Laihdutuslääkkeiden hinnat
Haluaisin ottaa puheeksi eri laihdutuslääkkeiden hinnat. Niistä kulkee niin monenlaista juttua, että varmimman tiedon saa itse käyttäjiltä. Itselläni on 30 kg ylipainoa ja olen lähes 50-vuotias. Käyn kuntosalilla ja pyöräilen sekä syön normaalisti. En syö rasvaisia tai sokeria ruokia vaan on proteiini ja kasvispainoitteinen, mutta paino ei vain laske. En ole himoahmija ja ruokailuajat ovat säännölliset. Kunnalliseen rintojen pienennyksään en pääse kun bmi on korkea. Nyt mielessä on pyörinytkin nämä laihdutuslääkkeet, mutta kynnys on korkea juurikin tuon hinnan suhteen.
Minkälaiset annostukset teillä käyttäjillä on laihdutuslääkkeille? Kauanko olette käyttäneet? Miten käyttö on vaikuttanut painoon? Ja mikä on arvio ajasta minkä joudutte käyttää vaikka paino on tippunut halutunlaiseksi? Ja kaikkien tärkein olisi kuulla: hinta.
Onko Suomessa tehty virallisia tutkimuksia vaikutuksista?
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edullisin konsti on syödä vähemmän.
Syödyn ruoan laatu vaikuttaa asiaan enemmän kuin syödyn ruoan määrä. Pelkästään hevi-ryhmän tuotteita saa syödä 500-1000 grammaa vuorokaudessa.Ruuan laatu vaikuttaa eniten eikä silloin ole tarkoitus mitään ylensyödä. Varsinkaan niitä kasviksia.
Todella harva suomalainen syö edes tuota puolta kiloa hevi-ryhmän tuotteita vuorokaudessa. Vielä harvempi kiloa. Virallisia ravitsemussuosituksia naisista noudattaa 25% ja miehistä 10%. 75% naisista ja 90% miehistä ovat ihan oman mutunsa ja influencereiden varassa ravintoasioissa.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen ihmisen mahalaukku on venyvää kudosta, joka venyy suurimmillaan keskimäärin 1,5 litran kokoiseksi. Mahalaukku ei normaalisti jää edes kahden perhepizzan syömisen jälkeen mitenkään niin sanotusti levälleen tai veny, kuten edellinen kommentoija virheellisesti väittää. Lihavuusleikkauksen teho perustuu siihen, että se vaikuttaa lihavuuslääkkeiden tavoin suolistohormoneihin: ruoan aikaansaamat kylläisyyshormonit ja mahalaukun venymisen aivoissa aikaansaama tunne tulevat aikaisemmin ja voimakkaampina.
Mikään ihmekonsti ei lihavuusleikkaus (eikä myöskään GLP-1-lääke) ole, koska siitä ei ole apua tunnesyömiseen.
https://seura.fi/terveys/hyvinvointi/pienet-annoskoot-ovat-laihduttajan…
kyllä tarvii olla jotain perustavanlaatuista vikaa jo, jos pystyy syömään 2 perhepitsaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edullisin konsti on syödä vähemmän.
Syödyn ruoan laatu vaikuttaa asiaan enemmän kuin syödyn ruoan määrä. Pelkästään hevi-ryhmän tuotteita saa syödä 500-1000 grammaa vuorokaudessa.Ruuan laatu vaikuttaa eniten eikä silloin ole tarkoitus mitään ylensyödä. Varsinkaan niitä kasviksia.
Todella harva suomalainen syö edes tuota puolta kiloa hevi-ryhmän tuotteita vuorokaudessa. Vielä harvempi kiloa. Virallisia ravitsemussuosituksia naisista noudattaa 25% ja miehistä 10%. 75% naisista ja 90% miehistä ovat ihan oman mutunsa ja influencereiden varassa ravintoasioissa.
Ylensyönnillä ei painoa hallita. Koskee myös kasviksia.
"Syömisten korjausten sijaan aloit käyttää lääkkeitä ja syöt edelleen yhtä huonosti. "
Eli suomennettuna luulet, että lääkkeen kanssa syödään epäterveellisen niukkaa ruokavaliota ja luomu-laihduttamisessa sitten syödään sama kalorimäärä terveellisesti? Miten ihmeessä se lääke tekee sen eron? Miksi ihmeessä ette pysty uskomaan, että lääkkeen avulla laihdutus vaatii samalla tavalla energiavajetta kuin kaikki muukin laihtuminen? Se on totta, että jotkut laihduttaa syömällä pelkästään näkkäriä, toiset pyrkii monipuoliseen ja tasapainoiseen ruokavalioon (joka on oikein), mutta se ei liity lääkkeeseen vaan ihmisen omiin valintoihin.
Ja en minä koe pahana, jos käytän lääkettä loppuikäni. Mitäs sitten? Koska tämä auttaa painonhallinnassa, niin säästyn monelta muulta terveysriskiltä lääkkeen avulla. Olisiko se parempi, että vetäisin insuliinia diabetes kakkoseen ja särkylääkettä niveliin, ohennusta tukoksiin jne.?
Lihavuuslääkkeet pitää saada Kela-korvauksen alle. Herranen aika. Mikä järki on säästää tuosta hiukan ja toisesta päästä maksaa miljardeja ylipainon aiheuttamia ongelmia. Hölmöläisten hommaa. Tietysti joku voi olla sitä mieltä, että diabetesta ei saisi hoitaa julkisella, ei ylipainoisten niveliä, ei sydänvikoja jne. Se on toinen keskustelu. Ehdotan sitten samalla, että huonogeeniset ei saa lisääntyä lainkaan. Esim reuma, ykköstyypin db ja migreeni suvussa on hyvä syy olla tekemättä kokonaan lapsia. Migreenilääkkeetkin on moninkertaisesti kalliimpia kuin laihdutuslääkkeet ja Kela maksaa. Loputon suo. Siksi pienimmän kustannuksen periaate on tässäkin paras ja ennaltaehkäisy.
Rohkaisen kaikkia tarttumaan näihin lääkkeisiin. Valtaosa käyttäjistä saa niistä apua, vaikka joillain ei lääke vaikuta tai muuten elämäntilanne on sellainen, ettei pysty vaan olemaan siltikään pienemmällä ruualla. Iso juttu on kanssa se, että ne pitää homman mielessä ja psykologinen vaikutus auttaa tsemppaamaan. On pistospäivä, on punnituspäivä jne. Mutta kyllä nämä ihan fyysisestikin vaikuttaa tosi paljon. Miksi emme tarjoaisi sitä apua niille, jotka sitä tarvitsee. Ihan samalla tavalla moni syö särkylääkettä ja relaksantteja hartiajumeihin, joita voisi hoitaa ilmankin. Aika moni lääkitystarve tulee ihan siitä, että on taipumus ja ei toimi optimaalisesti hoitaakseen itse vaivaa pois ilman lääkettä. Tämä menee samaan sarjaan.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on Rybelsus (tabletit) toiminut toistaiseksi ainakin hyvin. Ylipainoa oli 40kg. Nyt on 1,5kk takana (ensin 1kk kuuri 3mg annostuksella, nyt on meneillään 1kk kuuri 7mg annostuksella), eli en ole edes vielä päässyt siihen lopulliseen 14mg annostukseen. Siitä huolimatta painoa on lähtenyt jo 10kg.
Maksan 120e/kk eli koko lääkkeen itse.
Jossain vaiheessa on odotettavissa että teho laskee. Sitten on tarkoituksena siirtyä Mounjaroon.
Vinkki viitonen rahan säästämiseksi: kannattaa pyytää 14 mg vahvuus ja puolittaa siihen saakka kun pakko nostaa 14 mg:aan. Erään sisätautilääkärin ohje, jota itsekin noudatan.
Vierailija kirjoitti:
"Syömisten korjausten sijaan aloit käyttää lääkkeitä ja syöt edelleen yhtä huonosti. "
Eli suomennettuna luulet, että lääkkeen kanssa syödään epäterveellisen niukkaa ruokavaliota ja luomu-laihduttamisessa sitten syödään sama kalorimäärä terveellisesti? Miten ihmeessä se lääke tekee sen eron? Miksi ihmeessä ette pysty uskomaan, että lääkkeen avulla laihdutus vaatii samalla tavalla energiavajetta kuin kaikki muukin laihtuminen? Se on totta, että jotkut laihduttaa syömällä pelkästään näkkäriä, toiset pyrkii monipuoliseen ja tasapainoiseen ruokavalioon (joka on oikein), mutta se ei liity lääkkeeseen vaan ihmisen omiin valintoihin.
Ja en minä koe pahana, jos käytän lääkettä loppuikäni. Mitäs sitten? Koska tämä auttaa painonhallinnassa, niin säästyn monelta muulta terveysriskiltä lääkkeen avulla. Olisiko se parempi, että vetäisin insuliinia diabetes kakkoseen ja särkylääkettä niveliin, ohennusta tukoksiin jn
Surullista, että sä rohkaiset muitakin näitä lääkkeitä käyttämään. Kun omassa harhoissasi et tajua ravinnon merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on Rybelsus (tabletit) toiminut toistaiseksi ainakin hyvin. Ylipainoa oli 40kg. Nyt on 1,5kk takana (ensin 1kk kuuri 3mg annostuksella, nyt on meneillään 1kk kuuri 7mg annostuksella), eli en ole edes vielä päässyt siihen lopulliseen 14mg annostukseen. Siitä huolimatta painoa on lähtenyt jo 10kg.
Jossain vaiheessa on odotettavissa että teho laskee. Sitten on tarkoituksena siirtyä Mounjaroon.
Vinkki viitonen rahan säästämiseksi: kannattaa pyytää 14 mg vahvuus ja puolittaa siihen saakka kun pakko nostaa 14 mg:aan. Erään sisätautilääkärin ohje, jota itsekin noudatan.
Kiitos vinkistä, mut oon ymmärtänyt ettei saa puolittaa? Mihinköhän sekin mahtaa perustua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rybelsus jotain 120e/ kk. Toimii hyvin. Samaa vaikuttavaa ainetta kuin Oxempicissä suun kautta. Ja joo kaikki laihdutuslääkkeet laihduttavat ja naaman iho ei ole välttämättä niin sileä kuin lihavana. Eli ei ole ainoastaan Oxempic- naamaa!
Rybelsusta ei saa jos painoindeksi on alle 30, ainakaan diabeetikko.
Ei tietenkään diabeetikko, koska niitä ei saa ottaa yhtaikaa verensokeria laskevien lääkkeiden kanssa. Minulla ei ole painoindeksi ollut koskaan lähelläkään 30 ja olen käyttänyt jo kauan. Maksan itse eli kellään ei ole nokan koputtamista.
En alkanut. Mutta lääkkeet ovat hyvä juttu osalle. Myös kurssilla oli heitä koska lääke ei itsessään laihduta. Muutokset ruokavalioon pitää silti tehdä.
Olen (M67) käyttänyt Ozempicia 1 mg /viikko noin 2 vuotta aikuistyypin diabetekseen (KELA-korvauksella) insuliinin ja Synjardyn kera. Lähtöpiano oli noin 93 kg ja nyt 74-75 kg. Insuliinin sain sittemmin jättää pois. Kerran viikossa mitattava aamusokeri on yleensä välillä 5-6 eli hoitotasapaino on OK. Aamupala pyöreä ruisleipa ja päällykset, lounas lämmin mikro-ateria + ruisleipää / hapankorppuja, iltapäivällä ruisleipä, iltapala ruisleipä / hedelmiä. Juomana vissy ja zerot. Vatsa toimii. Diabeteshoitaja oli yllättynyt kun "natsasi hyvin".
Vierailija kirjoitti:
Olen (M67) käyttänyt Ozempicia 1 mg /viikko noin 2 vuotta aikuistyypin diabetekseen (KELA-korvauksella) insuliinin ja Synjardyn kera. Lähtöpiano oli noin 93 kg ja nyt 74-75 kg. Insuliinin sain sittemmin jättää pois. Kerran viikossa mitattava aamusokeri on yleensä välillä 5-6 eli hoitotasapaino on OK. Aamupala pyöreä ruisleipa ja päällykset, lounas lämmin mikro-ateria + ruisleipää / hapankorppuja, iltapäivällä ruisleipä, iltapala ruisleipä / hedelmiä. Juomana vissy ja zerot. Vatsa toimii. Diabeteshoitaja oli yllättynyt kun "natsasi hyvin".
Syöt täysin perseestä sairautesi huomioon ottaen.
Mutta noinhan Suomessa suositellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruisleipääkö paheksut? Täysjyväruisleipä ehkäisee suolistosyöpiä. Runsas kuitupitoisuus lisää kylläisyyttä pitkäksi aikaa, joka on tietenkin jokaisen painonhallitsijan etu. Ainoa asia, johon kiinnittäisin huomiota on ikään nähden riittävä proteiinin saanti (2 grammaa/ylin ihannepainokilo) ja kasvisten sekä marjojen saanti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruisleipääkö paheksut? Täysjyväruisleipä ehkäisee suolistosyöpiä. Runsas kuitupitoisuus lisää kylläisyyttä pitkäksi aikaa, joka on tiet
Paskat ehkäisee syöpää. 2tyypin diabeetikolle myrkkyä, nostaa verensokeria tosi reippaasti. Kuitu ei mitään kylläisyyttä anna, rasva on se mikä tekee kylläiseksi.
Säälittää joskus nää 2tyypin diabeetikot ketkä uskoo näitä suomalaisten ravitsemusterapeuttien ohjeita ilman omaa järkeä.
Eikö netissä näy kaikkien hinnat?