Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Savolainen kahvinkeitto ."Sano montako kuppia juot..."? Siis kysytään vierailta.

Vierailija
08.06.2025 |

Ei jumalauta, menet Savossa kylään ja siihen emäntä/isäntä: Montako kuppia sinä juot? Montako pullaa syöt?  Onko muualla tällaista. Ihan oikeasti.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvia keitetään aina reilusti ja itsekin juon aina pari mukia. Jos jää tähteelle, niin se ei haittaa. Toki kysyn vieraalta, juoko kahvia vai teetä. 

Vierailija
42/53 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja tuntuu olevan aika yksinkertainen ihminen.

Varmaan itteänsä parempana pitävä tsadilainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tämä ongelma varmasti johtui nyt siitä, että se tapahtui Savossa. 

Vierailija
44/53 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sitä voi tietää monta kupillista juo. Jospa se kahvi onkin erityisen hyvää ja haluankin enemmän kuin sen yhden kupillisen, minkä yleensä juon.

Vierailija
45/53 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin kyllä juoda kahvit Savolaisten kanssa ja muutenkin tutustua heidän tapoihin.

Vierailija
46/53 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat tyypit loukkaantuu jos lääkäri kysyy paljonko ryyppäät?

Vierailija
47/53 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun karjalainen anoppini kysyi montako perunaa ja leipäpalaa syötte. Siellä ei tarvinnut pelätä että olisi ähky ruokailun jälkeen.

Mulla suku karjalaisia. Pöydät notkuu ja tuliaisia viedään olka vääränä. Iloisia ja avoimiakin ollaan. Meillä on kivaa ja vieraat viihtyy.

Minua onkin aina huvittanut kun karjalaisia kehutaan vieraanvaraisiksi ja sydämellisen iloisiksi. No anoppini oli se poikkeus joka vahvisti säännön.

Vierailija
48/53 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat tyypit loukkaantuu jos lääkäri kysyy paljonko ryyppäät?

Ai savolaiset? Kaikki muut sitten ilmeisesti alkavat iloisena kertoa, että eilen vedin Kossupullon ja toissapäivänä 16 kaljaa. Niin varmaan. 

Savolaiset on mukavia. Vastuu voi olla kuulijalla, mutta entä sitten, eipähän oo tylsää. Pihejä on laihialaiset, kaukana savolaisista. 

Vierailija
49/53 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on niin ärsyttävää! Sama kuin "montako perunaa syöt". Miten sen muka voisi etukäteen tietää? Vieras joutuu kiusalliseen tilanteeseen. Sitä paitsi normaalia on varata 2 kuppia per vieras. Siis oikeasti kupillista, eikä sitä mitä kahvipannu väittää kupilliseksi mutta joka on oikeasti puoli kuppia. Moni keittäjä laittaa "2 kupin verran" vettä ja siitä tulee 1.

Jos juot yhden kupillisen verran kahvia, niin montako kuppia sinulle pitää keittää ? Jos tapanasi on syödä kaksi perunaa niin kattilallinenko pitää kylässä keittää? Kyllä minä tiedän etukäteen kuinka paljon on tapanani syödä.

Vierailija
50/53 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No montako juot? yhen vai kaks? entäs se pulla, otatko vai etkö?

Kysymällä säästetään ruokahävikkiä. Kahvi on kallista.

Vierailija
51/53 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat kahvit termariin, pakasteesta kaksi pullaa jotka sulavat taskussa.

Vierailija
52/53 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun karjalainen anoppini kysyi montako perunaa ja leipäpalaa syötte. Siellä ei tarvinnut pelätä että olisi ähky ruokailun jälkeen.

Älä valehtele, ei voi olla karjalainen sinun anoppisi. Äitini laaja suku ovat karjalaisia ja kaikilla notkuu pöydät jos on kylään kutsuttu. On leivottu ja keitetty ties mitä herkkuja. Itse jatkan perinnettä tottakai. 

Vierailija
53/53 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On helppoa täällä Italiassa kun kukaan ei ikinä juo kuin yhden espresson. Suomessa käydessä en juo enää ikinä espressoa missään kahvilassa/kioskilla. Että myyjän pitää joka kerta kysyä, että kaksinkertainenko. Miten niin kaksinkertainen kun tilasin YHDEN espresson. Lisäksi ne espressot ovat hemmetin pahanmakuisia, lienevät Juhlamokan suodatinkahvista tehty. Hyi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi