Muistisairas vanhempi
Miten suhtautua vanhempaan ja sairauden etenemiseen esim. hän muistaa väärin asioita tai ei muista ollenkaan lähiaikoina tapahtuneita asioita. Oikoako asioita vai ei?
Kommentit (205)
Entäs kun se muistisairas vanhempi ei yleensä muista enää minua, vaan syyttää milloin aviorikkojaksi, murtautujaksi, ym. Joko tuollaisen voi hylätä kaupungin riesaksi.
Millä paikkakunnalla toimitaan laittomasti? Että ihan keksityn syyn varjolla keksityin perustein...
😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Entäs kun se muistisairas vanhempi ei yleensä muista enää minua, vaan syyttää milloin aviorikkojaksi, murtautujaksi, ym. Joko tuollaisen voi hylätä kaupungin riesaksi.
Miten sinä sen tekisit? Ja miten kaupunki asian hoitaisi? Kaupungin johtaja ottaisi kotiinsa?
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävää kun äitini 'muistaa' sodan aikaisi asioita, vaikka oli tapahtuma-aikaan alle 2v. Mutta viime viikon tapahtumia ei muista
Tuo juuri kuuluu muistisairauteen. Lähimuisti pettää.
Tunnustellen etene, muistuttele lempeästi niin kauan kuin näet, että siitä on jotain hyötyä eikä vanhempi ahdistu. Jossakin vaiheessa voit luopua kokonaan ja mennä mukaan kivoihin tarinoihin, ahdistavista jahdatat puheen pois.
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävää kun äitini 'muistaa' sodan aikaisi asioita, vaikka oli tapahtuma-aikaan alle 2v. Mutta viime viikon tapahtumia ei muista
No en minäkään välttämättä muista kaikkia viime viikon tapahtumia ja ikää on hieman yli 50, saatikka muistaisin aina olenko jollekkin kertonut jo jonkun tietyn asian.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi.Laitokseen heti kun läheiset ei enää jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Tunnustellen etene, muistuttele lempeästi niin kauan kuin näet, että siitä on jotain hyötyä eikä vanhempi ahdistu. Jossakin vaiheessa voit luopua kokonaan ja mennä mukaan kivoihin tarinoihin, ahdistavista jahdatat puheen pois.
Toimii josssain hoitokodissa asuvan kanssa
Jos kyse on muistisairaudesta, oikominen ei auta. Hakekaa tietoa muualta kuin täältä, taikatemppuja ei ole. Esim Muistiliitto/terveystoimi.
Sosiaalitoimi, Muistiliitto jne
Siinä ilmaista ohjausta muillekin..
Ja kun pääsee.. ei niin selvää tänä päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Isäni oli muistisairas ja ohjeistus oli meille silloin että todeta vaan muistisairaan sanomisiin että ok siis että ei alkaa väittämään vastaan.
Eli jos hän esim. harhoissaan kuulee yöllä bileet yläkerran naapurista, on ok mennä hakkaamaan sen ovea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinä sen tekisit? Ja miten kaupunki asian hoitaisi? Kaupungin johtaja ottaisi kotiinsa?
Millä tiedolla kommentoit, todella ikävää. Sosiaalitoimeen (hyvinvointialueen tai kaupingin) pitääkin ottaa yhteyttä, jos ikääntynyt tarvitsee tukea tai palveluita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun omien vanhempieni muistisairaus eteni, aluksi yritin oikoa käsityksiä ja vedota järkeen. Lopuksi vain annoin olla ja leikin mukana.
Miten leikitään mukana, kun taloyhtiöön tulossa putkiremontti, eikä halua muuttaa remontin ajaksi? Diagnoosia ei ole, koska ei halua tutkimuksiin.
No toi on tietenkin eriasia! Evakkoon vaan väkisin.
Tuota.. Miten viet väkisin aikuisen ihmisen joka haraa vastaan kaikilla voimillaan? Tuollaisen kanssa on tekeminen jo suihkuun viemisen kanssa kun se roikkuu ovenkarmeista, yrittää ottaa saunanovenkin mukaansa ja tempoo seiniltä pyyhkeet koukkuineen ja kaikki mahdolliset pullot ja tavarat hyllyiltä joista vain kiinni saa koska apua apua apua nyt mä kaadun ihan varmasti. Se alta 60-kiloinen nainenkin on melkoinen pystyssä pidettävä, koska jalathan sillä kyllä kantaisi mutta kun yhtäkkiä aina keksii, että eipäs muuten kannakaan. Sitten se on kuin sekoitus jotain multasäkkiä ja sahapukkia sekä apinaa joka tarttuu suunnilleen seiniinkin kiinni ja taatusti ei tee yhteistyötä yhtään eli siinä on sitten oma selkäkin juntturassa hyvin nopsaan.
Kotihoidon mukaan tarvetta kotihoidolle ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei toimi kotona asuvan kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotiin ei voi lukita. Puhelintai ei voi takavarikoita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tiedolla kommentoit, todella ikävää. Sosiaalitoimeen (hyvinvointialueen tai kaupingin) pitääkin ottaa yhteyttä, jos ikääntynyt tarvitsee tukea tai palveluita.
Ei ne nykyään kaupungin palveluita ole.
Vierailija kirjoitti:
Isäni oli muistisairas ja ohjeistus oli meille silloin että todeta vaan muistisairaan sanomisiin että ok siis että ei alkaa väittämään vastaan.
Mutta mitä sitten tehdään kun se muistisairas itse väittää vastaan ja vänkää joka saakelin asiasta? Joka ikinen päivä on sama saaatanan show nukkumaanmenonkin kanssa kun ei osaa itse mennä sänkyyn eikä kunnolla hahmota missä se sänky on (tai pikemminkin sitä mihin ne omat taidot/voimat riittää) ja yrittää istua sängynlaidan sijaan tyhjän päälle. Sitten kun tuon estää niin alkaa se vänkääminen kuinka kyllä minä osaan ja anna minun tehdä ja älä puutu tähän jadajadajada. Jos tuossa alkaa leikkimään mukana ja olemaan samaa mieltä niin siinähän se sitten rymähtää lattialle ja kuka sen sieltä nostaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy sitten kun olet asunut muistisairaan kanssa 24/7 vaikkapa vuoden ajan.