Jos tällä hetkellä on lama (konkurssit ja työttömyys pilvissä), niin miksei sitä huomaa missään?
Ysärillä oikein tunsi sen levottomuuden ja masentuneisuuden ilmapiirin.
Kommentit (161)
No kyllä sen tuntee, ei sitä erikseen tarvitse tietää mistään, vietit ja vaistot ovat ihmisellä paras tietämisen väline muutenkin.
Kyllä huomaa. Käy vaikka laskemassa Helsingin keskustan tyhjät liiketilat. Varaa aikaa prosessiin useampi viikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaanvelalla rahoitettu sosiaaliturva on nostettu niin korkealle että lama ei tunnu enää missään, aluksi. Tuo on yhtä järkevää kuin pakkasella housuihin kuseminen, lämmittää hetken.
Väärin. Ysärilamassa tukien ostovoima oli suurempi kuin nyt.
Ysärilamassa tukien ostovoima oli parempi kuin nyt esimerkiksi kokin tai autolähetin. Mutta jos jostain pitää Sannaa syyttää, niin hänen aikanaan tullut inflaatio söi sosiaaliturvan ostovoimaa enemmän kuin Purran leikkaukset.
Ysärilamassa sai pätkätöitä ja työttömiksi laskettiin niiltä päiviltä sai korvausta kun ei ollut töissä. Nykyään työttömyyttä poliitikot piilottelee työttömien kustannuksella. Ysärilaman tilastointitavalla nykyään on ainakin miljoona työtöntä ja pätkätyöt on uran huipennus.
Mulla työttömällä se näkyy esim. siten että housut kului loppuun ja perse repesi niistä kun kangas oli kulunut jo niin ohueksi, mutta ei ole varaa ostaa uusia samanlaisia tilalle, maksavat 30 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä olen pannut merkille monenkin kivijalkakaupan lopettamiset. Enkä saa kotiani myydyksi millään. Raha ei riitä samalla tavalla kuin ennen.
Mä taas en millään meinaa löytää vuokrakolmiota.
Meillä ei ole ollut kohta 20 vuoteen mitään kunnon nousukautta, ennen ysärilamaa (ja sen jälkeen) oli. Paljon on myös opittu niistä ajoista. Esim. lainoista tuskin jää samanlaisia seurauksia kuin silloin, eikä kukaan yritä nyt väen vängällä pitää kiinni markasta ja sen arvosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä olen pannut merkille monenkin kivijalkakaupan lopettamiset. Enkä saa kotiani myydyksi millään. Raha ei riitä samalla tavalla kuin ennen.
Asutaan vielä vauvan kanssa hissittömän talon ylimmässä kerroksessa ja kaupungilla on hakemus vetämässä. Ei toivoakaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla työttömällä se näkyy esim. siten että housut kului loppuun ja perse repesi niistä kun kangas oli kulunut jo niin ohueksi, mutta ei ole varaa ostaa uusia samanlaisia tilalle, maksavat 30 euroa.
Työllinen piheyttään trollaa kuluneista housuista 3800 euron tuloilla kun työtön painii 590 euron tuloilla 1000 euron vuokran kanssa virkanaisten v ttuillessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asutaan vielä vauvan kanssa hissittömän talon ylimmässä kerroksessa ja kaupungilla on hakemus vetämässä. Ei toivoakaan.
Suomalainen menee auttamatta jonon päähän edelle menee ukrainalaiset erikoisosaajat ja mahmutit.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole ollut kohta 20 vuoteen mitään kunnon nousukautta, ennen ysärilamaa (ja sen jälkeen) oli. Paljon on myös opittu niistä ajoista. Esim. lainoista tuskin jää samanlaisia seurauksia kuin silloin, eikä kukaan yritä nyt väen vängällä pitää kiinni markasta ja sen arvosta.
Kyllä rikkailla on ollut pelkkää nousua sarasvuokin tienannut 20 vuodessa 100 miljoonaa paskaajauhamalla. Systeemi on rikkaille.
Näen sen, näen sen. Näen sen kauppareissuilla tänä päivänä, väki ostaa vähemmän tavaraa (ruokaa), näkyy ostoskärryissä verrattuna aiempaan. Näkyy kassalla, nyt yhä useammin kassajonossa joku kaivaa viimeisiä pennosiaan laskun maksuun.
Kaikki tämä tulee rajusti lisääntymään ja seuraavaksi vuoroon tulee pystyryöstöt ja kilikalit, silloin se varmaan alkaa mennä tyhmempienkin kaaliin jos eivät ehdi päästä hengestään. Talousahdingon seurauksena alkaa raakuus rehottaan. Repikää siitä.
Vierailija kirjoitti:
Kirppiksellä housut 2e.
Vierailija kirjoitti:
Näen sen, näen sen. Näen sen kauppareissuilla tänä päivänä, väki ostaa vähemmän tavaraa (ruokaa), näkyy ostoskärryissä verrattuna aiempaan. Näkyy kassalla, nyt yhä useammin kassajonossa joku kaivaa viimeisiä pennosiaan laskun maksuun.
Kaikki tämä tulee rajusti lisääntymään ja seuraavaksi vuoroon tulee pystyryöstöt ja kilikalit, silloin se varmaan alkaa mennä tyhmempienkin kaaliin jos eivät ehdi päästä hengestään. Talousahdingon seurauksena alkaa raakuus rehottaan. Repikää siitä.
Elukkamainen käytös etenkin virkarälssin puolelta on lisääntynyt suomalaisia kohtaan ja itse kiinnittänyt huomiota kaupassa päihteiden ostoon. Turhan moni ostaa jotain diipadaapaa ruuaksi ja monta purkkia jotain alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työllinen piheyttään trollaa kuluneista housuista 3800 euron tuloilla kun työtön painii 590 euron tuloilla 1000 euron vuokran kanssa virkanaisten v ttuillessa.
Hyvä.
Suomesta saa yksiön 500 eurolla. Työttömän ei kuulu asua tonnin kämpässä.
Muuttoavustusta saa kyllä.
Katso kaupunkisi ruokajonoja. Siellä pitäisi näkyä.
Vierailija kirjoitti:
Lomautettu täällä terve! Ei se minullekaan näkynyt missään vielä puoli vuotta sitten, vaan kappas kummaa, täällä ollaan työkkärin sivuja tutkimassa että mitäs hemmettiä nyt sitten.
Irtisanottu täällä, terve vaan. Nesteelta tuli kenkää ja olen keski-ikäinen. Hakenut olen siitä asti töitä, vaan huonolta näyttää.
Vierailija kirjoitti:
"Kesätyöpaikkojen määrä on tänä vuonna romahtanut. Samalla harvoja paikkoja hakevat myös pidempään työttömänä olleet."
esimerkiksi minä, vastavalmistuneena ei irronnut vakipaikkaa, niin olenpa sitten opiskelijoille tarkoitetussa kesätyössä määräaikaisena
Vierailija kirjoitti:
Netti- ja kirppikset on täynnä käytettyjä vaatteita, jotka eivät kelpaa enää edes "köyhille", kun hekin ovat olleet nykyisillä tukimäärillä niin varakkaita, että uusiin, kalliisiin vaatteisiin on varaa. Käytettynä löytyy varmasti housut ihan muutamalla eurolla työttömälle.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen sen siinä, että ilman säästöjä en pärjäisi pelkällä ansiosidonnaisella mitenkään.
Tunnen sen kun etsin oman alan töitä ja tällä paikkakunnalla nimeltä Jyväskylä ole niitä yhtään.
Tunnen sen siinä, kun oman alan töitä oli 2019 esim. pelkästään Helsingissä 5-6 sivua työkkärin sivulla ja nyt koko Suomessa on 3 sivua.
Tunnen sen siinä kun väännän väkisin avoimia työhakemuksia, jotka ei johda mihinkään.
Tunnen sen siinä, että avoimiin työpaikkoihin joihin olen hakenut viimeisen 1,5 vuoden aikana olen päässyt kolmesti haastatteluun.
Tunnen siinä, että yksinkertaiseen ja helppoihin työpaikkoihin vaaditaan tutkintoa vaikka koko työn voi sisäistää 15 min opastuksella. Esim. tiskaaja tai siivooja.
Tunnen sen myös kaveripiirissä, jossa ollaan lomautettuna tai työttömänä.
Tunnen sen parin kaverin konkurssista.
Tunnen sen kun vertaan työttömyysti
Jos nautit ansiosidonnaista kannattaa säästöt säästää pahanpäivänvarelle eli kun putoat 590 euron korvaukselle lopuntyöiäksi.
Tunnen sen siinä, että ilman säästöjä en pärjäisi pelkällä ansiosidonnaisella mitenkään.
Tunnen sen kun etsin oman alan töitä ja tällä paikkakunnalla nimeltä Jyväskylä ole niitä yhtään.
Tunnen sen siinä, kun oman alan töitä oli 2019 esim. pelkästään Helsingissä 5-6 sivua työkkärin sivulla ja nyt koko Suomessa on 3 sivua.
Tunnen sen siinä kun väännän väkisin avoimia työhakemuksia, jotka ei johda mihinkään.
Tunnen sen siinä, että avoimiin työpaikkoihin joihin olen hakenut viimeisen 1,5 vuoden aikana olen päässyt kolmesti haastatteluun.
Tunnen siinä, että yksinkertaiseen ja helppoihin työpaikkoihin vaaditaan tutkintoa vaikka koko työn voi sisäistää 15 min opastuksella. Esim. tiskaaja tai siivooja.
Tunnen sen myös kaveripiirissä, jossa ollaan lomautettuna tai työttömänä.
Tunnen sen parin kaverin konkurssista.
Tunnen sen kun vertaan työttömyystilastoja ennen koronaa.