Ihmisiltä rahat loppu?
Kommentit (28)
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, sama meno jatkuu. Rikkaiden pitäisi jo alkaa vuorostaan kuluttamaan.
Mutta kun vuosia on tolkutettu että kuluttaminen on pahasta ja tuhoaa maapallon. Sitä tässä on nyt sitten yritetty opetella. Päättäkää.
No tämä. Ja jo vuosia sitten oli trendikästä konmarittaa ja minimalistinen elämäntyyli oli seuraavaksi, nyt pitää tehdä jo kuolinsiivouksia. Ihmisillä on ollut ihan liikaa tavaraa ennenkin eikä enää haluta muuta kuin sellaista, joita oikeasti tarvitsee. Ja kun vielä ottaa huomioon, että uudet asunnot on yksiä koirankoppeja, niin eihän niihin edes mitään ylimääräistä mahdu.
Ja joillain tosiaan sitten ei ole rahaa edes kaikkeen tarpeelliseen.
Ja lisään tähän vielä, että mä kulutin aikoinaan paljon hävelimmin, vaikka rahaa olikin vähemmän. Ihan vain siitä syystä, että vanhoista tavaroista pääsi helpommin eroon ( = kantoi ne taloyhtiön jätekatokseen). Nyt pitää kaikki lajitella ja läheskään kaikkea ei saa edes heittää taloyhtiön roskiksiin. Mun olisi tehnyt mieli ostaa uudet puutarhakalusteet, mutta mihinkäs mä autottomana voi vanhat laitan? Maksan about satasen, että joku tulee hakemaan ne Sorttiin? Kylllä ne nyt vielä ainakin tämän kesän menee.
Vierailija kirjoitti:
Jep, sama meno jatkuu. Rikkaiden pitäisi jo alkaa vuorostaan kuluttamaan.
Eipä Suomessa ole rikkaita kuin muutamia ihmisiä.
Suomen rikkaat mahtuvat muutamaan bussiin.
Ei ole. Ei vain tarvitse mitään enää. Ennenkään käyty ulkona syömässä tai matkusteltu. Tavaran ostaminen ei kiehdo yhtään. Laitan äänikirjapalveluun ja elokuvien suoratoistoon rahat (noin 20-30 e/kk). Siinä tuhlailut.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten ostovoima on tänä vuonna parantunut jo tähän menessä 1,6%.
Vuonna 2025 Suomen kotitalouksien kulutus kasvaa, mutta kasvu on vain niukkaa. Talouskasvu on hitaampi, ja kotitalouksien ostovoimaa heikentävät työttömyyden lisääntyminen, verotuksen kiristyminen ja sosiaalietuuksien leikkaamiset.
Onneks ei tarvii ostaa mitään muuta kuin ruokaa ja maksaa laskut sekä varautua yhteen huvipuistoreissuun. Oon tehny budjetin ja kattonu että rahojen pitäis riittää niihin ja pitäis jäädä vähän ylimääräistäkin sen varalle jos jotain yllättävää käy
Tsemppiä kaikille
Rahaa on mutta sitä ei voi tuhlata enää. Ei voi käydä kahviloissa eikä ravintoloissa syömässä 30 euron aterioita. Ei voi mennä linnanmäelle tai maksullisiin tapahtumiin. Pitää säästää ruokaan ja muuhun elämiseen jotta olisi edes kohtuullinen elämä.
Limunaadit ja sipsut on jääny kauppaan kun verotettu pilalle
Ei mulla fyrkat loppu ole, en vaan välitä shoppailusta eikä määräänsä enemmän jaksa syödäkään. Kaikki tarpeellinen on jo hankittu aikoja sitten ja uusitaan sitten jos ja kun jokin härpäke hajoaa. Ulkomaillekaan ei viitsi nykyään lennellä kuin sen kerran taikka kaksi vuodessa.