Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi monet Titanicilta selviytyneet tekivät itsemurhan?

Vierailija
11.06.2025 |

Voisiko joku joka kokee ymmärtävänsä ilmiötä kertoa miksi näin on aika usein? Siis että suuronnettomuudesta selviytyneet ovat kuitenkin päätyneet riistämään oman henkensä. Tsunamista selviytyneissäkin oli näitä tapauksia.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Traumat

Vierailija
2/19 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selviytyjän syyllisyys on psykologinen reaktio, jonka kokevat henkilöt, jotka selviävät traumaattisesta tapahtumasta, onnettomuudesta tai tilanteesta, josta muut eivät selvinneet. Siihen liittyy syyllisyyden, surun tai katumuksen tunteita siitä, että he ovat elossa, kun muut eivät ole, ja se voi ilmetä arvottomuuden tunteena tai uskomuksena siitä, että he jotenkin ansaitsivat epäonnen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menettää kaikki omaisensa ja tulee tunne että ei enää jaksa elää.

Vierailija
4/19 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syitä on varmaan yhtä monta kuin tähän ratkaisuun päättynyttä, kuten yllä jo vastattukin. Jollekin voi jäädä pahat traumat eivätkä pysty elämään ptsd:n kanssa, jos ajautuu jatkuvasti uudelleen kauhukokemuksiin. Kaikilla ei terapia ja lääkkeet välttämättä auta tähän, saattaa myös tulla alkoholismia ja muita riippuvuuksia, kun yrittää oireita turruttaa. Tämähän on yleistä sota-alueilla olleilla ja taistelleilla. Ja tosiaan jos on läheisiä menehtynyt, saattaa olla entistäkin voimakkaampi tuo selviytyjän syyllisyys. 

Vierailija
5/19 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 henkilöä kaikista yli 700 pelastuneesta teki itsemurhan. 

Vierailija
6/19 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selviytyjän syyllisyys on psykologinen reaktio, jonka kokevat henkilöt, jotka selviävät traumaattisesta tapahtumasta, onnettomuudesta tai tilanteesta, josta muut eivät selvinneet. Siihen liittyy syyllisyyden, surun tai katumuksen tunteita siitä, että he ovat elossa, kun muut eivät ole, ja se voi ilmetä arvottomuuden tunteena tai uskomuksena siitä, että he jotenkin ansaitsivat epäonnen.

Näin sitä on selitetty. Joku dokkarikin oli jostain lennosta joka teki pakkolaskun jokeen. Lentäjä oli kaikkialla sankari. Siinä selvinneet kertoivat miten vaikea heillä on ollut jatkaa normaalia elämää sen kokemuksen jälkeen.

Vierailija
7/19 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä en ole ikinä ymmärtänyt. En usko että itse kokisin tälläistä. 

Vierailija
8/19 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

11 henkilöä kaikista yli 700 pelastuneesta teki itsemurhan. 

Niin. Voisi repiä melkein mistä tahansa 700 ihmistä ja voi olla, että tuollaisesta joukosta noin moni tekisi itsemurhan. Ap hyvä - ei ole kyse mistään ilmiöstä.

Vierailija
9/19 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä välttämättä kaikki koe. Mutta jos näet vaikka omien lastesi tai puolisosi kuolevan ja itse jäät henkiin, voi aika moneen iskeä.

Vierailija
10/19 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trauma, syyllisyys omasta pelastumisesta, perheen menetys, jne. Tohon aikaan ei varmaan vielä tunnettu kriisityötä ja -terapiaa vaan taisi jäädä pelastuneet oman onnensa nojaan.

Vierailija
11/19 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiasta ei ole luotettavia tilastoja. 

Vierailija
12/19 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeä kun potkivat naisia ja lapsia laivaan, jotta itse pääsisi pelastusveneeseen

Vierailija
13/19 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilanne voi olla toinen, kun katsot vierestä läheisesi lähtevän vaikka aallon matkaan, tämä katoaa silmiesi edessä ilman, että voit tehdä jotain. Vai olisitko voinut? Jos olisitkin sanonut aikaisemmin, että lähdetään pois sen sijaan, että olette jääneet ihmettelemään muuttunutta merta. 

Vierailija
14/19 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sitä itsesuojeluvaisto pukatessa täydellä voimalla päälle voi tehdä aika röyhkeitä valintoja hätätilanteessa. Viedä toiselta pelastusliivit, rynnätä loukkaantuneiden ja ruumiiden yli, aiheuttaa toisen tippuminen laivan rakenteisiin/mereen, kun taistellaan tilasta,  tarrata hädissään kiinni vedessä jostakin ihmisestä ja hukuttaa se toinen, kun taas itse selviää, tai pääsee toisen avustamana pelastusveneeseen/lauttaan, mutta sitten ei jaksakaan auttaa sitä auttajaa...

... vain mielikuvitus on rajana, mitä kaikkea voi nousta myöhemmin mieleen tuommoisista tilanteista. Shokkitilanteissa monet muuttuvat täysin välinpitämättömiksi esim. avunpyytäjille. Olen kuullut esim. sellaisesta tapauksesta, että pelastuslautalla yksi miehistä oli alkanut riehumaan, pelkoaggressio päällä, ja alkanut pahoinpidellä jotakin toista pelastautunutta henkilöä ja muut olivat katsoneet vain apaattisina vierestä. Uskoisin, että pahoillaan jälkeenpäin ovat juuri nämä apaattiset sivustakatsojat, kun taas pelkoaggressiivinen heppu taputtaa varmaan itseään vieläkin olkapäälle, että hyvä minä, hirmu hyvin toimin katastrofitilanteessa, selvisin nimittäin hengissä, vaikka kaikki yritti kauheasti minua tappaa koko ajan...

Vierailija
15/19 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Traumaattinen kokemus voi aiheuttaa niin hirveät psyykkiset seuraamukset. Oli se amerikkalainen poliisi joka hälytettiin paikalle siihen linja-automurhaajan keissiin. Joku mies alkoi yhtäkkiä kesken matkan puukottaa muita matkustajia. Se poliisi meni sinne auttamaan niitä ihmisiä ja näki hirveää väkivaltaa yhä uudestaan ja uudestaan. Se lopetti poliisin työt myöhemmin ja sit teki itsemurhan.

Vierailija
16/19 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut heistä näki painajaisia joka ikinen yö. Voin kuvitella että on raskasta palata aina uudestaan Titanicin kannelle tai jonnekin syvälle laivan uumeniin.

Vierailija
17/19 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitähän sinä et voi tietää, nössö, kun et ole mitään kokenut.

Vierailija
18/19 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sitä itsesuojeluvaisto pukatessa täydellä voimalla päälle voi tehdä aika röyhkeitä valintoja hätätilanteessa. Viedä toiselta pelastusliivit, rynnätä loukkaantuneiden ja ruumiiden yli, aiheuttaa toisen tippuminen laivan rakenteisiin/mereen, kun taistellaan tilasta,  tarrata hädissään kiinni vedessä jostakin ihmisestä ja hukuttaa se toinen, kun taas itse selviää, tai pääsee toisen avustamana pelastusveneeseen/lauttaan, mutta sitten ei jaksakaan auttaa sitä auttajaa...

... vain mielikuvitus on rajana, mitä kaikkea voi nousta myöhemmin mieleen tuommoisista tilanteista. Shokkitilanteissa monet muuttuvat täysin välinpitämättömiksi esim. avunpyytäjille. Olen kuullut esim. sellaisesta tapauksesta, että pelastuslautalla yksi miehistä oli alkanut riehumaan, pelkoaggressio päällä, ja alkanut pahoinpidellä jotakin toista pelastautunutta henkilöä ja muut olivat katsoneet vain apaattisina vierestä. Uskoisin, että pahoillaan jälke

Titanic oli poikkeuksellinen siinä mielessä että naiset ja lapset päästettiin herrasmiesmäisesti ensin pelastusveneisiin. Useimmissa sen ajan onnettomuuksissa vallitsi täysi kaaos ja pakokauhu ja pelastautuneet oli lähinnä fyysisesti vahvoja miehiä.

Vierailija
19/19 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkkiä tilastoon? Kuinka moni siis teki itsemurhan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi