Miksi nykyvanhemmat eivät kiellä lapsiaan?
Siis vaikka nämä lapset tekevät väärin ja käyttäytyvät huonosti? Kiinnostaisi oikeasti tietää. Olen tässä viime päivinä katsonu vierestä naapureiden touhuja alle kouluikäisten lastensa kanssa. Lapset saatavat karjua niin lujaa kuin keuhkoista lähtee, juoksennella toisten pihoilla, ym. Ja vanhemmat toljottavat mitään sanomatta vierestä. En vain tajua. Itse en olisi lapsena todellakaan saanut karjua pihalla niin, että kaikkien lähitienoolla asuvien korvat soi. Ja kyse ei ole huono-osaisista perheistä.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Olen kokeillut kieltää lasta mutta ei lapsi tottele. Eikä lasta kurittamaankaan voi ruveta joten olen joutunut tyytymään tilanteeseen.
Ei sulla ole lsta
Olin kerran pitkän matkan bussissa, ja jonkun lapsi valtasi kaksi penkkiä. Bussi alkoi täyttyä, ja isä pyysi lasta istumaan viereensä käytävän toiselle puolelle (olivat siis vallanneet 4 paikkaa jo). No ei halunnut ja sitten esitti, ettei ymmärrä ("mihin mun pitää mennä"). Istuivat omilla paikoillaan tavarat viereisellä penkillä vieden yhteensä 4 paikkaa. Bussi oli muutoin täynnä, ja seuraavalla pysäkillä tulleiden oli pakko pyytää kaksikkoa ottamaan tavarat pois penkiltä, että pääsevät istumaan. Tähän kiteytyy nykyaika.
Jos ne ajattelee, että pihalla pitää saada leikkiä, vaikka vähän ääntä lähtisi? Jos ne on jo pitäneet lasta hiljaisena sisällä asunnossa ja on nyt ulkona sitä mieltä antaa metelöidä, kyllä maailmaan ääntä mahtuu?
No jaa. Meillä naapureiden pihalle ei tietenkään saa tarkoituksella mennä ja varotaan pallojen ym. joutumista sinne. Karjua ja juosta ym. sen sijaan saa. Sitä varten asumme omakotitalossa.
Kotoa se kasvatus lähtee, niiden kakaroiden vanhemmillakin. Miten ne osaisivat kasvattaa kun ei ole esimerkkiä saatu kotoa? Moni on nykyään ns helikopteri vanhempi, ja ne lapset todella erottuu päiväkodeissa ja kouluissa. Ei ole kuria eikä käytöstapoja, ei empatiaa, eivät osaa lukea saati kirjoittaa ekalle mennessä. Siinäpä se kierre sitten on.. Lapsista tulee mitä tulee..
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran pitkän matkan bussissa, ja jonkun lapsi valtasi kaksi penkkiä. Bussi alkoi täyttyä, ja isä pyysi lasta istumaan viereensä käytävän toiselle puolelle (olivat siis vallanneet 4 paikkaa jo). No ei halunnut ja sitten esitti, ettei ymmärrä ("mihin mun pitää mennä"). Istuivat omilla paikoillaan tavarat viereisellä penkillä vieden yhteensä 4 paikkaa. Bussi oli muutoin täynnä, ja seuraavalla pysäkillä tulleiden oli pakko pyytää kaksikkoa ottamaan tavarat pois penkiltä, että pääsevät istumaan. Tähän kiteytyy nykyaika.
Keksi lisää kiteytymistä....🤣🤣🤣🤣
Ymmärrän, että kirjastossa ei saa huutaa eikä edes korottaa ääntä. Samoin kerrostalossa klo 10-6 vai mikä se hiljaisuusaika onkaan. Mutta että oman talon pihalla ei saisi. Ootkohan ap vähän yliherkkä...?
Siis miksi ulkona ei saa huutaa!? Oikeasti :D kyllähän nyt lapsista ääntä lähtee, kun leikkivät. Ihan normaalia. Taas näitä, että lapset ei saa kuulua ja ap kokee olevansa jotenkin nyt parempi ihminen ja tietää miten kukin lapsi on kasvatettu?
Vierailija kirjoitti:
Kurikasvatus on lasun paikka eikä sitä paitsi muutenkaan tätä päivää. Nykyisin kasvatetaan tunnetaidot huomiomalla ja lasta positiivisesti vahvistamalla.
Ja nyt ajetaankin jo konkreettisesti nähdä, mihin sinun kasvatusmetodisi johtavat. Puolet lapsista syö lääkkeitä, osa pohtii ollako lintu, kala vai kuukkeli eikä pysty olemaan 14-vuotiaana rippileirillä, kun pitää syödä muiden nähden
Ehdottomasti tällä linjalla kannattaa jatkaa
Vierailija kirjoitti:
Mitkä nykyvanhemmat? Jo ainakin 70-luvulla moni innostui vapaasta kasvatuksesta, jossa ei lapsia kielletty vaan panostettiin luovuuteen ja uskottiin, että lapset oppivat yrityksen ja erehdyksen kautta. Seuraukset olivat välillä perin omituisia.
Mulla oli lapsena laaja kaveripiiri. Jokaisella oli aika kova kuri. Ei kyllä perseilty ja ruumiillista kuritusta oli myös paljon. 70-luvulla tämä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata yleistää. Aina on ollut typeriä ja viisaita ihmisiä. Ja niin on nykyäänkin.
Nykyään tuntuu olevan typeriä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Kurikasvatus on lasun paikka eikä sitä paitsi muutenkaan tätä päivää. Nykyisin kasvatetaan tunnetaidot huomiomalla ja lasta positiivisesti vahvistamalla.
Eli jätetään kasvattamatta.
Vierailija kirjoitti:
Olen kokeillut kieltää lasta mutta ei lapsi tottele. Eikä lasta kurittamaankaan voi ruveta joten olen joutunut tyytymään tilanteeseen.
Että ihan kokeillut. Mitä jos kokeilisit vielä toisen kerran, tai jopa kolmannenkin?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on tänäpäivänä sellaisia kakaroita että tarvitsisivat kunnon selkäsaunan! Siinä sulle "lasua".
Vierailija kirjoitti:
Toisesta ketjusta voi lukea millaista katkeruutta kuri herättää lapsissa: https://www.vauva.fi/keskustelu/6094518/kohtelet-vanhempiasi-vanhoina-s…
Harva sellainen jolle on pidetty kuria pienenä haluaa aikuisena juurikaan olla tekemisissä vanhempiensa kanssa.
Kuri ei ole yhtä kuin väkivalta. Minä ainakin olen kiitollinen vanhemmilleni siitä, että ovat opettaneet minut lapsena tavoille ja kunnioittamaan muita ihmisiä.
Vanhemmuus on monilla hukassa ja sen myös näkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jätetään kasvattamatta.
Jep, tuon kirjoittaja on näitä vähälahjaisia vatipäitä joille on olemassa vain silmitön pieksäminen tai täysi kasvattamattomuus. Yksinkertaisilla ihmisillä on usein näin, kaikki on tavattoman mustavalkoista. Ja toisaalta kun kerran saadaan joku asia sinne nuppiin menemään (= naistenlehdestä luettu termi kurikasvatus) vedetään yksi tukevasti väärä johtopäätös sen perusteella ja pidetään siitä härkäpäisesti kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että kirjastossa ei saa huutaa eikä edes korottaa ääntä. Samoin kerrostalossa klo 10-6 vai mikä se hiljaisuusaika onkaan. Mutta että oman talon pihalla ei saisi. Ootkohan ap vähän yliherkkä...?
Mut ei kirjastot ole enää hiljaisia paikkoja. Mulle tilitti katkerasti näin kerran joku kirjaston työntekijä. Vieläpä lisäsi etteivät puutu jonkun ryhmän rääkymisiin jos ovat ohjaajansa seurassa.
Vierailija kirjoitti:
Monilla vanhemmilla ei ole itselläänkään käytöstapoja/eivät osaa elää muita kunnioittavasti. Pitäisi ottaa lapset pois tuollaisilta.
Tai salvaa, etteivät enempää lisääntyisi!
Kyllä teillä ohjeet löytyy muille, mutta mitäs sitten kun 3-5v lapsi lyö potkii ja puree. Ei usko vaikka sata kertaa sanoo, silmiin katsoen lyö uudestaan. Syliin kun ottaa, lyö lisää. Yksi luunappi nenään lopettaa kaikki kolme, lyömisen, potkimisen ja puremisen sekä terve kunnioitus aikuista kohtaan tulee välittömästi.
Tämä kun kielletään, niin mitä tilalle? Ohjeita on helppo antaa, mutta ei ole antaa mitään toimivaa kielletyn tilalle. 3-5v kanssa on aivan turha käydä loputtomia keskusteluita siitä että lyöminen on väärin, ei saa tai että se sattuu. Ne ei puhu kuin yhtä kieltä ja se luunappi nenään kertoo heti miksei saa lyödä, purra eikä potkia.