Pk seudulla asuva työtön yh, pakko hakea tt tukea!!! Siitä di pääse koskaan eroon
En pääse siitä eroon niin kauan kun olen työtön. Vuokra on 900 e k ( Heka kaksio lähiössä) ja saan työmarkkinatukea. Lapsi minulla koko ajan eli olen totaali yh. Työmarkkinatuki ei riitä edes vuokraan joten saan lisäksi lapsen isän maksamat elarit, asumistukea, lapsilisän ja toimeentulotukea.
Laskin että jos haluaisin tt tuesta eroon, vuokran pitäisi olla n 600 e jotta tulisimme toimeen muilla tuilla. Silloin saisin asumistukea n 300 e, elarit 246 e, lapsilisän 160 e ja työmarkkinatuen n 600 e. Sitten jäisi 600 e vuokran jälkeen laskuihin ja ruokaan meille kahdelle.
Muutto toiselle paikkakunnalle ei ole ratkaisu kun silloin saisin asumistukea vähemmän, eli käteen jäävä summa vuokran jälkeen ei olisi enempää. Esim Kouvolassa saisi asunto silloin maksaa n 300 e jos en halua hakea tt tukea.
Miksi tämä on näin? Minusta yksinhuoltajat laitetaan ikävään asemaan riippuvaiseksi tt tuesta. Ja kyllä olen hakenut töitä niitä saamatta, ikää on liikaa 42 v asiakaspalveluun ja vuorotyö ei käy kun lapsi ekaluokkalainen.
Olin naimisissa hiljaisen insinöörimiehen kanssa kun saimme lapsemme,ero tuli kun mies tapasi toisen eikä tapaa lastamme kuin kerran kuussa muutaman tunnin.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä siinä toimeentulotuen hakemisessa nyt on niin kun se ongelma?
Sen pitäisi olla viimesijainen ja väliaikainen etuus ei vuosien ajan elää sillä. Siksi en tein aloituksen. Käytännössä kaikki yksinhuoltajat joutuvat työttömänä hakemaan toimeentulotukea. Eihän siinä ole järkeä kun toimeen pitäisi tulla muilla etuuksilla. Olisi hyvä jos joku tarttuisi tähän ja se nostettaisiin esille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttakaa yksiöön.
Lapsella täytyy olla oma huone. Ehkä nyt vuoden pari menisi juuri ja juuri mutta koulutehtäviä varten pitää olla oma rauha ja koulupöytä. Eikä täällä alueella ole yksiöitä.
Koulupöytä?? Miten ihmisistä on tullut näin avuttomia.
Kyllä on koulupöytä oltava ainakin 3 luokalla viimeistään. Minullakin oli jo 1980 luvulla vaikka vanhemmat olivat alkoholisteja.
Olen yli 50 vuotias ja päässyt asiakaspalveluun esim kauppaan ja kahvilaan töihin. Vuorotyötä teki molemmat vanhempani, joten usein olin jo ekaluokalla illat yksin
Vierailija kirjoitti:
Olen yli 50 vuotias ja päässyt asiakaspalveluun esim kauppaan ja kahvilaan töihin. Vuorotyötä teki molemmat vanhempani, joten usein olin jo ekaluokalla illat yksin
Minäkin olin yksin eskarissa ja viikonloput yksin 12 v alkaen. En siksi jätä omaa lasta yksin illoiksi. Maailma on muuttunut. Vai jötitkö sinä omat lapsesi yksin 7 v alkaen illoiksi?
Sitä ihmettelen etten ole saanut haastatteluun kutsua edes kauppaan. Toki tarvitsen kokopäivätyön muuten menee tukikuviot niin sekaisin etten tiedä mitä rahaa saan milloinkin. Kahvilasta tai ravintolasta ei ole kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niinku minnekkään muualle voi muuttaa,kun mietit vaan jotain Kouvolaa. Mut mieti jos saisitkin Kouvolasta töitä. Mun naapurit muutti " perähikiälle", saivat sieltä töitä ja asumiskustannukset pieneni. Työkaveri muutti pienemmälle paikkakunnalle, hän ja hänen puoliso sai sieltä töitä. Kehui vielä, että saivat vuokrattua omakotitalon pilkkahinnalla. Kahdestaan eivät maksa montaakaan satasta vuokraa. Usealla ihmisellä taitaa muuton esteenä olla vain se oma asenne.
Minulla ei ole ajokorttia eikä autoa joten täytyy asua lähellä koulua ja hyvien kulkuyhteyksien päässä. Halvalla saa syrjästä asuntoja mutta en voi ajokortittomana lapsen kanssa muuttaa mihinkään syrjään.
Pikkukylissä on asuntoja lähellä pikkukylän palveluja, ruokakaupat,
Niin no usein myös jankutetaan et tuet ei riitä. Asutaan Helsingin keskustassa tyyliin tuilla ja tuet ei riitä. Toki kun itsekkin kirjoitit sulla on siellä ystäviä yms. heiltäkö ei heru apua muutoinkaan jos nyt vaikka saisi töitä sieltä Kouvolasta, ei mistään keskeltä korpea,vaan läheltä palveluita. Joskus vaan kun oma elämä kyrsii,niin jos mahdollista siitä voi saada mielekkäämpää jos vaan osaa ja haluaa nähdä vaivaa. Tosin vaikka kaikki kalusteetkin voi myydä, ettei niitä tartte muuttaa ja haalia uusia käytettyjä vaikka tilalle kunnes palkasta jää sen verran et ostaa uudet. Ihan miten vaan. Mut jos jämähtää,eikä osaa mitään tehdä ja vaan valittaa,niin kohautan olkapäitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen pitäisi olla viimesijainen ja väliaikainen etuus ei vuosien ajan elää sillä. Siksi en tein aloituksen. Käytännössä kaikki yksinhuoltajat joutuvat työttömänä hakemaan toimeentulotukea. Eihän siinä ole järkeä kun toimeen pitäisi tulla muilla etuuksilla. Olisi hyvä jos joku tarttuisi tähän ja se nostettaisiin esille.
Kyllä sitä hakee yksin asuvat työttömätkin. Tuo sinun laskelma on vähän outo, että jos teidän vuokra olisi 600 euroa, niin et tarvisi toimeentulotukea, kun ruokaan jäisi 600 euroa. Olisit edelleen kuitenkin oikeutettu toimeentulotukeen, koska sun ja lapsen perusosista tulee n. 1000 euroa eli sen verran pitäisi jäädä. Toimeentulotuen perusosat on aika isot ja lapset nostaa sen vielä isommaksi, joten oikeus siihen monella jää muiden etuuksien jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sulla on kaksiosta noin korkea vuokra? Itselläni on kaksiossa reippaat 600 euroa metron vieressä vesi ja sähkö päälle
Pohjois Hki kaksio täällä ei ole halvempia. Lapsen koulu ja harrastukset vieressä mikä on edellytys että homma sujuu kun en aina voi saattaa harrastukseen tms. Toiveena olisi töiden saaminen joten lapsi joutuu kulkemaan itsekseen joka paikkaan. Kävi päiväkodin koulun vieressä joten ympäristö on hänelle tuttu ja turvallinen. Vuokra nousi tänä vuonna 30 e.
Jos ei muutos ole mahdollista syystä tai toisesta, sitten pitää kiristää vyötä.. se on ihan oma päätös.. takuulla asuntoa voit vaihtaa halvempaa kaupungin asunnoissa sisäisesti. Lapsesi saa uudesta koulusta ja löytää harrastuksiakin muita. Voihan olla, ettei harrastus enää edes ensi syksynä kiinnosta
Se, että haluat asua samassa asunnossa samalla alueella ja saada tukea, on yhtälö, joka näyttää mahdottomalta. Eli sun täytyy miettiä mitä tehdä. Vaihtaa asuntoa/aluetta/kaupunkia. Eihän siinä muu auta.
Sinulla on yksinkertaisesti liian kallis asunto. Olet jumittunut kaupunginosaasi sillä periaatteella ettet voi koskaan muuttaa muualle lapsen takia.
Vierailija kirjoitti:
Muuttakaa yksiöön.
20m2 yksiö Helsingissä maksaa vähintään 700€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äläpä nyt. On myös varakkaita yksinhuoltajia, jotka pärjäävät säästöillä ja puskureilla työttömyyden yli. Pidetäänköhän minuakin jonain sossun elättinä, kun olen hoitanut lastani kotona lähes kolmevuotiaaksi asti.
Vierailija kirjoitti:
Noh, itse olen myös keski-ikäinen työtön ja joudun asumaan vanhempani luona kun rahani eivät riitä vuokraan. Olen vanhempani kotiorja ja kärsin itse mm.pahoista mielenterveysongelmista. Tuloni ovat olleet jo vuosia pelkkä työmarkkinatuki 595 euroa ja jos nyt oikein ymmärsin niin en ensi vuonna ole enää oikeutettu mihinkään tukiin eli jään kokonaan ilman tuloja. Katselin toki Hekan uusia uudiskohteita, mutta niissä on liian korkeat vuokrat jopa yli Kelan rajojen. Syrjässä Tapanilan uudiskohteissa on toki Kelan rajoihin mahtuvia vuokria, mutta en taida pystyä noitakaan hakemaan.
Aika omituinen tarina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töistä saa etuuksia palkan muodossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töistä saa etuuksia palkan muodossa
Ei päästetä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selityksiä löytyy aina joka lähtöön. Et varmaan voi ottaa työtäkään vastaan mistään muualta kuin omasta naapurustosta? Ja joskus lapsi joutuu vaihtamaan koulua, ja selviävät siitä ihan hyvin. Paremmin kuin siitä, että koko lapsuutensa joutuu katselemaan passiivista vanhempaa, joka ei ole itse vastuussa mistään, vaan aina on vika olosuhteissa ja yhteiskunnassa.
Mitä työtä? En ole edes haastatteluun päässyt vuoteen!!!
Toivon että pääset kokemaan tätä ihanuutta olla työttömänä.
No ei välttämättä natsaa jos hakee vaan siitä oman kuplan sisältä. Mut onko haettu Kouvolasta? Rovaniemelläkin saattaa natsata ja saa työtä. Varmasti on palvelut ja julkinene liikenne kunnossa.
Koulupöytä?? Miten ihmisistä on tullut näin avuttomia.