Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka vanhuuden terveysongelmat näkyvät muuttuneena kävelytapana

Vierailija
12.06.2025 |

AI vastaa:

Vanhuuden terveysongelmat näkyvät muuttuneena kävelytapana monin tavoin. Ikääntyessä lihasvoima, tasapaino, aistitoiminnot ja keskushermoston koordinaatio heikkenevät, mikä vaikuttaa kävelyyn ja liikkumiskykyyn

. Tyypillisiä muutoksia kävelytavassa ovat:

Askeleen lyheneminen ja töpöttävä askellus: Ikääntynyt ottaa lyhyempiä ja varovaisempia askelia, jotta tasapaino säilyisi paremmin. Tämä johtaa hitaampaan kävelyvauhtiin ja askelsyklin lyhenemiseen

Ryhdin kumartuminen: Lihasten surkastuminen, jänteiden ja nivelsiteiden jäykistyminen sekä mahdollinen osteoporoosi aiheuttavat selkärangan kaareutumista ja kumara-asennon, mikä vaikeuttaa asennon ylläpitämistä ja horjahdusten korjaamista

Tasapainon heikkeneminen: Proprioseptiivisen aistijärjestelmän heikentyessä ikääntynyt tukeutuu enemmän näköaistiin ja kävelee usein katse maahan suunnattuna, varmistaakseen askeleen osuvan oikeaan kohtaan

Kävelyn rytmittömyys ja kömpelyys: Esimerkiksi muistisairauksissa ja Parkinsonin taudissa kävely muuttuu rytmittömäksi, kömpelöksi ja jalat voivat "tarrautua" lattiaan, jolloin liikkeellelähtö ja suunnanvaihdot vaikeutuvat

Kaatumisriskin kasvu: Muuttunut kävelytapa lisää kaatumisriskiä, koska liikkumista ei ehditä sopeuttaa esteisiin tai horjahduksen vaatimiin korjausliikkeisiin ajoissa

Apuvälineiden käyttö: Lihasvoiman ja tasapainon heikentyessä liikkumisen apuvälineiden, kuten rollaattorin, käyttö yleistyy

Nämä muutokset ovat usein seurausta erilaisista sairauksista, kuten muistisairauksista, diabeteksesta, sydän- ja verisuonisairauksista sekä tuki- ja liikuntaelimistön ongelmista

Kävelytavan muutokset ovat siis näkyvä merkki ikääntymisen ja siihen liittyvien terveysongelmien vaikutuksesta toimintakykyyn.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuosta?

Vierailija
2/3 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä sitten? Olen 71 ja huolehdin silti kolmesta lapsenlapsestani vuorotellen ma - ke - torstai, kun tulevat päiväkodista / koulusta. Apuni on arvostettua, kiitosta saan, yhteys lapsiini ja näihin pieniin pysyy hyvänä. Luemme, leikimme, laulamme, rakennamme legoilla, piirrämme, leivomme, askartelemme, kokkaamme. Jos minä lähden kotoani näihin touhuihin aina niin ajoissa että kerkiän,  kävellen hitaammin kuin ennen  - ehkä töpötellenkin - varoen askeleita, jos ryhtini kumartuu, jos katson maahan etten kompastu, MIKÄ ON ONGELMA??? Sekö, että en oikeastaan saisi olla enää kenenkään NÄKYVILLÄ vaan hiljaa kaksiossani tai jossain hoitokodissa? Ranskantunneilla en varmaan myöskään saisi käydä, puhumattakaan uimaryhmästä.  Kyllä minulle ja aikuisille lapsilleni on ihan selvää, miten vanhuus tulee! Niin tyhmä aloitus että suututtaa! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla askel muuttunut,mun jalkapöytä kääntyy vinoksi. En ole käyny näyttämässä. Antaa mennä vaan,fyysinen työ ja joudun kävelemään paljon. Jos pääsis sairaseläkkeelle, ei tätä nykypäivän työtahtia jaksa. Tai sit jatkan työelämässä töpötellen hissunkissun. En pysty sitten vaikka 10 vuoden päästä oikeastaan töitä tekemään nykyisellä tahdilla,mut palkkaa saan. Käy sekin. Jos ei sairaseläkettä, käyn töissä siis vain oleskelemassa ja liksa juoksee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän