Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vanhemmalla velvollisuus tarjota lapselle terveellistä ruokaa vai onko se valinnaista?

Vierailija
09.06.2025 |

Kattelin tässä Kapen keittiökaappausta ja mietin, että kuinkahan yleistä se oikein on, että vanhempi ei koe ihan automaattisesti vanhemmuuteen kuuluvaksi velvollisuudeksi tarjota lapselle terveellistä ruokaa. Ymmärrän sen, että perheessä voi olla tiukkoja tilanteita, esim sairautta jne, eikä vain voimavarat riitä, mutta jos kyse ei ole tällaisesta, eikö se ole ihan automaatio, että huolenpitoon kuuluu hyvästä ravinnosta huolehtiminen?

Onko monikin vanhempi asenteella "en tykkää yhtään laittaa ruokaa, joten meillä ei sitä sitten laiteta"? Tai ajattelee, ettei osaa tehdä mitään keittiössä, eikä sitten myöskään aio opetella?

Mä voin sanoa, että laiskana ihmisenä mäkään en jaksaisi kokata enkä ulkoiluttaa naperoa koko ajan, mielummin katsoisin netflixiä ja söisin sipsejä, mutta kyllä mä katson, että em. hommat nyt vaan kuuluu mun tehtäviin, kun kerran olen sen naperon hommannut.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on tänään toinen ketju jossa joku ihmettelee miksi kukaan jaksaa laittaa lapsille ruokaa.

Vierailija
2/11 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedät kyllä vastauksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ajetaan niin loppuun työelämässä, että siihen päälle kun pitää vielä hoitaa koti, lapset ja muut pakolliset asiat, niin sitä aikaa ja jaksamista ei pahemmin jää enää ruoan laittamiseen. Helpompaa syöttää lapsille mikrolämpimiä eineksiä. Onneksi koulussa tarjoillaan yksi kunnon ateria koulupäivinä. T. Sivusta lapsiperheitä seuraillut

Vierailija
4/11 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsen tekee niin totta kai on velvollisuus hoitaa se. Pitää ruokkia, pestä ja vaatettaa, opettaa käytöstavat ja niin edelleen. 

Ei ne mikroruuat välttämättä aina huonoja ole, eikä ns. kotiruoka ole automaattisesti terveellistä, mutta jos ei ikinä tee mitään alusta lähtien ja opeta lapselle siinä sivussa keittiötaitoja niin onhan se huonoa vanhemmuutta. 

Vierailija
5/11 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ajetaan niin loppuun työelämässä, että siihen päälle kun pitää vielä hoitaa koti, lapset ja muut pakolliset asiat, niin sitä aikaa ja jaksamista ei pahemmin jää enää ruoan laittamiseen. Helpompaa syöttää lapsille mikrolämpimiä eineksiä. Onneksi koulussa tarjoillaan yksi kunnon ateria koulupäivinä. T. Sivusta lapsiperheitä seuraillut

Tämä.

Vierailija
6/11 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ruoka terveeellistä ainoastaan jos se on alusta loppuun saakka tehty itse?

7/11 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin on velvollisuus. 

Vierailija
8/11 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapen yhdessä jaksossa äiti kasvatti teinejä ranskalaisilla ja makkaralla, ja hänelle oli tärkeintä, että keittiö pysyy siistinä. Mä en ikinä missään olosuhteissa pysty käsittämään, miten kukaan voi tehdä omalle lapselleen noin. Toki kaikilla voi olla ajanjaksoja, että uuvuttaa, ja silloin toki kannattaakin joustaa, mutta jos ei oikeasti opeta lapsiaan syömään kunnolla, musta se on kyllä tosi vakava asia.

Vierailija
9/11 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katoin juuri ohjelmaa ja aloin ihmettelemään sitä että miten kukaan jaksaa vääntää joka hiton pv tollasia ruokia. Ja kutsuvat tuossa helpoiksi vaikka pilkkovat ja paistavat 15 eri sorttia tuossa noita raakaaineitakin.

Juuri tuo on se asia mitä en ruoanlaitoissa kestä tai siedä. Ruoka ei saa ottaa noin kauaa valmistua, ei vaan saa.

Onneksi nykyään on hyviä ja terveellisiäkin valmisruokia tarjolla koska mulla ei ole mitään mielenkiintoa pilkkoa yhtään ainuttakaan kasvista. Piste.

Olen vanhempi ja lapset ovat ruokansa saaneet mutta aina olen ruoanlaittoa vihannut enkä ymmärrä miten kukaan siitä nauttii. En ymmärrä, en alkuunkaan.

Ruoka uuniin tai mikroon, hellalla ja valmista. Tuossa on se mitä ruoan eteen teen. Mulle aivan sama mitä mussuttaja sanoo, mä en kokkaa.

Onneksi voi myös tilata.

Vierailija
10/11 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kapen yhdessä jaksossa äiti kasvatti teinejä ranskalaisilla ja makkaralla, ja hänelle oli tärkeintä, että keittiö pysyy siistinä. Mä en ikinä missään olosuhteissa pysty käsittämään, miten kukaan voi tehdä omalle lapselleen noin. Toki kaikilla voi olla ajanjaksoja, että uuvuttaa, ja silloin toki kannattaakin joustaa, mutta jos ei oikeasti opeta lapsiaan syömään kunnolla, musta se on kyllä tosi vakava asia.

Lapsethan rakastaa ranuja ja makkaraa, mikä ongelma sinulla on?

Jos liikkuvat niin aivan mainio ruoka tuossa on.

Vierailija
11/11 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ruoka terveeellistä ainoastaan jos se on alusta loppuun saakka tehty itse?

Niinkun sitähän ei "tehdä" sielä tehtaassa.. joo nää on näitä teese itse ihmisiä.

Kananmunatkin munitaa itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan