan, ettei ketiapiinia pitäisi käyttää unettomuuden hoitoon, koska sillä ei ole osoitettu olevan hoidollista tehoa ja koska siitä on unettomuuden hoidossa enemmän haittaa kuin hyötyä. Ketiapiinin unilääkekäytölle ei ole siten olemassa tieteellisiä perusteita.[22] Sen tehosta unilääkkeenä on tehty vain yksi satunnaistettu kliininen 13 osanottajan tutkimus, jonka tulokset olivat ristiriitaiset. Lisäksi on tehty yksi 18 koehenkilön satunnaistamaton tutkimus, jonka tuloksena oli, ettei ketiapiini nopeuta nukahtamista. Skitsofreniaa sairastavilla tehdyissä tutkimuksissa on lisäksi havaittu, että ketiapiini saattaa vaikuttaa haitallisesti potilaiden nukkumiseen. Lääkeyhtiö Astra Zeneca on väittänyt silti mainonnassaan ketiapiinin soveltuvan unettomuuden hoitoon, minkä vuoksi se Yhdysvalloissa tuomittiin sakkoihin vuonna 2010.[14]

Vierailija
44/56 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Off-label- käyttö

Uudessa-Seelannissa vuonna 2016 julkaistussa tutkimuksessa havaittiin, että vain noin 21 prosentti ketiapiiniresepteistä oli kirjoitettu asianmukaisella käyttöaiheella 72 prosentin ollessa niin sanottua off label -käyttöä eli lääkkeen käyttöä muuhun kuin myyntiluvassa mainittuun käyttötarkoitukseen[12]. Euroopassa mahdollisesti jopa yli 80 prosenttia ketiapiiniresepteistä on kirjoitettu jonkin muun sairauden tai oireen hoitoon, kuin mihin valmisteen lääkelupa on myönnetty[20].

Lääkärit kirjoittavat ketiapiinia yleisesti unettomuuden hoitoon pienillä, 25100 milligramman annoksilla, vaikka se ei ole saanut myyntilupaa Yhdysvaltojen eikä Euroopan lääkevirastoilta myytäväksi unilääkeenä. Lisäksi Euroopan ja Yhdysvaltojen hoitosuositukset kehottavat olemaan käyttämättä ketiapiinia unettomuuden hoitoon puutteellisen tutkimusnäytön ja todennettujen haittavaikutusten vuoksi.[18][21]

Sitten se on aivan helvetin hyvä plazebo.

Vierailija
45/56 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nukun tenoxilla ja olen tyytyväinen siihen. Aivan sama jos olen koukussa siihen kunhan uni tulee. Muitakin on kokeiltu, mutta niistä ei ole ollut vastaavaa hyötyä. Annokseni ei ole noussut vaikka olen syönyt sitä pari kolme vuotta. 

Vierailija
46/56 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ehdin kärsiä unettomuudesta reilun vuosikymmenen. Sitten menin ensin yleislääkärille, joka passitti psykiatrille. Sitten kokeiltiin varmaan viittä eri lääkettä, ennen kuin apu Ketipinorista löytyi. 

Suurin osa palstalaisista ei sitä uskaltaisi edes kokeilla. Minä sen sijaan olen syönyt sitä jo 25 vuotta niin, ettei pää ole pehmennyt, eikä toleranssi lääkkeeseen kasvanut. Hyvin nukuttaa edelleen, eikä veriarvoissakaan ole mitään poikkeavaa.

Tuossa on käynyt niin että se toimi aluksi, sitten unettomuuden aiheuttaja poistui ja jäit syömään Ketipinoria koska luulit että se edelleen auttaa. Tuohon tulee todella paha fyysinen koukku, 25 vuoden jälkeen et enää irti pääse joten ei siinä mitään, satut selvästikin olemaan niitä onnekkaita joille ei tule vaikeita haittavaikutuksia. Tosin et kyllä kertonut elämästäsi muuta, eli miten elopaino, kognitiiviset kyvyt, oletko ollut työelämässä ym.

Vierailija
47/56 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut halcionia. Määrätään lyhyeen käyttöön mutta vaikuttaa lähes heti. Pommin varmasti nukahdat. 

Vierailija
48/56 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Off-label- käyttö

Sitten se on aivan helvetin hyvä plazebo.

Se on että placebo, ja ei ole mitenkään helvetin hyvä, kun aiheuttaa niin paljon tuhoa ihmiselle.

Vierailija
49/56 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ehdin kärsiä unettomuudesta reilun vuosikymmenen. Sitten menin ensin yleislääkärille, joka passitti psykiatrille. Sitten kokeiltiin varmaan viittä eri lääkettä, ennen kuin apu Ketipinorista löytyi. 

Suurin osa palstalaisista ei sitä uskaltaisi edes kokeilla. Minä sen sijaan olen syönyt sitä jo 25 vuotta niin, ettei pää ole pehmennyt, eikä toleranssi lääkkeeseen kasvanut. Hyvin nukuttaa edelleen, eikä veriarvoissakaan ole mitään poikkeavaa.

Tuossa on käynyt niin että se toimi aluksi, sitten unettomuuden aiheuttaja poistui ja jäit syömään Ketipinoria koska luulit että se edelleen auttaa. Tuohon tulee todella paha fyysinen koukku, 25 vuoden jälkeen et enää irti pääse joten ei siinä mitään, satut selvästikin olemaan niitä onnekkaita joille ei tule vaikeita haittavaikutuksia. Tosin et kyllä kertonut elämästäsi muuta, eli miten elopaino, kognitiiviset kyvyt, oletko ollut työelämässä ym.

Kiitos kysymästä, unettomuus alkoi jo armeijassa ja paheni, kun tein 12 vuotta keskeytymätöntä 3-vuorotyötä työnjohtajana. Sen jälkeen olen ollut yksikönpäällikkönä  ja asiantuntijana päivätöissä jo 17 vuotta. Kognitiiviset kyvyt ovat ymmärtääkseni hyvät. En ainakaan ole itse huomannut ongelmia, eikä kukaan muukaan ole asiasta maininnut. Minulla on terveelliset elintavat ja olen aina ollut ruuminnrakenteeltani hoikka.

Vierailija
50/56 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP

Vierailija
51/56 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut pari kyt vuotta. Mutta pisin aika ilman mitään unta, oikeasti ihan ilman sekunninkaan torkkuja, on 3 vuorokautta.

En pysty nukahtamaan ilman lääkkeitä ollenkaan. Vaikka olisin kuinka väsynyt.

Ärsyttää kun ihmiset puhuvat unettomuudesta siten, että se on vaan vähän huonosti nukkumista.

Minua ei oteta vakavasti kun sanon etten ole nukkunut moneen päivään. Ihmiset ajattelevat että olen nukkunut mutta puhun skeidaa. Monelle oikeasti koko yön valvonut ihminen, on vasn höpöttäjä joka on ehkä vähän heräillyt kesken uniensa.

Mitä lääkkeitä sinulla on? 

Vierailija
52/56 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä nukun tenoxilla ja olen tyytyväinen siihen. Aivan sama jos olen koukussa siihen kunhan uni tulee. Muitakin on kokeiltu, mutta niistä ei ole ollut vastaavaa hyötyä. Annokseni ei ole noussut vaikka olen syönyt sitä pari kolme vuotta. 

Miten ihmeessä olet saanut tenoxia kolmatta vuotta?

Mulla oli imovane pari vuotta kunnes lekuri lätkäisi lääkeriippuvaisen diagnoosin.

Unettomuus hassusti jäi hoitamatta.

Vierailija
53/56 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP

Vierailija
54/56 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ollut pari kyt vuotta. Mutta pisin aika ilman mitään unta, oikeasti ihan ilman sekunninkaan torkkuja, on 3 vuorokautta.

En pysty nukahtamaan ilman lääkkeitä ollenkaan. Vaikka olisin kuinka väsynyt.

Ärsyttää kun ihmiset puhuvat unettomuudesta siten, että se on vaan vähän huonosti nukkumista.

Minua ei oteta vakavasti kun sanon etten ole nukkunut moneen päivään. Ihmiset ajattelevat että olen nukkunut mutta puhun skeidaa. Monelle oikeasti koko yön valvonut ihminen, on vasn höpöttäjä joka on ehkä vähän heräillyt kesken uniensa.

Mitä lääkkeitä sinulla on? 

Ketipinoria ollut 15 vuotta, ja massiiviset haitat.

Vierailija
55/56 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä syön tuota lääkettä kaksisuuntaiseen eikä todellakaan auta nukkumiseen pätkän vertaa.

Kaksisuuntaisen annostus taitaa olla aika toinen kuin unettomuuden hoidon, sulla on varmaan tullut toleranssia jos olet syönyt satoja mg, ne unettomuuteen käytettävät 12,5-100 ei varmaan enää oikein auta. 

100 mg lyhytvaikutteista on mennyt juuri iltaisin kun muka myös väsyttää. Välillä pidempivaikutteista 200 mg. Ihmettelen kuinka moni suostuu näitä psykoosi- ja masennuslääkkeitä syömään unettomuuteen vaikka ei ole psyykkistä sairautta. Itsellä tenoxia nukkumiseen eikä siihen tule riippuvuutta eikä toleranssia kun ei joka ilta käytä ja toimii. On kyllä tarjottu ja kokeiltu näitä väsyttäviä masennuslääkkeitä ja histamiineja mutta ei ne itsellä auta ja masennuslääkkeellä käyttötarkoitus onkin pääasissa psyykkiseen sairauteen. Unettomuus kun äkkiä laukaisee uuden sairausjakson. Lääkitys kun itsellä menee varmasti lopun ikää sairauteen niin ei tarvitse huolehtia lopettamisesta eikä vieroitusoireista. Näiden lääkeiden lopettaminen kun ei ole mikään helppo juttu.

Vierailija
56/56 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä olet saanut tenoxia kolmatta vuotta?

Mulla oli imovane pari vuotta kunnes lekuri lätkäisi lääkeriippuvaisen diagnoosin.

Unettomuus hassusti jäi hoitamatta.

Kun ei sitä tenoxia tai muuta oikeaa nukahtamis- tai unilääkettä popsi jatkuvasti niin että joka päivä niitä syö ja taustalla on psyykkinen sairaus niin, ongelmia ei ole reseptin saamisessa ollut ja moni resepti tuleekin psykiatrian polilta. Imovane on nukahtamislääke mutta itsellä ongelmana on unessa pysyminen ja heräilen jatkuvasti useita kertoja yössä ja siihen on tenox. Kun uni on niin katkonaista, on hyvä saada edes joskus nukuttua niin ettei herää kerran tunnissa ja ole jatkuvasti väsynyt. Kun koetat nukkua 8 tuntia ja heräät sen aikana 8 kertaa niin ei tule palauttavaa unta lainkaan ja siitä seuraa se että haluaa vain jatkuvasti nukkua kun on niin väsynyt. Käyn töissä, joten ongelma unen kanssa ei ole siinä että en olisi tarpeeksi aktiivinen päivän aikana tai väsynyt nukkumaan mennessä. Ero vireystilassa on aivan uskomaton jos saan nukuttua 4 tuntia putkeen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän