Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lulu Ranne haluaa kieltää 17-vuotiaiden yöajelut ja merkitä autot jo syksystä alkaen

Vierailija
12.06.2025 |

Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) sanoo, että merkitseminen voisi tarkoittaa esimerkiksi 17-vuotiaan lätkää autoon. Yksityiskohtia tarkennetaan vielä.

Yhteenvetona sanoisin, että tarkastelemme 17-vuotiaiden poikkeuslupamenettelyä, ajoaikoja, koulutuksen lisäämistä, riskienhallinnan opetuksen lisäämistä ja ehkä lätkiä sinne autoihin ja sanktioita, Ranne luetteli toimittajille eduskunnassa.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

18-vuotiaiden alaraja korttiin takaisin ja 80-lätkä vuodeksi takalasiin. Joskus vanhat jutut on vaan parempia.

Näin just. Tuo on ihan typerä juttu, että poikkeusluvan saamista höllennettiin. Nykyään "kaikki" hommaavat ajokortin jollain poikkeusperusteella, vaikka oikeaa tarvetta ei ole.

Vierailija
22/31 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokortti ikä takaisin 18 vuoteen tai 21 vuoteen.

Eikö olisi helpompi myöntää 17 vuotiaille ajokortti ainoastaan ihan poikkeustapauksessa, jos asuu paikassa jonne ei pääse julkisella liikenteellä ja on sellainen poikkeustila ettei perheessä ole vanhempaa ajokortillista henkilöä käytettävissä. Koulukuljetuksetkin noukkivat syrjäkyliltä ja asuntoloissakin voi asua. Herää myös kysymys, eikö perhe voi muuttaa julkisten kulkuvälineiden ulottuville.

Näin vältettäisiin monimutkaiset yöajokiellot ja 17 merkinnät autossa, se vain hävettää nuoria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sunny Car Center Ranne tietää nää jutut

Vierailija
24/31 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

18-vuotiaiden alaraja korttiin takaisin ja 80-lätkä vuodeksi takalasiin. Joskus vanhat jutut on vaan parempia.

Muistan tuon 80 lätkän. Se oli hyvä idea. 80 lätkä eli 80 km/t rajoitus ajaessa vuoden ajan ajokortin saamisesta. Opetti varovaisuutta liikenteessä ja että liikenteessä pitää olla varovainen ja kunnioittaa muita tiellä ajavia.

Oliko se niin, että se oli ensimmäisen vuoden ajokortin saamisen jälkeen kaikilla eli vanhemmillakin juuri ajokortin saaneilla? 

Vierailija
25/31 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän yrittää kieltää. Minun lapsi saa kuitenkin tehdä niin kuin haluaa ja kenelläkään muulla kuin minulla ei ole oikeutta kieltää minun lasta tekemästä jotain ja kun minä en näe mitään pahaa siinä että minun lapsi ajaa yöllä niin minun lapsi saa ajaa yöllä. Se on yhteiskunnan tehtävä järjestää asiat niin että minun lapsella on turvallista tehdä niin kuin itse haluaa!!!!

Vierailija
26/31 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja miten ne aikoo estää sen että nuoret ajelee öisin? Ihan naurettavaa, paras tapa on että palautetaan 18 vuotta ikärajaksi, siihen asti saisi ajella mopoautoilla jne 

Jos sinä et saa nuoriasi kuriin, niin me muut saamme kyllä. Ranteen ehdotus on hyvä,

Vierailija
27/31 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi auttaa se että auto lähtisi kaniin kunnes omistaja lunastaa sen kanista tonnilla parilla 

Vierailija
28/31 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla on teinien ajoluvissa että ei saa olla kyydissä ketään alaikäistä ja ei saa yöllä ajaa.

Vierailija
29/31 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa onnettomuuksista tapahtuu yöaikaan kun kyydissä on muita nuoria. Kielletään siis yöaikaan ajaminen ja alle 18-vuotiaana muiden kuljettaminen. Periaatteessa muiden henkilöiden kuljettamisen voisi kieltää myös 18 täyttäneiltä ennen kakkosvaiheen suorittamista.

Jotenkin vaikuttaa siltä, että usein matkustajille käy huonosti ja kuski selviytyy onnettomuudesta vähin vammoin. Samoin käy muun ikäisten onnettomuuksissakin.

Vierailija
30/31 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisivat nostaa ajoluvan saamisen ikärajan samantien 25. Näin ainakin pojille ja miehille, jotka "kypsyvät hitaammin" ja sama juttu tytöille, joilla esiintyy riskikäyttäytymistä liikenteessä.

2000-luvulla on usein kerrottu, että ihmisen aivot kehittyvät yli 20 vuoden ikään saakka. 

31/31 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajokortti ikä takaisin 18 vuoteen tai 21 vuoteen.

Eikö olisi helpompi myöntää 17 vuotiaille ajokortti ainoastaan ihan poikkeustapauksessa, jos asuu paikassa jonne ei pääse julkisella liikenteellä ja on sellainen poikkeustila ettei perheessä ole vanhempaa ajokortillista henkilöä käytettävissä. Koulukuljetuksetkin noukkivat syrjäkyliltä ja asuntoloissakin voi asua. Herää myös kysymys, eikö perhe voi muuttaa julkisten kulkuvälineiden ulottuville.

Näin vältettäisiin monimutkaiset yöajokiellot ja 17 merkinnät autossa, se vain hävettää nuoria.

Jos hävettää, niin ei tarvitse autoa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä