Tekniikka&Talous: 5000 yli 50-vuotiasta suomalaista saa nyt ilmaisen mahdollisuuden: 1 minuutti omalla kotisohvalla "voi pelastaa hengen"
Voisiko joku kertoa mistä on kyse en jaksa klikata.
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Minua tuo kiinnostaa jo nimimerkkini takia. Olen myös yli 50 vuotias.
T. Sohvan guru.
Voisitko laittaa jutun tänne pliis. Teko äly ei suostu suoraa linkkiä lukemaan
5000:lle 5075-vuotiaalle tarjotaan mahdollisuutta kokeilla puoli vuotta Cardiosignal-puhelinsovellusta, joka tunnistaa eteisvärinän. Sovellus toimii tavallisissa älypuhelimissa.
Nykyisen arvion mukaan noin 230000 suomalaisella on diagnosoitu eteisvärinä. Eteisvärinä voi olla oireeton, jolloin se jää herkästi huomaamatta.
Tilaa tästä T&T:n maksuton uutiskirje - Kokoamme kiinnostavimmat artikkelit sähköpostiisi joka päivä.
Oireetonkin eteisvärinä voi johtaa vakaviin terveysongelmiin, jos sitä ei löydetä ajoissa.
Tutkimusten perusteella voidaan karkeasti arvioida, että jopa viidennes aivoinfarkteista olisi voinut olla estettävissä, jos eteisvärinä olisi löydetty ajoissa ja hoidettu hyvin, Cardiosignalin toimitusjohtaja, kardiologian erikoislääkäri Juuso Blomster sanoo.
Blomster kertoo, että seulonnan merkitys kasvaa, sillä eteisvärinätapausten arvioidaan yli kaksinkertaistuvan tulevina vuosikymmeninä.
Cardiosignal toteuttaa kokeilun yhteistyöttä vakuutusyhtiö Lähitapiolan kanssa ja kokeilun piirissä olevat henkilöt ovat Lähitapiolan asiakkaita.
Lievät eteisvärinän oireet, kuten väsymys tai suorituskyvyn heikkeneminen, on helppo pistää kiireisen arjen piikkiin ja ohittaa. Kynnys lähteä lääkäriin selvittämään asiaa on monelle suuri. Sovelluksen avulla mittauksen voi tehdä kuka vain omalla kotisohvalla. Yksi minuutti voi pelastaa hengen, sanoo Lähitapiolan liiketoimintajohtaja Sanna Myller.
Eteisvärinäpotilaiden sote-palveluiden kustannukset olivat vuonna 2018 yli 2 miljardia euroa. Se oli lähes kymmenesosa terveydenhuollon kokonaismenoista.
Eteisvärinän riski kasvaa iän myötä. Myös ylipaino, diabetes, korkea verenpaine ja uniapnea lisäävät eteisvärinän riskiä.
Keinojen on oltava saavutettavissa käytännön arjessa. Kun eteisvärinän seulonta ei vaadi käyntiä lääkärissä tai edes mitään uutta laitetta vaan onnistuu tuosta noin vain omalla puhelimella, se tulee myös tehtyä, Myller tiivistää.
Jaha. Eiks älykellot jo mittaa tota?
Ja menee tossa enemmän kuin minuutti tilata tuo
Tuotanoin, vakuutusyhtiön kanssa yhteistyössä? 🤔
On myös monessa verenpainemittarissa tuo toiminnallisuus
Mistähän nää oraakkelit tietävät, että eteisvärinäoireet tulevat kaksinkertaistumaan? Covid-piikkien satoa?
Vierailija kirjoitti:
Mistähän nää oraakkelit tietävät, että eteisvärinäoireet tulevat kaksinkertaistumaan? Covid-piikkien satoa?
Ihmiset ovat yhä enemmän ylipainoisia, mikä lisää uniapneaa, mikä lisää flimmereitä.
Ylipaino taas johtuu jatkuvasta roskaruoan mussuttamisesta.
Minua tuo kiinnostaa jo nimimerkkini takia. Olen myös yli 50 vuotias.
T. Sohvan guru.