Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko skitsofrenia voitettu,

Vierailija
08.06.2025 |

jos on ollut kolme vuotta ilman psykoottisia oireita?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitsofrenia voi rauhoittua oireettomaksi, jos elämä on rauhallista ja stressitöntä. Yleensä pieni, mutta kuitenkin riittävä psykoosilääkitys on tässä myös avuksi. Kohonnut alttius eli taipumus psykoottiseen oireiluun kuitenkin säilyy koko elämän ajan. Sen vuoksi kerran psykoosiin sairastuneen tuleekin huolehtia hyvin elämänsä tasapainosta. - Olen psykiatri ja psykoterapeutti koulutukseltani mutta olen nyt jo eläkkeellä. Olen päässyt seuraamaan ja hoitamaan urani aikana muutamaa tällaista henkilöä. Yksi heistä väitteli tohtoriksi ensimmäisen psykoosinsa jälkeen, mutta sai pian sitten toisen psykoosin. Nyt hän pystynyt alansa osa-aikaisiin töihin (lääkäri) jo toistakymmentä vuotta ja on ollut oireeton. - Eli pidä hyvää huolta itsestäsi.

Vierailija
22/39 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

riippuu siitä onko diagnoosi oikea vai arpomalla asetettu

Jos 3v oireeton pyytäin dignoosin uudelleenarviointia. 

Ja joo, tää on turhan totta. Autismit, trauma.... voi johtaa tohon diagnoosiin. 

T. Omakohtasta kokemusta, onneks uus lääkäri tutki ja olinkin autisti

Todennäköisesti olet ihan normaali ja terve, mutta koska tämä ei ole pharman intressien mukaista, niin heidän mielestä terveitä ihmisiä ei ole olemassakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti olet ihan normaali ja terve, mutta koska tämä ei ole pharman intressien mukaista, niin heidän mielestä terveitä ihmisiä ei ole olemassakaan.

Autismi on. Mut siihen tosiaan lääkkeet ei toimi. Ja joo olin teini kun diagnoosin sain, 10v myöhemmin uus lääkäri tutki ja asiat olikin ihan eri. Ei tässä silleen mitään mut... tuskin ooon ainut.

Tää uus lääkäri itekkin totes et osastolla tehdyt diagnoosit useammin vääriä

Vierailija
24/39 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osastolla ollaan keinotekoisessa tarkastelussa, lyhyen aikaa, psykiatrian piirissä. Somaattisia sairauksia voidaan todeta mutta niitä ei yleensä hoideta. Jos somaattiset vaivat hoidettaisiin, tarve psykiatrialle kulminoituisi heille, jotka näistä palveluista hyötyisivät.

Vierailija
25/39 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osastolla ollaan keinotekoisessa tarkastelussa, lyhyen aikaa, psykiatrian piirissä. Somaattisia sairauksia voidaan todeta mutta niitä ei yleensä hoideta. Jos somaattiset vaivat hoidettaisiin, tarve psykiatrialle kulminoituisi heille, jotka näistä palveluista hyötyisivät.

Olin siellä anoreksian takia ja siinä sivussa skitsofreniankin sain. En varmaan 40kg painosena kovin "normaali" ollut

Vierailija
26/39 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Savossa noita skitsodiagnooseja jaetaan vähän turhankin höllästi. Näkyy hyvin tilastoista.

Vierailija
27/39 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Savossa noita skitsodiagnooseja jaetaan vähän turhankin höllästi. Näkyy hyvin tilastoista.

Onneksi diagnoosin saa korjattua. 

Vierailija
28/39 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Minä olin 7 vuotta ilman lääkkeitä ja psykooseja. Sitten psykoosijaksot alkoivat uudelleen. Eli voi mennä välissä useita vuosia ilman oireita, ja sitten sairaus palaa takaisin. Minulla palasi aikaisempaa pahempana. 

Vierailija
29/39 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko oikeasti näillä lehtereillä näin paljon hulluja???

Vierailija
30/39 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta remissiossa, alttius aivostressiin säilyy, mutta terveen paperit, kuten muissa dgkeissä

Vierailija
31/39 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Minä olin 7 vuotta ilman lääkkeitä ja psykooseja. Sitten psykoosijaksot alkoivat uudelleen. Eli voi mennä välissä useita vuosia ilman oireita, ja sitten sairaus palaa takaisin. Minulla palasi aikaisempaa pahempana. 

Riippuu onko alunperin oikea diagnoosi vai ei. Sitähän ei aina tiedä. Mulla oli erilaistumaton kun se nyt sopi parhaiten lääkärin mukaan. Kunnes sitten uus oli eri mieltä

Vierailija
32/39 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä joku yleinenkin juttu, että skitsofreniaa sairastava ei saa kuntoutuspsykoterapiaa??

Vierailija
33/39 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä joku yleinenkin juttu, että skitsofreniaa sairastava ei saa kuntoutuspsykoterapiaa??

On. Jos oot liian huonossa kunnossa et saa... Jos saat lucan terapeutti pitää ettiä ite. Arvaa vaan onko vapaita? Eipä ole

Vierailija
34/39 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä saa oikein julkiselta kukaan enään. Jonot pitkiä ja pitää ettiä terapeutti

.

Vierailija
35/39 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoterapiaa ei suositella, koska tuskin ketään auttaa käsitellä ongelmiaan vuosikausia.

Parempi vaan mennä elämässä eteenpäin ja keskittyä positiivisiin asioihin. Apuna myös sopiva lääkitys, joka ei vie täysin toimintakykyä. Osastoilla laittavat potilaat sähköhoitoon, joka on avuksi jollei sähkö liian voimakas.

Sairaus sekä siihen käytettävä psyykelääkitys vie aivoterveyden ennen aikojaan, mutta sille ei oikein voi mitään. Kehon metabolia hidastuu keski-iässä, joten lääkeannosta tulisi pienentää, harvoin niin kai tehdään kuitenkaan.

Vierailija
36/39 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siitä parane. Jätäpä lääkkeet pois ja odota

Hyvin olen parantunut. Lääkkeet jätin pois 20v sitten. M39

Miten on mennyt? Pärjäilet hyvin ilman lääkkeitä?

Vierailija
37/39 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Riippuu onko alunperin oikea diagnoosi vai ei. Sitähän ei aina tiedä. Mulla oli erilaistumaton kun se nyt sopi parhaiten lääkärin mukaan. Kunnes sitten uus oli eri mieltä"

Kyllä sen tietää. Skitsofrenia pitää diagnosoida psykoosin aikana. Ei psykoosin väistyttyä. Omallekin kohdalle on tullut tilanteita, missä lääkäri olisi halunnut poistaa diagnoosin, kun psykoosi on mennyt ohitse. 

Vierailija
38/39 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siitä voi parantua.

Se ei ole pelkästään mielen ja tunne-elämän problematiikkaa, vaan ihan aivokemiaa ja kognitiivista oirehtimista.

Käytä lääkkeet ja pidä hoitotaho ja edes harvajaksoiset kontrollit.

Ilmeisesti et ole ollut koskaan kovin innokas terapiasta.

Mistä niin päättelit? Olen käynyt nuorempana terapiassa, mutta sitä ei myönnetä psykoosin sairastaneille. On liian suuri riski sairastua uudestaan. Mielelläni käyn keskustelemassa hoitajan kanssa mieleni oikuista säännöllisesti.

Miksi terapiaa ei myönnetä psykoosin sairastaneille kun nimenomaan siellä alla on syitä joihin terapia voisi auttaa?! Kunnon leimaamista.

Onko tämä oikeasti totta, että terapiaan ei myönnetä jos ollut aiemmin psykoosissa? 

Vierailija
39/39 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Riippuu onko alunperin oikea diagnoosi vai ei. Sitähän ei aina tiedä. Mulla oli erilaistumaton kun se nyt sopi parhaiten lääkärin mukaan. Kunnes sitten uus oli eri mieltä"

Kyllä sen tietää. Skitsofrenia pitää diagnosoida psykoosin aikana. Ei psykoosin väistyttyä. Omallekin kohdalle on tullut tilanteita, missä lääkäri olisi halunnut poistaa diagnoosin, kun psykoosi on mennyt ohitse. 

Olen elävä esimerkki ettei pidä paikkaansa. Mulla tosin "psykoosi" ei ollut psykoosi vaan anoreksia, trauma+adhd. tai näin mun lääkäri sanoi. 6v oli väärä diagnoosi, sitten sain uuden. Osastolla kun ei ole välttämättä resursseja seurata ja henkilö jolla anoreksia ja paino 40kg yms ei välttämättä ole silloin parhaassa kunnossa. Ja joo, yks syy omaan diagnoosin oli ikä. Täytin 18v ja piti siirtää aikuisten osastolle eikä ilman diagnoosia voinut...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi