Miten pian perintö maksetaan tilille?
Onko tietoa miten perunkirjoituksen jälkeen menee aikaa ennenkuin perintö tulee maksuun?
Kommentit (29)
Vasta sen jälkeen, kun perinnönjako on tehty. Olen itse osakkaana kuolinpesässä, jossa vainaja on kuollut ja perukirja tehty 1995, mutta koska perinnönjakoa ei ole vielä tehty, en ole vielä saanut mitään.
Perunkirjoituksen tekeminen ei siis vielä saa aikaan perinnönjakoa, vaan perinnönjako pitää tehdä erikseen. Ja ennen perinnönjakoa pitää vielä tehdä ositus, jos vainaja oli naimisissa.
Jakaa vaikka heti kun perunkirjoitus tehty, ettei ole hyväksyttävää aiemmin, mutta verottaja ei siihen puutu kunhan perukirja oikein.
Vielä tosiaan, niin perunkirjoituksessahan ei välttämättä sovita vielä mitään perinnönjaosta. Siinä vain ilmoitetaan verottajalle perittävän omaisuuden määrä ja jos se on vaikka 300 000 € ja perillisiä on 3, niin kukin maksaa perintöveron 100 000:sta eurosta. Perinnönjaossa sitten sovitaan, mitä kukakin saa. Yksi voi saada 100 000 € rahana, toinen pläntin metsää ja kolmas vainajan omistaman sijoitusasunnon. Joissain tapauksissa tuota ennen pitää tehdä vielä osituskirja eli mitä leski saa avio-oikeutensa perusteella. Leski voikin haluta sen sijoitusasunnon ja tämä kolmas perillinen saa sadantonnin edestä jotain muuta. Mitä muuta se voi olla, riippuu ihan siitä, mitä annettavaa leskellä olisi. Toki nämä kaikki asiat voidaan sopia jo samassa tilaisuudessa kuin tehdään varsinainen perunkirjoitus. Sopuun ei kuitenkaan välttämättä heti päästä ja silloin homma viivästyy.
Jos perunkirjoitus näyttää että ei jäänyt yhtään rahaa, niin ei se tule koskaan sinun tilille. Omaisuus voi olla ihan muutakin ja siitä saa rahaa vasta kun se on myyty, jos on purkukuntoinen mökki, niin sinulta menee sieltä tililtä rahaa.
Viime vuonna mulla perukirja tehtiin 10.3., rahat taisi tulla tilille 30.4. vaikka pankki välissä ryssi ja aiheutti parin viikon viivästymisen. Eli periaatteessa olis voinut mennä läpi kuukaudessa. Tässä toki olin vain minä perimässä pelkkää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Rahoja ei kannata tuhlata heti. Joskus on omaiset joutuneet palauttamaan rahat pesään esim. maksettu liian vähän veroja tai tullut laskuja, joiden laskutusväli on ollut 3kk.
Yleensä perukirjassa lukee että osakkaat vastaavat vielä ilmaantuvista laskuista yhdessä. Eli lopulta se maksaa jolta vouti löytää realisoitavaa jos muut ei laita tikkua ristiin. Järkevintä on joku summa jättää vaikka vuodeksi kuolipesän tilille, näin minä toimin kun tunnen veljeni...
Voi kestää pitkään ennen kuin perunkirjoitus voidaan pitää. Jos on laaja perikunta ja suku, ja ovat muuttaneet usein ja joku asuu ulkomailla, niin jo virkatodistusten hankkimiseen menee kauan.
Kannattaa tilata sukuselvitys maistraatilta ja kuka viranomainen sen missäkin tekee. Itse hankkien menee ikuisuus ja hermot. Maksaa rahaa, mutta sen maksaa kuolinpesä.
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna mulla perukirja tehtiin 10.3., rahat taisi tulla tilille 30.4. vaikka pankki välissä ryssi ja aiheutti parin viikon viivästymisen. Eli periaatteessa olis voinut mennä läpi kuukaudessa. Tässä toki olin vain minä perimässä pelkkää rahaa.
Meillä oli viime vuonna perunkirjoitus lokakuussa ja siinä sen jälkeen sitten tovi venkslattiin, mitä isä ottaa avio-oikeuden perusteella ja sitten se, miten me siskoni kanssa jaetaan muu. Just ennen joulua tuli rahana oleva osa tilille. Isä päätti sittenkin pitää mieluummin kiinteää omaisuutta (vaikkei sitä mihinkään itse tarvitsekaan) ja antaa mulle ja siskolleni sitten rahaa. Se rahasumma ei kuitenkaan ihan riittänyt, joten sen lisäksi me nyt omistetaan siskoni kanssa kumpikin 1/4 siitä asunnosta, missä isä nyt asuu. Meillä ei onneksi ollut mitään riitaa asiasta, mutta käytiin kuitenkin läpi erilaisia vaihtoehtoja enennkuin tehtiin ihan yksimielinen päätös. Kun päätös oli tehty ja paperit allekirjoitettu, meni 2 päivää, kun rahat näkyi mun tilillä. Siskoni tilillä näkyi jo edellisenä päivänä, koska hänellä on sama pankki kuin mistä ne rahat maksettiin.
Perikunta ei ole oikeushenkilö, tarkista tämä, on oleellinen virhe, osakkaat on yhdessä mutta ei siis ole erillistä oikeushenkilöä, verottaja käsittelee kyllä yhtenä perikuntana, mutta ei silti muuta sitä osakkaiden asemaa.