Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei olisi varaa ilmalämpöpumppuun

Vierailija
12.06.2025 |

Eikä jaksamistakaan!

Ovatko ilmalämpöpumpun kulut ja työmäärä yllättäneet? Mielestäni ovat kalliita ostohinnaltaan, ja uutta pitäisi alkaa katsella pikkuhiljaa kymmenen käyttövuoden jälkeen. Ja jos haluaa pitää pumpun käyttökuntoisena ja mahdollisimman pitkäikäisenä, pitäisi huollattaa säännöllisesti. Ammattimiehen käyttö jo yksistään maksaa sen verran, että yksin asuvan pienituloisen pitäisi harkita mistä sen rahan ottaa. Laitteen uusiminen veisi minut konkurssiin, joten en edes haluaisi kotiini sellaista.

Ajatelkaapa minuakin vanhenevaa mummoa, joka olen jo kattolamppua ja verhoja vaihtaessa horjahtanut alas keittiöjakkaralta. Olisiko minusta kiipeämään, irroittelemaan ja imuroimaan kuukausittain lämpöpumpun suodattimia katon rajasta? Ja ulko- osien huolto vielä päälle. En jaksaisi, hyvä että jaksan normaalit taloustyöt ja siivoamiset.

Ihmettelen hoitavatko ihmiset tosiaan koneitaan niin ahkerasti kuin pitäisi. Sen tiedän, ettei eräs ikääntynyt tuttavani hoida ainakaan, koska hänen kotonaan haisee aina märälle villasukalle. Hän itse on tottunut hajuun, eikä sitä huomaa, mutta putsauksesta kysyessäni hän vastasi ettei hän tee sille muuta kuin laittaa välillä käyntiin, jos on liian kuuma tai kylmä. Hänellä oli hetken raikasta, pari kuukautta, kun taloyhtiö huollatti laitteet.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meillä eka huolto kolmen vuoden päästä. Tilkailla kiivetään ja ne kankaat irti. Olen 60-vuotias. Viilennystä ei nyt tarvitse, lämmitys nytkin päällä.

Mitään hajuja ei aiheuta.

Vierailija
2/25 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aiheuta työtä. Ne kankaat imuroidaan niin että ne irroitetaan. Sun selkeä ongelma on raha. Toimii yleensä12-13 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmäärä? Mikä ihmeen työmäärä?

Pölysuodattimien puhdistusta kerran kuussa en laske nyt edes työksi. Kansi auki, kaksi suodatinta irti ja imurointi tai pesu suihkun alla.

Kerran vuodessa olen puhdistanut kennoston höyrypesurilla joka on muuten omakotiasujalle aivan pakollinen hankinta oli ilmalämpöpumppua tai ei.

Tai kenelle hyvänsä jos talossa on WC jonka istuimen reunan alta tulee todella mielenkiintoisen väristä lientä kun suuttimen kääntää puhaltamaan 120C höyryä yläviistoon

8v täynnä kahdella ilpillä eikä kumpikaan haise miltään.

Vierailija
4/25 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iigorin pelikirjaan ilmestynyt lisäsivu ilmalämpöpumppuja vastaan satuilusta. Ihan mikä vaan yllytys tsuhnia tuhlaamaan energiaa käy.

Vierailija
5/25 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpoja on ilpit ja itse kun asentaa, niin ei tarvi maksaa kipeäksi siitäkään itseää. Tuttavallasi on luultavasti paha kosteusvaurio talon rakenteissa kun haisee home.

Vierailija
6/25 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halpoja on ilpit ja itse kun asentaa, niin ei tarvi maksaa kipeäksi siitäkään itseää. Tuttavallasi on luultavasti paha kosteusvaurio talon rakenteissa kun haisee home.

Milläs itse asennat kun ei liike myy niitä sinulle jos ei sinulla ole asentajaa.

Vierailija
7/25 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä mitään vaivaa ole, ulkoyksikkö saa olla aikalailla omassa rauhassaan, mitä nyt syksyllä lehtiä kannattaa nyppiä, ettei mene tukkoon. Sisäyksikön siivous kestää sen 3 min, voi pyytää vaikka vetreämpää vierasta ottamaan ne suodattimet pois imurointia varten. Eikä sitä tarvitse joka kuukausi edes tehdä, riippuu kämpästä miten paljon pölyä kerää. Ja kaverisi tekee väärin. Sitä ei varsinkaan talvella saa ottaa pois päältä, kondenssivesi jäätyy koneen sisään ja rikkoo laitteen. Sitä säädetään kaukosäätimestä sopivaksi. Mutta kukaan ei sua pakota hankkimaan koko laitetta, kesähelteet voi toki vanhemmalle väelle ottaa koville, että mukavuuden ja terveyden kannalta se olis ihan hyvä, mutta ei väkisin.

Vierailija
8/25 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siitä mitään vaivaa ole, ulkoyksikkö saa olla aikalailla omassa rauhassaan, mitä nyt syksyllä lehtiä kannattaa nyppiä, ettei mene tukkoon. Sisäyksikön siivous kestää sen 3 min, voi pyytää vaikka vetreämpää vierasta ottamaan ne suodattimet pois imurointia varten. Eikä sitä tarvitse joka kuukausi edes tehdä, riippuu kämpästä miten paljon pölyä kerää. Ja kaverisi tekee väärin. Sitä ei varsinkaan talvella saa ottaa pois päältä, kondenssivesi jäätyy koneen sisään ja rikkoo laitteen. Sitä säädetään kaukosäätimestä sopivaksi. Mutta kukaan ei sua pakota hankkimaan koko laitetta, kesähelteet voi toki vanhemmalle väelle ottaa koville, että mukavuuden ja terveyden kannalta se olis ihan hyvä, mutta ei väkisin.

Talvella laitteeseen ei tule kondenssivettä. Se tulee vain viilentäessä.

.ohis

Vierailija
9/25 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milläs itse asennat kun ei liike myy niitä sinulle jos ei sinulla ole asentajaa.

Tollo, käytettynä toimivia ilppejä saa lähes ilmaiseksi.

Vierailija
10/25 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä tarvi huoltaa. Riittää, kun suodattimet puhdistaa. Näin sanoi meille ilpin toimittanut myyjä, kun hiljattain asiaa kysyttiin. 

Vierailija
11/25 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja aineet näiden täyttöön taavi tavallinen saa ... mistä?

Vierailija
12/25 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

TV,ssä oli mainos laihialaisesta lämpöpumpusta joka on käyttäjälle ilmainen.

Vierailija
13/25 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veronkorotukset lämmittävät Suomalaisten mieltä.

Vierailija
14/25 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä talo lämpeni talvella liki pelkällä ilpillä. Isompi vaiva mun mielestä seinissä olevat lämpöpatterit pitää puhtaana, niitäkin pitää imuroida tai huiskia pölyhuiskalla pölyt pois. 7 lämpöpatteria meillä, ei käytössä niin en usein imuroi. Pienempi vaiva imuroida 1 ilppi.

Vierailija
15/25 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä talo lämpeni talvella liki pelkällä ilpillä. Isompi vaiva mun mielestä seinissä olevat lämpöpatterit pitää puhtaana, niitäkin pitää imuroida tai huiskia pölyhuiskalla pölyt pois. 7 lämpöpatteria meillä, ei käytössä niin en usein imuroi. Pienempi vaiva imuroida 1 ilppi.

Sama täällä. OKT, kaksi ilppiä. Hyvin pysyy tupa lämpöisenä vaikka -30 ulkona.

Vierailija
16/25 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko tosissas, nyt kannattaa siirtää se näppis kaappiin piiloon, ettei tarvi nolata itseään kyselemällä tyhmiä. Tomppeli.

Vierailija
17/25 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko tosissas, nyt kannattaa siirtää se näppis kaappiin piiloon, ettei tarvi nolata itseään kyselemällä tyhmiä. Tomppeli.

No kerroppa nyt vaan mistä niitä saa taavi tavallinen ostaa.

Vierailija
18/25 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä tarvi huoltaa. Riittää, kun suodattimet puhdistaa. Näin sanoi meille ilpin toimittanut myyjä, kun hiljattain asiaa kysyttiin. 

Täytyy huoltaa ammattilaisilla kolmen vuoden välein. Teille on sanottu väärin. Meiilä vuoden vanha pumppu ja Innoairilta hankittu.

Vierailija
19/25 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talvella laitteeseen ei tule kondenssivettä. Se tulee vain viilentäessä.

.ohis

Tulee, vai mistä se jääpaakku ilmestyy ulkoyksikön alapuolelle? Kone pitää olla talvella päällä, koska muuten koko masiina jäätyy ja jos väkisin yrittää käynnistää pakkasella, ei nesteet koneen sisällä pääse liikkumaan koska se on JÄÄSSÄ. Näitä on monta hajonnut tällä tavalla ja vähän enemmän maalaisjärjellä varustetut ymmärtävät virittää pressun ulkoyksikön ympärille ja lämmittää konetta lämpöpuhaltimella ennen käynnistämistä. Ja tämän opetti ammattilainen edellisvuonna, kun meidän koneen asensi.

Vierailija
20/25 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tulee, vai mistä se jääpaakku ilmestyy ulkoyksikön alapuolelle? Kone pitää olla talvella päällä, koska muuten koko masiina jäätyy ja jos väkisin yrittää käynnistää pakkasella, ei nesteet koneen sisällä pääse liikkumaan koska se on JÄÄSSÄ. Näitä on monta hajonnut tällä tavalla ja vähän enemmän maalaisjärjellä varustetut ymmärtävät virittää pressun ulkoyksikön ympärille ja lämmittää konetta lämpöpuhaltimella ennen käynnistämistä. Ja tämän opetti ammattilainen edellisvuonna, kun meidän koneen asensi."

Ilpin ulkoyksikössä ei liiku mitään jäätyvää vaan kylmäainetta. Se jääpaakku koneen alle tulee sulatussykleistä. Lämmitystoiminnan aikana ulkoyksikön kennon pintaan härmistyy jäätä.

Taitaa teidän amatimies olla Porvoon Ilmastointi oy:stä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä