Radiossa joku puhui, että alle 35- vuotiaat yliedustettuina sairauseläkettä saavina. Minä 58- vuotiaana en ole päässyt eläkkeelle
vaikka sairastan nivelreumaa, skolioosia ja astmaa. Jäin työttömäksi kaksi vuotta sitten ja ajattelin että yritän taas saada kuntoutustukea ja sitä kautta sitten sairaseläkkeelle. Työhistoriaa takana 37 vuotta putkeen pl kahden lapsen äitiyslomat.
Viimeiset työvuodet olin aika paljon saikuilla kun kroppa kertakaikkiaan petti. Ja nyt kun olen kokonaan työtön, tuntuu että eläkkeelle en pääse niin millään ainakaan kymmeneen vuoteen. Sitä ennen haen neljää työpaikkaa/kk ja jos satun pääsemään haastatteluun, rekrytoijan ilme jo kertoo ovella pääsenkö töihin.
Mutta se ihmetyttää miksi nuoret päästetään eläkkeelle?
Kommentit (37)
Miksi noita mt-ongelmaisia nyt sitten on niin paljon verrattuna vaikka heidän vanhempiensa ikäluokkaan?
Luulisi, että nimenomaan suurten ikäluokkien kasvattamalla ikäpolvella niitä olisi. Omat vanhempani syntyneet v 1943 ja 1945 eikä todellakaan mitään tunneasioita kotona käsitelty. Ei meistä kovin hulluja silti tullut.
No ei nuo kyllä ole mikään syy eläkkeelle pääsemiseen. Ihan tavallisia sairauksia mitä on monella työkyvyttömyyseläkeläisellä bonussairautena sen työkyvyttömyyttä aiheuttavan sairauden/sairauksien päälle.
Vierailija kirjoitti:
Miksi noita mt-ongelmaisia nyt sitten on niin paljon verrattuna vaikka heidän vanhempiensa ikäluokkaan?
Luulisi, että nimenomaan suurten ikäluokkien kasvattamalla ikäpolvella niitä olisi. Omat vanhempani syntyneet v 1943 ja 1945 eikä todellakaan mitään tunneasioita kotona käsitelty. Ei meistä kovin hulluja silti tullut.
tuo sukupolvi onkin sitten tehnyt koko muusta suvusta mielenvikaisia ja yli sukupolvisesti. Äitini ja isäni hoitamattomista persoonallisuus -ja mielenterveysongelmista kärsii nyt vielä minun lisäksi lapseni ja lapsenlapsenikin. He taas kärsivät omien vanhempiensa julmuudesta ja typeryydestä sekä hylkäämisestä. Oikeastaan kun suvun historiaa meilläkin tutkii niin se mt ongelma mitä nyt hoidetaan minunkin lapsilla on alkanut viimeistään 1800-luvun viimeisinä vuosikymmeninä.
Ptåå olla burnoutin aiheuttama masennus, ettei kestä työelämää. Sitten pääsee jo alle kolmekymppisenä työkyvyttömyyseläkkeelle ja on omaa aikaa ja se masennuskin alkaa sitten helpottaa, kun ei ole stressiä että tarvitsisi elämässä enää töitä tehdä.
Ohis, mutta edes sairauslomakorvausta ei saa ellei ole mielenterveysongelmainen. KELA on hylännyt multa useita lääkärien kirjoittamia sairauslomia kun sikäläinen jumala on päättänyt että olen työkykyinen kun pää on kunnossa vaikka kroppa ei. 2 ystävääni pääsi eläkkeelle 4-kymppisinä kun oli masennusta ja ahdistus, mutta kun eläkepaperi oli kourassa, tulikin ihmeparantuminen molemmille. Tuttavani on välillä pitkilläkin saikuilla ahdistuksen ja masennuksen takia, mutta ilmeisesti hän on lääkärissä loistava näyttelijä. Pitäisiköhän kokeilla? 🤔
Sama tilanne, 6v taistelin tk-eläkkeestä ja sain sen 2v ennen normieläkettä. Siinä vaiheessa olin jo joutunut lopettaman työt omalla kustannuksella ja tietty menetin n 400e/kk eläkkeestäni!
Ei ruumiin sairauksista pääsekään eläkkeelle mutta päästä pääsee...koittakaa nyt vammaset tajuta niksit.
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta edes sairauslomakorvausta ei saa ellei ole mielenterveysongelmainen. KELA on hylännyt multa useita lääkärien kirjoittamia sairauslomia kun sikäläinen jumala on päättänyt että olen työkykyinen kun pää on kunnossa vaikka kroppa ei. 2 ystävääni pääsi eläkkeelle 4-kymppisinä kun oli masennusta ja ahdistus, mutta kun eläkepaperi oli kourassa, tulikin ihmeparantuminen molemmille. Tuttavani on välillä pitkilläkin saikuilla ahdistuksen ja masennuksen takia, mutta ilmeisesti hän on lääkärissä loistava näyttelijä. Pitäisiköhän kokeilla? 🤔
Kannattaa kokeilla. Minä kokeilin ja heti napsahti 1kk saikku. Sitten olisi pitänyt lähteä mt-hoitajan luo märisemään, mutta en enää viitsinyt kun kuitenkin minun sairaus ei kuitenkaan ole korvien välissä. Onneksi vuosi ja pääsen vanhuuseläkkeelle. Jaksaa, jaksaa siihen saakka.
Vierailija kirjoitti:
Miksi alle komikymppisissä on niin paljon mielenterveysongelmaisia?
Huijaavatko ne että ei tarvitsisi töissä käydä vai mitä helvettiä?
Pääsykoeuudistus vei suomalaisten lasten ja nuoren mielenterveyden viimeisetkin rippeet.737
Vierailija kirjoitti:
Nuoret töihin ja yli 50 vuotiaat huonokuntoiset ja sairaat eläkkeelle.
Olen 59-vuotias ja töissä. Minulla on pitkä työura takana, jo alaikäisenä olin kesätöissä maatilalla, mansikkapelloilla ja puutarhassa. Oman alan töissä olin ensimmäistä kertaa 20-vuotiaana opiskelujen ohessa. Joten työura on pitkä. Mielelläni antaisin työpaikkani jollekin nuoremmalle ja jäisin eläkkeelle. Minulla on synnynnäinen vamma joka haittaa työntekoa mutta ei estä sitä. Joten on vain puurrettava työelämässä vielä vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten, nuorten ja nuorten aikuisten mt-ongelmia ei hoideta heti kun ne ovat vielä pieniä. Ne kroonistuvat ja invalidisoivat ajan mittaan. Monet ovat some-ajan lapsia, joiden paineet ja henkiset ongelmat juontavat myös somesta muiden kuormittavien elämäntilanteiden lisäksi.
Mikä v***u on ollut niin kuormittavaa, jos ei ikinä ole edes töissä käynyt? Uupumusta valitetaan vaikka mitään ei olla tehty?
Jos syyllinen on some niin pois sitten sieltä. Voi saatana.
No minä olin hyvin rankasti koulukiusattu, enkä saanut siihen kotonakaan mitään apua ja tukea. Somea ei siihen aikaan ollut vielä edes keksitty.
Nykyään olen korkakoulutettu ja koulutustani vastaavassa hyvässä työssä.
Vierailija kirjoitti:
Lasten, nuorten ja nuorten aikuisten mt-ongelmia ei hoideta heti kun ne ovat vielä pieniä. Ne kroonistuvat ja invalidisoivat ajan mittaan. Monet ovat some-ajan lapsia, joiden paineet ja henkiset ongelmat juontavat myös somesta muiden kuormittavien elämäntilanteiden lisäksi.
Mieti: meillä on enemmän alle 30v eläkeläisiä kuin yli 90v eläkeläisiä ja ne vanhukset on sentään joutuneet kokemaan sodan. Heillä ei mielenterveysongelmia hoidettu, ei ollut terapiaa eikä masennusta, vaikka isä kuoli sodassa.
Uniikkien lumihiutaleiden sukupolvi tulee meille vielä todella kalliiksi! Ei vastuuta, ei velvollisuuksia, mutta oikeuksia sitäkin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ennen mt-ongelmat olivat tabu ja niiden pääasiallinen lääke oli alkoholi. Itsemurhien määrä oli moninkertainen nykyiseen nähden. Nykyaikana sentään mt-ongelmien stigma alkaa vähentyä ja se on todella hyvä asia. Ihmiset voivat jopa uskaltaa hakea apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti: meillä on enemmän alle 30v eläkeläisiä kuin yli 90v eläkeläisiä ja ne vanhukset on sentään joutuneet kokemaan sodan. Heillä ei mielenterveysongelmia hoidettu, ei ollut terapiaa eikä masennusta, vaikka isä kuoli sodassa.
Uniikkien lumihiutaleiden sukupolvi tulee meille vielä todella kalliiksi! Ei vastuuta, ei velvollisuuksia, mutta oikeuksia sitäkin enemmän.
Joillakin sairaus on vain etn. tausta, mutta papereissa lukee jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, koska ne kaikki muut ennen vuonna 1935 syntyneet ovat jo kuolleet. Osa muuten siellä sodassa, niin on vähän pienempiä nuo ikäpolvet olleet muutenkin.
Yrität saada "taas" kuntoutustukea eli sinä olet siis päässyt eläkkeelle joskus? Kuntoutustukea nuo nuoretkin saa. Kuntoutustuki on määräaikainen eläke.
Ei ysärillä ollut tälläistä buumia. Kaikki opiskeli tai teki töitä. Siloo ei ollu somea. Ehkä tää some on nyt sekoittanut ihmisen mielen. Vaaditaan itseltä älyttömiä. Otetaan ksikki liian vakavasti. Ei oo mitään kohtuullisuuden tajus monella. Käykö ne edes ulkona? Mut ei ne pysty. Pitää pelata vaa pelejä. Tilataan ruoka foodaralta kun ei pysty tekee ruokaa.