Tunnen itseni köyhäksi vaikka olen työssäkäyvä.
Toki olen eronnut ja elätän kolmen hengen perhettä pääsääntöisesti yksin, mutta vaikka tienaan välillä ihan hyvin, niin huomaan olevani paljon köyhempi kuin moni muu.
Tuntuu että kaikilla on luxus omakotitalo, löytyy mökki, käydään jatkuvasti etelässä lomilla tai talvisin Lapissa, mökistä huolimatta. Autoja on joka perheessä monta ja ne on viimeisen päälle (itselläni on 20v vanha parin tonnin romu). Muut voi tehdä mitä lystää, itsellä raha menee välttämättömyyksiin. Lapset saa harrastaa, mutta harrastuksissakin yksi auto on minun romu, muilla kalliit autot. Ei minua SINÄNSÄ nämä haittaa mutta ihmettelen missä ne kaikki köyhät on. Tuntuu että ihmisillä menee todella hyvin, tai sitten jostain ihmeen syystä kaikki minun tutut on eliittisakkia, vaikka ihan tavallisiin ihmisiin olen tutustunut.
Jotenkin silti outoa että Suomessa menee muka niin huonosti, ja silti itse keskituloisena ja keski-ikäisenä tunnen olevani paljon heikommassa asemassa kuin muut. Muita samassa tilanteessa? Kyllä nyt jossain luulisi olevan niitäkin ihmisiä joilla ei rahaa ole joka lähtöön. Itsellä ei todellakaan varaa matkustella, rahat menee lasten menoihin ja asumiseen, ruokaan ym
Kommentit (25)
Olen myös yh. ja palkka ei riitä. Lapset haluaisivat harrastaa mutta ei varaa. Talossamme asuu
ma mu ja ja nämä lapset kaikki kalliissa harrastuksissa pelipaitoineen. Miten?
Välillä meillä jopa ruuasta pulaa.
Ma mut grillaillee lihaa ja herkkuja pihalla nyt kesällä lähes joka päivä. Ikkunoista 4 kertaa päivässä ruuanlaiton tuoksut. iloitsee ja huutelee yleisellä pihalla.
Kiva olla töissä kun omat rahat ei riitä mihinkään ja omat lapset kärsivät puutteesta aineellisesti ja ravinnossa ja nämä
ma mut laiskottelevat ja lapsilla aina uudet iphonet ja muut lelut. Autokin on. Kumpikaan vanhemmistä ei käy töissä.
Miten heillä on paremmin kuin keskiverto suomalaisella perheellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu näkökulmasta, ap. Nyt näköjään tarkastelet ja seuraat vain niitä, joilla menee paremmin kuin itselläsi, ja lasisi on koko ajan puoliksi tyhjä.
Yritäpä vaihtaa katsantokantaa, niin ehkä tajuat hyvinvointisi määrän.
vaihtaisin katsontakantaa jos tuntisin köyhiä. Mutta kaikki minun tutut, joita on monesta työpaikasta, lasten kautta, naapurustosta, ovat melkoisen hyväosaisia! Kyllä luulisi ihan tavalliseen porukkaan mahtuvan niitäkin joilla ei varaa kaikkeen, mutta ei tunnu mahtuvan. En taida tietää ketään joka ei tänä kesänä lähtisi ulkomaan matkalle.
Sama homma. Kaikki on lähdössä jonnekin, oli sitten perhe tai eronnut tai sinkku. En tiedä mistä jokaikinen kaivaa rahat, kun kaikilla ei mielestäni ole hyvä palkkakaan. Tunnen itseni aivan luuseriksi kun en kykene lapsille vastaavia
Minäkin luulin ettei kaikilla näillä runsaasti reissaavilla tuttavillani ole hyvät tulot kun ovat ihan vain toimistosihteereitä tai tehtaassa töissä tai muuten vain vastaavia "perustyöntekijöitä". Mutta kun rohkenin kysellä niin kävi ilmi, että moni onkin sijoittanut ihan parikymppisestä alkaen tai ostanut useita sijoitusasuntoja ja se normi 3000 euron kuukausitulo onkin vain pisara meressä. Reilu nelikymppisenä he eivät ole enää riippuvaisia työpaikastaan. Nyt ihmettelen miten itse olen ollut niin tyhmä etten ole säästänyt ja sijoittanut. On siihen tosin vastauskin: ei minulla ole koskaan ollut mitään ylimääräistä mitä sijoittaa, eikä varsinkaan parikymppisenä tai siinä vaiheessa kun ostettiin asunto ja perhe alkoi kasvaa. Tulen varsin vaatimattomista oloista kun äitini kasvatti yksin sisareni ja minut, teki kahta duunia ja maksoi vuosia isän juopottelupäissään tekemiä velkoja. Tiedostan että kouluttautumalla lisää voisin ehkä parantaa tulotasoani, mutta se on hyvin monimutkaisen tien takana. Nyt säästän eniten voimavarojani hyväksymällä nykyisen tilanteeni ja tekemällä parhaani lasteni eteen. Muiden ihmisten kadehtiminen ei omaa tilannettani edistä.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös yh. ja palkka ei riitä. Lapset haluaisivat harrastaa mutta ei varaa. Talossamme asuu
ma mu ja ja nämä lapset kaikki kalliissa harrastuksissa pelipaitoineen. Miten?
Välillä meillä jopa ruuasta pulaa.
Ma mut grillaillee lihaa ja herkkuja pihalla nyt kesällä lähes joka päivä. Ikkunoista 4 kertaa päivässä ruuanlaiton tuoksut. iloitsee ja huutelee yleisellä pihalla.
Kiva olla töissä kun omat rahat ei riitä mihinkään ja omat lapset kärsivät puutteesta aineellisesti ja ravinnossa ja nämä
ma mut laiskottelevat ja lapsilla aina uudet iphonet ja muut lelut. Autokin on. Kumpikaan vanhemmistä ei käy töissä.
Miten heillä on paremmin kuin keskiverto suomalaisella perheellä?
Eivät maksa veroja. Eikä ne kaikki köyhiä ole Suomeen tullessaan, kunhan esittävät.
Meillä kävi talon kanssa tuuri ja saatiin kivalta paikalta edullisesti suht hyväkuntoinen rintamamiestalo. Itse on rempattu paljon, laitettu terassia, puutarhaa ja pintaremonttia pikkuhiljaa. Miehen vanhemmat omistaa saaren jossa on kaksi mökkiä, pienimpi niistä on meidän käytössä. Sitäkin ollaan jonkun verran rempattu mutta itse mökistä ei olla maksettu mitään ja virallisesti se on miehen vanhempien nimissä. Ulkomailla pystytään käymään kun muut menot on maltilliset.
Olen huomannut, että aika monta tuttuani auttaa taloudellisesti vanhemmat tai isovanhemmat.
Ja osa ihan duunaritöissä vaurastuneet ja hankkineet esim. kesämökin. Nykyisin tällainen olisi paljon vaikeampaa.