MTV Uutiset: Semaglutidi on nyt Suomen myydyin lääke - lihavat eivät saa sitä, hoikat vetää sitä huvikseen
Suomen myydyin lääke on nyt semaglutidi diabetes- ja laihdutuslääke, jota käytetään yhä enemmän ei-diabeetikoilla ja jopa normaalipainoisilla ihmisillä. Lääkärit varoittelee, mutta ilmiö leviää. Samalla ne, jotka oikeasti sairastavat vaikeaa lihavuutta, eivät saa lääkettä, koska Kela ei korvaa.
Onko tää enää hoitoa vai yhteiskunnan sairaus itsessään? Ihmiset haluaa laihtua ilman vaivaa, ja lääketeollisuus myy unelmaa vaikka terve paino jo olisi. Ja samalla meille syötetään uutta narratiivia: lihavuus on hormonivaje, ei laiskuutta. Eli nyt meillä ei ole enää lihavia, vaan "vajavaisia", joita pitää lääkitä?
Mammat, mihin tää johtaa? Vielä hetki sitten puhuttiin kehorauhasta ja itsensä hyväksymisestä. Nyt ollaan tilanteessa, jossa hoikatkin pistää itsensä piikille, koska mikään ei riitä. Kukaan ei enää sano ääneen sitä ilmiselvää: liikunta ja järkevä syöminen.
Eikö tämä ole juuri se hetki, kun pitäisi katsoa peiliin eikä lääkeannostelijaan?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä edes määrätä jos BMI ei ole yli 30 eli edes ylipaino ei riitä vaan pitää olla lihava.
Ei lihava ole hoikka
Kyllä määrätään. Esim tietyissä mallitoimistoissa se on suoraan saatavilla malleille, jotta ei ole niin vaikeaa ylläpitää sitä alipainoa.
Lääkärit eivät saa kirjoitella reseptejä miten sattuu. Jos eivät noudata kriteereitä, niin saavat nopeasti rangaistuksia. Reseptien kirjoittelua valvotaan ihan oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä edes määrätä jos BMI ei ole yli 30 eli edes ylipaino ei riitä vaan pitää olla lihava.
Ei lihava ole hoikka
Kyllä määrätään. Esim tietyissä mallitoimistoissa se on suoraan saatavilla malleille, jotta ei ole niin vaikeaa ylläpitää sitä alipainoa.
Ehkä jossain paskamaassa kuten Amerikassa, mutta ei todellakaan Suomessa.
Tuohon voisi ja mielestäni pitäisi puuttua asettamalla lailla tiukat kriteerit reseptin kirjoittamiselle. Esim. vain diabetes-diagnosoiduille sekä sairaalloisen ylilihaville, joille mikään painonpudotusohjelma ei ole tehonnut, saisi reseptin kirjoittaa.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Siis ilmeisesti kyse pistettävästä semaglutidista? Tablettina ainakin samaa ainetta on ihan hyvin saatavilla. Käytän sitä omakustanteisesti tablettina ja olen laihtunut 10 kiloa, olen nyt juuri ja juuri jo normaalipainoinen. Mies on laihtunut samalla lääkkeellä lähes 20 kiloa jo, mutta hänellä on vielä ylipainoa jäljellä. On todellakin hintansa arvoista ja sitä paitsi, jos käy Virosta ostamassa (saa suomalaisella reseptillä) niin se on halvempaa. Kävin viimeksi keväällä hakemassa puolen vuoden satsin.
Puhutko tästä tablettimuodosta semaglutidista? https://medilux.fi/semaglutidi-tablettimuoto/ vai onko sulla joku muu käytössä? Mä otin reseptin Mediluxin kautta, maksoin siitä 69 ja halvempaakaan en löytänyt, vaikka googlailin pitkään. Itse Rybelsus maksaa Suomessa apteekissa 117 kuussa. Resepti pitää uusia kerran vuodessa lääkärin kautta, pelkkä jatko ei onnistu. Eli vuodessa menee jotain 1400 lääkkeisiin + se 69 lääkärille, yhteensä melkein puoltoista tonnia. Mun budjetille se on kyllä aika paljon.
Toisaalta säästöä tulee muualta. Ei tarvi enää muita lääkkeitä samassa määrin ja ruokalasku on pienempi, kun ei vaan tee mieli syödä samalla tavalla kuin ennen. Kun laskee sen mukaan, mitä ennen paloi rahaa ruokaan, herkkuun ja limuihin, niin iso osa kustannuksista oikeastaan maksaa itse itsensä takaisin.
Paljonko muuten teillä maksaa Rybelsus Virossa? Jos siellä on reilusti halvempi, niin vois itsekin hakea isomman satsin kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi normipainoiset vetää tota??
Koska äärimmäinen laihuus on näiden lääkkeiden myötä noussut jälleen pinnalle
No Suomellahan menee hyvin, jos normaalipainoisilla on varaa vetää huvikseen lääkettä, joka maksaa 115 euroa kuukaudessa (Ozempic). Selvästi talous on nousussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi normipainoiset vetää tota??
Koska normipainoiset ihmisetkin ovat nykyään aivopestyjä riittämättömyyteen. Some, media ja kauneusihanteet ovat ajaneet meidät pisteeseen, jossa edes normaalipaino ei enää riitä pitää olla laiha, näkyvät poskiluut ja reidet jotka ei kosketa toisiaan.
Semaglutidi (esim. Ozempic, Wegovy) antaa mahdollisuuden tiputtaa vielä pari kiloa nopeasti, ilman että tarvitsee muuttaa mitään elämäntavoissaan. Eikä se ole enää edes sairauden hoitoa se on ulkonäön hienosäätöä piikillä.
Syitä miksi normipainoiset vetää sitä:
Pelko lihomisesta halutaan "ennakoida"
Ulkonäköpaineet erityisesti sosiaalisen median takia
Mainokset ja julkkikset lääke on muoti-ilmiö
Lääke ei ole loppumassa enää. Lääketehtaat ovat vastanneet kohonneeseen kysyntään. Lääkettä ei myöskään saa ilman reseptiä. Myös oikeasti lihavat saavat lääkettä.
Lihavuuteen liittyy usein häiriintynyt suolistohormonituotanto. Suolisto häiriintyy usein jos lapsena. Tutkimukset osoittavat, että mm. varhain syödyt antibioottikuurit, sektiolla syntyminen ja pulloruokinta johtavat tähän. Nyt häiriöön on lääke. Miksi tämä pelottaa?
Kertokaa mulle, miksi Ozempic on ihan hyvä ja toimiva silloin kun sitä käyttää diabeteksen hoitoon, mutta jos käyttää sitä painonpudotukseen, se onkin ihan kamalan vaarallinen ja paha juttu? Ja puhun nyt oikeasti ylipainoisista enkä mistään jo ennestään rimpuloista.
Vierailija kirjoitti:
No Suomellahan menee hyvin, jos normaalipainoisilla on varaa vetää huvikseen lääkettä, joka maksaa 115 euroa kuukaudessa (Ozempic). Selvästi talous on nousussa.
Summan säästänee ruokakuluissa
Mistä sä Ap tuonkin tiedon oikein kuulit?! Onko edes totta kun ei ole mitään linkkiä mihinkään uutislähteeseen. Taidat itse lääkehuuruissa höpistä omiasi ja nähdä tonttuja joka paikassa. Helvetin nisti mene hoitoon!
Olen se joka edellä puolusti lääkettä kertomalla faktoja. Pointtisi on hyvä, koska se helposti unohtuu, että lääkkeillä on aina myös riskejä. Semaglutidiin liittyy mm. haimatulehdusriski. Mutta lihavuuteen vasta riskejä liittyykin. Diabetekseen liittyy vielä isompia riskejä. Lääkäri punnitsee riskien ja hyötyjen suhteen määrätessään lääkettä.
Vierailija kirjoitti:
Olen se joka edellä puolusti lääkettä kertomalla faktoja. Pointtisi on hyvä, koska se helposti unohtuu, että lääkkeillä on aina myös riskejä. Semaglutidiin liittyy mm. haimatulehdusriski. Mutta lihavuuteen vasta riskejä liittyykin. Diabetekseen liittyy vielä isompia riskejä. Lääkäri punnitsee riskien ja hyötyjen suhteen määrätessään lääkettä.
Lisään vielä, että turvallisin vaihtoehto olisi tietenkin lisätä kasviksia ja marjoja ruokavalioon ja näin muuttaa vähitellen suoliston bakteerikantaa ja parantaa suolistohormonien toimintaa. Jos se ei vaan onnistu niin sitten on hyväksyttävä lääkkeen riskit.
"Ja samalla meille syötetään uutta narratiivia: lihavuus on hormonivaje, ei laiskuutta. Eli nyt meillä ei ole enää lihavia, vaan "vajavaisia", joita pitää lääkitä?"
Häh? Eikö se nyt ole viimeistään tämän lääkkeen myötä ilmiselvää, ettei lihavuus ole vain itsestä kiinni, vaan ihmiset tosiaan kokevat näläntunteen erilailla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että turvallisin vaihtoehto olisi tietenkin lisätä kasviksia ja marjoja ruokavalioon ja näin muuttaa vähitellen suoliston bakteerikantaa ja parantaa suolistohormonien toimintaa. Jos se ei vaan onnistu niin sitten on hyväksyttävä lääkkeen riskit.
Halvemmakskin tulee. Ozempic maksaa 10€/pv sillä saa jo aikalailla kasviksia
Ehkä tuoreiden kasvisten veroale olis parempi ratkaisu, kuin ozempicin kela-korvaus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halvemmakskin tulee. Ozempic maksaa 10€/pv sillä saa jo aikalailla kasviksia
Ehkä tuoreiden kasvisten veroale olis parempi ratkaisu, kuin ozempicin kela-korvaus
Olen aina, lapsesta asti, syönyt paljon kasviksia marjoja. Yksin asuvana menee 10 l mustikoitakin talvi.
Silti vasta semagluti sai kakkosdiabeteksen kuriin, ainainen nälkä hävisi ja painokin lähti putoamaan
Vierailija kirjoitti:
Olen aina, lapsesta asti, syönyt paljon kasviksia marjoja. Yksin asuvana menee 10 l mustikoitakin talvi.
Silti vasta semagluti sai kakkosdiabeteksen kuriin, ainainen nälkä hävisi ja painokin lähti putoamaan
10l on 7kg. En tiedä mitä lasket talveksi mutta ei tuo lyhyelläkään määrällä kovin paljon tee, kun kasviksia olis hyvä syödä se melkein kilo päivässä
Katsotaanpa kauanko lääkkeen kehittäjä on olemassa, kun tällä hetkellä on nostettu valtavasti oikeusjuttuja sitä vastaan. Lääkkeellä kun on sellainen "pikkuinen" sivuoire kuin pysyvä sokeutuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10l on 7kg. En tiedä mitä lasket talveksi mutta ei tuo lyhyelläkään määrällä kovin paljon tee, kun kasviksia olis hyvä syödä se melkein kilo päivässä
Ne oli mustikat, vain mustikat. Muut marjat ja kasvikset päälle. Sun ei ole mikään pakko syöfä ainutta lääkettä mutta älä rätkytä muille.
Lääkehaun mukaan niitä on hyvin saatavilla. https://www.apteekki.fi/
Saatavuusongelmia taisi olla viime vuonna kun niitä myytiin niin hurjia määriä ympäri maailman.