Etävanhemman henkinen väkivalta
Millaisia erilaisia henkisen väkivallan muotoja olette kokeneet eron jälkeen toiselta huoltajalta, ja onko siinä käytetty lasta välikappaleena. Minä joudun kestämään seuraavaa:
-Isä pitää yhteyttä lapseen muutaman kerran vuodessa. Ei ole yhteydessä kouluun eikä kysy lapsen voinnista koskaan. Kun isä soittaa, hän syyllistää alakouluikäistä lasta miksi lapsi ei soita isälleen. Isän puheluiden välillä voi olla useita kuukausia.
-Isä ottaa lapsen hoitoon 3-4 kertaa vuodessa korkeintaan viikoksi. Kun lapsi täytti 9v isän mielestä lapsen leikkiaika on ohi. Vierailulle pakatut lelut isä laittoi lukkojen taakse ettei lapsi saanut niitä ja oli ostanut kysymättä älykännykän lapselle. Puhelimessa ei ollut suodatuksia tai lapsilukkoja vaan vapaa pääsy nettiin.
-Isä oli lapsen mukaan sanonut hänelle, että äiti ostaa rumia vaatteita ja että lapsella on rasvamaha. Lisäksi isä ei aio jättää lapselle koskaan perintöä. Lapsen mukaan isä haukkuu minua aina vierailujen ajan, eli "Isi puhuu sinusta aina rumasti".
-Isä maksaa vain minimielarin ja usein senkin myöhässä. Hän ei koskaan kysy lapsen hankinnoista eikä osta lapselle mitään vaatteita tms.
-Lapsi soitteli minulle viimeksi isän luota. Yhden puhelun hän soitti selvästi salaa, ja kuulin kun isä tuli kesken paikalle. Isä karjui taustalla että miksi lapsi valehtelee. Lapsen ääni värisi pelosta. Nyt lapsen saavuttua viimeksi isälleen puhelin laitettiin pois päältä jotta lapsi ei voi pitää yhteyttä kotiin eikä kavereihinsa. Isä siis takavarikoi puhelimenkin mutta ei anna lapsen myöskään leikkiä.
Silti noista kokemuksista huolimatta lapsi haluaa nähdä isäänsä. Lapsi kuitenkin selvästi joutuu alistumaan ja miellyttämään isäänsä. Kun lapsi palaa isäreissuilta niin häneltä menee pari päivää palautuessa kunnes on oma iloinen itsensä.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan omalta lapsuudeltani ja isältäni. Jos lapsi kuitenkin haluaa isäänsä nähdä, niin vaikea kai asialle on mitään tehdä.
Mitä olisit toivonut äidiltäsi eli miten hän olisi voinut auttaa sinua parhaiten?
Lopulta aloin itse pitää isän toimintaa sen verran vastenmielisenä, että en tapaamisia enää kaivannut. Äiti auttoi parhaiten olemalla vastuullinen ja huolehtiva vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
AP, lähesty lastensuojelua asiasi kanssa. Mies on palvelujen tarpeessa ja lapsi on suojelun tarpeessa. Peli poikki ja mieluummin alussa.
On yritetty. Mies oli todennut että jotakin mätää on lähivanhemmalla kun tällaisia palveluja tarvitsee ja käänsi asian minua vastaan. Eli hänen mielestään minä tarvitsin lastensuojelun palveluja.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti se on totta, että miesaktivistit ovat saaneet vieraannuttamiskäsitteen todella hyvin läpi viranomaisillekin. Amerikassa tämä on niin pitkällä, ettei oikeudessakaan usein uskota lapsen omaa kertomusta isän harjoittamasta väkivallasta tai hyväksikäytöstä.
Viranomaisille ilmoittaminen on siksi riski, mutta ehkä sitä kannattaisi harkita. Tuossa ei ole hyviä vaihtoehtoja. Se on todella surullista.
Näitä hulluja miesaktivisteja on jopa lasussa töissä ja se jos mikä aiheuttaa vahinkoa monille lapsille.
Toisin kuin miesasiamiehet väittävät, isä on todella usein se jota uskotaan ja suositaan näissä tapauksissa. Jos isä osaa yhtään näytellä, eikä oikeastaan tarvitse edes osata, niin viranomaiset ovat ihan lääpällään kun lapsensa menettänyt rakastava isäparka nyt haluaa vain olla lapsensa kanssa. Ylipäänsä isiin kohdistuvat vaatimukset, toisin kuin äiteihin kohdistuvat vaatimukset, ovat niin vähäisiä, että hyvän isän esittämiseen ei paljon tarvita ja täydestä menee.
Lasu voi puuttua ja jos ei sanovat, että pitää itse vastata siitä käräjille menosta.
Psykopaattisia piirteitä omaavat ihmiset osaavat näytellä taitavasti viranomaisten edessä, koska ovat tunnekylmiä ja näennäisen rationaalisia. Vanhempi joka on tunnetilassa ja huolissaan lapsesta, leimataan useammin "epävakaaksi" ja vähemmän uskottavaksi. Kun kyse on omasta lapsesta niin harva kykenee suhtautumaan asiaan pelkästään rationaalisesti ilman tunteita.
AP, lähesty lastensuojelua asiasi kanssa. Mies on palvelujen tarpeessa ja lapsi on suojelun tarpeessa. Peli poikki ja mieluummin alussa.