Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pk seudulla asuva työtön yh, pakko hakea tt tukea!!! Siitä di pääse koskaan eroon

Vierailija
12.06.2025 |

En pääse siitä eroon niin kauan kun olen työtön. Vuokra on 900 e k ( Heka kaksio lähiössä) ja saan työmarkkinatukea. Lapsi minulla koko ajan eli olen totaali yh. Työmarkkinatuki ei riitä edes vuokraan joten saan lisäksi lapsen isän maksamat elarit, asumistukea, lapsilisän ja toimeentulotukea.

Laskin että jos haluaisin tt tuesta eroon, vuokran pitäisi olla n 600 e jotta tulisimme toimeen muilla tuilla. Silloin saisin asumistukea n 300 e, elarit 246 e, lapsilisän 160 e ja työmarkkinatuen n 600 e. Sitten jäisi   600 e vuokran jälkeen laskuihin ja ruokaan meille kahdelle.

Muutto toiselle paikkakunnalle ei ole ratkaisu kun silloin saisin asumistukea vähemmän, eli käteen jäävä summa vuokran jälkeen ei olisi enempää. Esim Kouvolassa saisi asunto silloin  maksaa n 300 e jos en halua hakea tt tukea.

Miksi tämä on näin? Minusta yksinhuoltajat laitetaan ikävään asemaan riippuvaiseksi tt tuesta. Ja kyllä olen hakenut töitä niitä saamatta, ikää on liikaa 42 v asiakaspalveluun ja vuorotyö ei käy kun lapsi ekaluokkalainen. 

Olin naimisissa hiljaisen  insinöörimiehen kanssa kun saimme lapsemme,ero tuli kun mies tapasi toisen eikä tapaa lastamme kuin kerran kuussa muutaman tunnin.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jatkan vielä että lapsikorotukset pitäisi palauttaa yksinhuoltajille, vähentäisi riippuvuutta toimeentulotuesta. On todella stressavaa hakea sitä 2 kk välein. 

Vierailija
2/36 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sulla on kaksiosta noin korkea vuokra? Itselläni on kaksiossa reippaat 600 euroa metron vieressä vesi ja sähkö päälle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ekaluokkalainen pärjää vuorotyön ajan. 

Vierailija
4/36 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttakaa yksiöön. 

Vierailija
5/36 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sulla on kaksiosta noin korkea vuokra? Itselläni on kaksiossa reippaat 600 euroa metron vieressä vesi ja sähkö päälle

Pohjois Hki kaksio täällä ei ole halvempia. Lapsen koulu ja harrastukset vieressä mikä on edellytys että homma sujuu kun en aina voi saattaa harrastukseen tms. Toiveena olisi töiden saaminen joten lapsi joutuu kulkemaan itsekseen joka paikkaan. Kävi päiväkodin koulun vieressä joten ympäristö on hänelle tuttu ja turvallinen. Vuokra nousi tänä vuonna 30 e.

Vierailija
6/36 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttakaa yksiöön. 

Lapsella täytyy olla oma huone. Ehkä nyt vuoden pari menisi juuri ja juuri mutta koulutehtäviä varten pitää olla oma rauha ja koulupöytä. Eikä täällä alueella ole yksiöitä. 

Vierailija
7/36 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ekaluokkalainen pärjää vuorotyön ajan. 

En jätä 7 vuotiasta illoiksi yksin. Enkä ole mitään työtä saanut vuorotyöstäkään. Mutta esim.kaupan kassan työ voi olla vaikka 22 asti en jätä lasta yksinään. 

Vierailija
8/36 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niinku minnekkään muualle voi muuttaa,kun mietit vaan jotain Kouvolaa. Mut mieti jos saisitkin Kouvolasta töitä. Mun naapurit muutti " perähikiälle", saivat sieltä töitä ja asumiskustannukset pieneni. Työkaveri muutti pienemmälle paikkakunnalle, hän ja hänen puoliso sai sieltä töitä. Kehui vielä, että saivat vuokrattua omakotitalon pilkkahinnalla. Kahdestaan eivät maksa montaakaan satasta vuokraa.  Usealla ihmisellä taitaa muuton esteenä olla vain se oma asenne.

Vierailija
9/36 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lausuntopalvelussa on, että toimeentulotukea saavat joutuvat jatkossa kuntouttavaan työtoimintaan. 

Vierailija
10/36 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 m2 asunto ehkä sopivan hintainen pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
11/36 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, itse olen myös keski-ikäinen työtön ja joudun asumaan vanhempani luona kun rahani eivät riitä vuokraan. Olen vanhempani kotiorja ja kärsin itse mm.pahoista mielenterveysongelmista. Tuloni ovat olleet jo vuosia pelkkä työmarkkinatuki 595 euroa ja jos nyt oikein ymmärsin niin en ensi vuonna ole enää oikeutettu mihinkään tukiin eli jään kokonaan ilman tuloja. Katselin toki Hekan uusia uudiskohteita, mutta niissä on liian korkeat vuokrat jopa yli Kelan rajojen. Syrjässä Tapanilan uudiskohteissa on toki Kelan rajoihin mahtuvia vuokria, mutta en taida pystyä noitakaan hakemaan.

Vierailija
12/36 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niinku minnekkään muualle voi muuttaa,kun mietit vaan jotain Kouvolaa. Mut mieti jos saisitkin Kouvolasta töitä. Mun naapurit muutti " perähikiälle", saivat sieltä töitä ja asumiskustannukset pieneni. Työkaveri muutti pienemmälle paikkakunnalle, hän ja hänen puoliso sai sieltä töitä. Kehui vielä, että saivat vuokrattua omakotitalon pilkkahinnalla. Kahdestaan eivät maksa montaakaan satasta vuokraa.  Usealla ihmisellä taitaa muuton esteenä olla vain se oma asenne.

Minulla ei ole ajokorttia eikä autoa joten täytyy asua lähellä koulua ja hyvien kulkuyhteyksien päässä. Halvalla saa syrjästä asuntoja mutta en voi ajokortittomana lapsen kanssa muuttaa mihinkään syrjään. 

Vierailija
13/36 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuttakaa yksiöön. 

Lapsella täytyy olla oma huone. Ehkä nyt vuoden pari menisi juuri ja juuri mutta koulutehtäviä varten pitää olla oma rauha ja koulupöytä. Eikä täällä alueella ole yksiöitä. 

Mun lapsella kans oma huone ja koulupöytä siellä. Läksyt se tekee silti eteisen lattialla,olkkarin lattialla tai takkahuoneen lattialla. 

Vierailija
14/36 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole ajokorttia eikä autoa joten täytyy asua lähellä koulua ja hyvien kulkuyhteyksien päässä. Halvalla saa syrjästä asuntoja mutta en voi ajokortittomana lapsen kanssa muuttaa mihinkään syrjään. 

Pikkukylissä on asuntoja lähellä pikkukylän palveluja, ruokakaupat, apteekki,tavarat voi tilata netistä jos et tienny. Lapsella taas jos pitkä koulumatka,kunta tarjoaa koulukyydin. Näkeehän noita lapsia bussipysäkeillä pikkukylissä odottaen koulukuljetusta. Useat osaa elää niin, että palvelut ei ole kaikki kun ovesta ulos astuu. Puolisoni odotti lapsena koulukyytiä kylillä neljäkin tuntia, ihan järkevä ihminen siitä kasvoi. Koulumatka n. 50 kilsaa suunta. Itse kuulen vain tekosyitä, että ei voisi muuttaa.

Vierailija
15/36 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selityksiä löytyy aina joka lähtöön. Et varmaan voi ottaa työtäkään vastaan mistään muualta kuin omasta naapurustosta? Ja joskus lapsi joutuu vaihtamaan koulua,  ja selviävät siitä ihan hyvin. Paremmin kuin siitä, että koko lapsuutensa joutuu katselemaan passiivista vanhempaa, joka ei ole itse vastuussa mistään, vaan aina on vika olosuhteissa ja yhteiskunnassa.

Vierailija
16/36 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lausuntopalvelussa on, että toimeentulotukea saavat joutuvat jatkossa kuntouttavaan työtoimintaan. 

Tosi reilu meno meille yksinhuoltajille. Jos yksin asuisin en tt tukea joutuisi hakemaan

Vierailija
17/36 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkukylissä on asuntoja lähellä pikkukylän palveluja, ruokakaupat, apteekki,tavarat voi tilata netistä jos et tienny.

Aina tämä jankutus maalle muutosta alkaa .Kuule ei ole  voimavaroja tai rahaa järjestää muuttoa maaseudulle. Tiedätkö paljonko muutto yleensä maksaa? Saisinko siellä töitä koskaan vai odotanko eläkettä 20 vuotta? Enkä kyllä uskaltaisi asua missään metsän keskellä kaksin lapsen kanssa. Se on ihan sama jos ajattelet sen olevan tekosyy mutta en tosiaan ole nyt maaseudulle muttamassa ajokortittomana työttömänä yksinhuoltajana. Sehän olisi täydellinen syrjäytyminen ennestään huonossa tilanteessa meille molemmille. Nyt lapsella sentään on muutama kaveri ja itsellä tuttavia.

Vierailija
18/36 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selityksiä löytyy aina joka lähtöön. Et varmaan voi ottaa työtäkään vastaan mistään muualta kuin omasta naapurustosta? Ja joskus lapsi joutuu vaihtamaan koulua,  ja selviävät siitä ihan hyvin. Paremmin kuin siitä, että koko lapsuutensa joutuu katselemaan passiivista vanhempaa, joka ei ole itse vastuussa mistään, vaan aina on vika olosuhteissa ja yhteiskunnassa.

Mitä työtä? En ole edes haastatteluun päässyt vuoteen!!! 

Toivon että pääset kokemaan tätä ihanuutta olla työttömänä.

Vierailija
19/36 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä siinä toimeentulotuen hakemisessa nyt on niin kun se ongelma? 

Vierailija
20/36 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset muuttavat maaseudulta pois kun eivät löydä töitä ja minun pitöisi muuttaa työttömänä maaseudulle? En ymmärrä tätä logiikkaa. Kyllä toiveita on että työllistyisin joskus, mutta maaseudulla tuskin koskaan. 

Tätä logiikkaa en ymmärrä, ihan sama kuin kehottaisi velkaantunutta ottamaan lisää velkaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä