Minkä ikäisenä tajusit että nuoruus on takana ja vanhuuden vaivat ovat alkaneet?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Ikää nyt 51, en ole vielä mitään vanhuuden vaivoja kokenut.
Minun piti tulla kirjoittamaan tämä täysin sama lause! :D
Olen nyt 65 v eikä ole vielä yhtään ryppyä naamassa. Se on meillä sukuominaisuus, äitini ja isoisäni kuolivat rypyttöminä 80 vuotiaina ja nyt n 7-kymppiset sisarenikin ovat vielä rypyttömiä. Geenit...
Asiat etenivät pikkuhiljaa. Ensin työpaikalla koulutukseen valittiin nuorempia, ei meitä yli nelikyppisiä. Kun lähestyin viittäkymmentä, alettiin vuoroja järjestellä niin, ettei "vanhukset joudu tekemään montaa yövuoroa putkeen". Viiden kympin jälkeen polvien kulumat alkoivat ilmoittaa olemassaolostaan, eka sydäri tuli 52-vuotiaana. Näkökin huononi ja piti uudet silmälasit hommata, nyt oli "ikänäköä".
Poliisikin kaipaili ajokortin tueksi lääkäintodistusta, kuulema viiden vuoden välein. Huomasin 57 -vuotiaana, että yhä tarkemmin luen kuolinilmoituksia ja tunsin niistä entistä useamman. Lapset, lapsenlapset. Ei ne enää apuani tarvinneet kuin sairastavien lasten vahtina. Muuten halusivat olla omissa oloissaan. Koronan jälkeen persut ajoivat maan säästöliekille ns lamaan. Siinä alkoivat yt:t ja minulle, 61-vuotiaalle kävi huonosti. Siksi tässä on keskellä päivää aikaa kirjoitella netissä. Kuka ottaa töihin, oikeasti ei kukaan.
Nyt vähän yli 60-vuotiaana olen alkanut huomaamaan sellasia ns vanhuuden vaivoja. Esim jäykkyyttä nivelissä, aamulla kestää vähän kauemmin päästä käyntiin, ei jaksa valvoa niin kuin ennen. Työssä olen edelleen eikä ole mitään sairautta, ei jatkuvia lääkityksiä. Ei verenpainetta, kolesterolia tms. Eli tilanne mielestäni ihan hyvä.
Pidemmän kävely- ja pyöräilylenkin jälkeen polvet ärhentelee, mutta vain hetken. Tunturiin kiipeäminen pistää vähän enemmän puuskuttamaan, mutta ehkä kyse enemmänkin huonommasta kunnosta kuin jokunen vuosi sitten eli onkohan tullut liikaa laiskoteltua? Muitakin vaivoja on, mutta ne eivät liity ikääntymiseen. Mieleltäni olen yhä nuori, mutta peili kertoo totuuden. 5-kymppisenä naama oli ok, nyt on ryppyä rypyn vieressä ja kaula 😱, mutta sehän korjautuu sillä kun ei katso peiliin. En ole vanha vaan 60+ nuori
Laboratoriotekniikan insinööri (TAMK) alin hyväksytty pisteraja valintakokeella ensikertalaisille 267,139 p. Pisteraja noussut viime vuodesta, jolloin se oli jotain reilut 245 pistettä.
Suora hyppy nuoruudesta vanhuuteen?
Mummoni on yli 9-kymppinen ja vasta viime vuosina hän on alkanut puhua iästä ja vanhuudesta. Ihmettelee kuinka vanha hän onkaan. Sydänvaivoja jo keski-iästä saakka, vuosia sitten laitettu polven tekonivel, mutta eipä juuri muuta. Pystyisipä itse samaan, mutta tuskin.
57. Tosin siinä oli takana paha loukkaantuminen ja pitkä toipuminen.
35v et helpommin tulee tuplaleuka 😕
Olen 56. Olen jo ainakin 15 vuotta sitten tajunnut nuoruuden olevan takana, mutta ei minulla vielä vanhuuden vaivat ole alkaneet.
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt 65 v eikä ole vielä yhtään ryppyä naamassa. Se on meillä sukuominaisuus, äitini ja isoisäni kuolivat rypyttöminä 80 vuotiaina ja nyt n 7-kymppiset sisarenikin ovat vielä rypyttömiä. Geenit...
Ja rasvainen iho?
62 vuotiaana alkoivat vaivat, sitä ennen olin kuin 30 v vuosikymmeniä. Tunsin olevani 20 vuotias tosi kauan n 20-40 v ajan ja elinkin kuin 20 v. Nyt on joka aamu uusi vaiva ja loppu häämöttää