Mihin jätteeseen kananmunan kuoret oikeaoppisesti kuuluvat?
Nehän eivät ole orgaanista ainetta, joten onko biojäte sittenkään oikea osoite?
Kommentit (48)
Voithan laittaa sekajätteisiin jos haluat. Biojätteisiin itse laitan , myös kananmuna paketit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kaupungista. Kannattaa muuttaessa aina tarkistaa oman kaupungin lajitteluohjeet. Itsellekin tuli yllätyksenä 2 asiaa kun muutin pirkanmaalta pohjanmaalle :
-kananmunan kuoria ei saanut laittaa biojätteeseen koska kuoret jäävät siihen laitteeseen, sekajätteeseen kuuluvat.
-Biojäte pitää pakata paperipussiin tai biohajoavaan muovipussiin, kun taas pirkanmaalla sai pakata tavalliseen muovipussiin, koska laite osasi erotella muovin biojätteestä.
Liekö muuttuneet mutta ei enää Pirkanmaallakaan muovipusseja pitäisi käyttää: https://pjhoy.fi/jatelaji/biojate/
https://kiertokapula.fi/jatelajit/biojate/
"Mikäli käytössä on umpinainen, ei-tuulettuva jäteastia, biojätteen voi pakata myös muovipussiin näissä kunnissa: Hattula, Hausjärvi, Hyvinkää, Hämeenlinna, Janakkala, Loppi, Mäntsälä, Riihimäki ja Valkeakoski. Ei-tuulettuva jäteastia on käytössä pääasiassa taloyhtiöissä."
Edelleen on kaupunkikohtaista joten kannattaa aina tarkistaa mikä on oman kaupungin tilanne. Kyse mulla oli siis Valkeakoskesta.
Onko jossain myynnissä kotitaloksille sopivaa luumyllyä? Sellaisen kautta olisi kätevä murskata luut ja käyttää ne kasvimaalla maanparannukseen.
Vaikka kompostoin biojätteen itse, en laita munankuoria biojätteeseesn vaan jauhan tehosekoittimessa ne kalsiumjauhoksi. Mutta luita ei kyllä sillä saa murskaksi.
Vierailija kirjoitti:
Onko jossain myynnissä kotitaloksille sopivaa luumyllyä? Sellaisen kautta olisi kätevä murskata luut ja käyttää ne kasvimaalla maanparannukseen.
Vaikka kompostoin biojätteen itse, en laita munankuoria biojätteeseesn vaan jauhan tehosekoittimessa ne kalsiumjauhoksi. Mutta luita ei kyllä sillä saa murskaksi.
Pitäisi sopia myös ruumiin hävittämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Biojätteeseen. Ne on pääasiassa kalsiumia ja maatuvat kyllä. Niitä voi jopa syödä jos jauhaa tarpeeksi pieneksi.
Siinä hyvä vinkki työttömille. Ei niitä kannata roskiin heittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kompostoin biojätteen itse, en laita munankuoria biojätteeseen vaan jauhan tehosekoittimessa ne kalsiumjauhoksi. Mutta luita ei kyllä sillä saa murskaksi.
Pitäisi sopia myös ruumiin hävittämiseen.
Ei tarvitse, kunhan broilerin ja possun kylkiluut sopisivat siihen masiinaan.
Kinder-munan kuorissa on orgaanisia aineita (siis suklaassa, ei metallikuoressa), mutta tavallisen kananmunan kuorissa ei ole orgaanista ainetta.