MTV Uutiset: Semaglutidi on nyt Suomen myydyin lääke - lihavat eivät saa sitä, hoikat vetää sitä huvikseen
Suomen myydyin lääke on nyt semaglutidi diabetes- ja laihdutuslääke, jota käytetään yhä enemmän ei-diabeetikoilla ja jopa normaalipainoisilla ihmisillä. Lääkärit varoittelee, mutta ilmiö leviää. Samalla ne, jotka oikeasti sairastavat vaikeaa lihavuutta, eivät saa lääkettä, koska Kela ei korvaa.
Onko tää enää hoitoa vai yhteiskunnan sairaus itsessään? Ihmiset haluaa laihtua ilman vaivaa, ja lääketeollisuus myy unelmaa vaikka terve paino jo olisi. Ja samalla meille syötetään uutta narratiivia: lihavuus on hormonivaje, ei laiskuutta. Eli nyt meillä ei ole enää lihavia, vaan "vajavaisia", joita pitää lääkitä?
Mammat, mihin tää johtaa? Vielä hetki sitten puhuttiin kehorauhasta ja itsensä hyväksymisestä. Nyt ollaan tilanteessa, jossa hoikatkin pistää itsensä piikille, koska mikään ei riitä. Kukaan ei enää sano ääneen sitä ilmiselvää: liikunta ja järkevä syöminen.
Eikö tämä ole juuri se hetki, kun pitäisi katsoa peiliin eikä lääkeannostelijaan?
Kommentit (47)
55-vuotias 182-senttinen mies. Olen laihduttanut semaglutidin avulla 10 kg. Painoindeksi tippui 27.5:stä 23.5:eeen. Laihdutus vei 12 viikkoa.
Lääke ei tiputa painoa itsestään. Ruokavalio piti muuttaa täydellisesti, ja annoskokoja piti tiputtaa puoleen. Lääke vain hillitsee ruokahalua.
Sain reseptin ulkomailta lääkäriystävältäni. Maksoin sen tietenkin kokonaan itse.
En kärsinyt mistään sivuvaikutuksista. Söin laihdutuksen aikana varmuuden vuoksi monivitamiinivalmistetta ja paljon proteiinia sisältäviä ruokia. Kävin säännöllisesti verikokeissa.
Suomessa ei lääkettä ainakaan julkisella tai työterveydessä määrätä, ellei ylipainoa ole runsaasti kenties yhdistyneenä diabetekseen. Kela-korvattavuudelle kriteerit ovat vielä ankarammat.
Lääkkeistä ei ole minkäänlaista pulaa. Lääketehtaat ovat reagoineet valtavaan kysyntään lisäämällä tuotantoa.
Olen tyytyväinen nykyiseen painooni. Jos se uhkaa nousta, minulla on pari neljän viikon reseptiä varastossa.
En koe tehneeni tässä mitään väärää.
Painoindeksini on ollut 39.1-40 enkä siitä huolimatta ole saanut minkäänlaista lääkitystä sitä pyytäessäni terveyskeskuksen tai työterveyslääkärin kautta. Olen laihtunut 10 kiloa omatoimisesti mutta painoindeksini mukaan olen vaikean lihavuuden puolella.
Omatoimisesti laihduttaessa en voi vetää liian tiukkaa dieettiä koska silloin minulle iskee ahmimiskohtauksia. Olen saanut aikaisemmin kuukausien tiukilla 500 kcal pussikuureilla painoa tiputettua paljon, yli 30 kg mutta kuurien loputtua paino on tullut takaisin korkojen kera.
Lääkäreiltä en ole saanut muuta tukea laihdutukseen kuin kommenttia ylipainostani ja kehotuksen laihduttaa. Koskaan minua ei punnita lääkärissä eikä painoani seurata mitenkään. Olen saanut kommenttia laihtumisesta ympäristöstä (vaikka näin pientä laihtumista ei helposti vaikeasti ylipainoiselta edes huomaa) mutta lääkäri ei ole huomannut mitään, kehottaa vain pudottamaan painoa joka tapaamisella.
Vierailija kirjoitti:
55-vuotias 182-senttinen mies. Olen laihduttanut semaglutidin avulla 10 kg. Painoindeksi tippui 27.5:stä 23.5:eeen. Laihdutus vei 12 viikkoa.
Lääke ei tiputa painoa itsestään. Ruokavalio piti muuttaa täydellisesti, ja annoskokoja piti tiputtaa puoleen. Lääke vain hillitsee ruokahalua.
Sain reseptin ulkomailta lääkäriystävältäni. Maksoin sen tietenkin kokonaan itse.
En kärsinyt mistään sivuvaikutuksista. Söin laihdutuksen aikana varmuuden vuoksi monivitamiinivalmistetta ja paljon proteiinia sisältäviä ruokia. Kävin säännöllisesti verikokeissa.
Suomessa ei lääkettä ainakaan julkisella tai työterveydessä määrätä, ellei ylipainoa ole runsaasti kenties yhdistyneenä diabetekseen. Kela-korvattavuudelle kriteerit ovat vielä ankarammat.
Lääkkeistä ei ole minkäänlaista pulaa. Lääketehtaat ovat reagoineet valtavaan kysyntään lisäämällä tuotantoa.
Olen tyytyväinen nykyiseen
En tiedä paljonko painoindeksin tulisi olla julkisella tai työterveydessä jotta saa reseptin. Minulla oli sairauksia joita laihtuminen helpottaisi mutta ilmeisesti 40 painoindeksi ei riitä reseptiin.
Mä olen normaalipainoinen, joka käyttää semaglutidia. Pari vuotta sitten olin lihava, joka käytti semaglutidia. Tämä on loppuiän lääkitys. 60 euroa kuukausi, mulle on kirjoitettu 14 mg puolitettavaksi.
Asuntovaunua ei saa kun Kela ei korvaa. Olen karavaanari mutta rikkaat vievät kaikki asuntovaunut eikä köyhille jää niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeistä ei ole minkäänlaista pulaa. Lääketehtaat ovat reagoineet valtavaan kysyntään lisäämäll
Miksi painoindeksi 27 edes laihduttaa lääkkeillä? Sitä en ymmärrä todella ylipainoisena diabetes-potilaana.
Painoindeksinhän pitää olla yli 30 ja vaikeasti hoidettava diabetes että saa reseptin , kela ainakaan ei korvaa muuten.
Kakkosdb on montaa eri tyyppiä, siksi kaikkiim ei tepsi sama.
Pysytääs litroissa. Jos syö 1 dl päivässä raakana 10 litraa riittää sadaksi päiväksi. Eikä kukaan nyt sentään joka päivä syö mustikoita vaan muitakin marjoja ja niitä kasviksia.