Mikä vaivaa ihmistä joka on...
Käytännön asioissa hömelö/kömpelö, kiistää itsensä arvon ja välttelee ihmissuhteita? Tunnen erään tämänkaltaisen keissin.
Kommentit (47)
Minä olen juuri tuollainen ap:n kuvaama. Enkä tykkää huomiostakaan. Vaikeuksia vuorovaikutuksessa?
Mustakin kaikkein hirveintä on joutua huomion kohteeksi.
Liittyvätkö nuo varmasti toisiinsa?
Mä olin nuorena epäkäytännöllinen monesta syystä. Masennus ja vuosien suru huonosta elämänlaadusta, käytännön asiat eivät silloin kiinnostaneet kuin välttämättömänä rasittavana pahana, jotka eivät tietenkään korjanneet huonoja elämän perustekijöitä.
Asian korjasi aika ja parempi asumisen laatu, nykyään olen yksittäisissä minulle oleellisissa käytännön asioissa taas huolellisempi kuin kukaan ympäristössäni. Ei liene mitään pysyvää adjektiivia "tämä olis sit tällainen" muidenkaan ihmisten kohdalla, vaan tilapäinen huono elämänvaihekin voi selittää hömelöyttä.
En kiellä, etteikö joillakin ihmisillä voi olla elinikäisiä diagnooseja, jotka aiheuttavat pysyviä vaikeuksia joissakin asioissa, silloinhan syy ei ole ohimenevä. Ihan mahdotonta ottaa sinänsä johonkin nettikirjoitukseen kantaa, kun ei tiedä toisten elämän perustekijöitä.
Mitäköhän mahtaa tarkoittaa, että kiistää arvonsa? Jos ihminen ottaa kehut melko vaatimattomasti vastaan, hän saattaa tietää millaista on olla kateuden kohteena sairaille ihmisille ja miettiä, että yleensä riittää että on itse hiljaa tyytyväinen ja tuntea sisäistä iloa onnistuessaan.
Tai tosiaan jonkun mainitsema, halveksii sitä miten kehuilla halutaankin ohjata ja manipuloida, eli kehutaan ihmiselle itselleen vähäpätöisissä asioissa.
Täällä kaikki vastaajat kirjoittavat ihan erilaisista tapauksista, kuten nettipalstoilla kuuluukin tietysti. Sikäli omatkin vastaukset aloituksen vähäisillä tiedoilla saattavat olla täysin asian vierestä. 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä luulette, että tapahtuu jos vahvan moraalin omaavaa ihmistä kohdellaan kuin hän olisi paha ja narsisti?
Varmasti on pitänyt miettiä niitä asioita ja miettiä onko hän huono ihminen, mutta viisaampana todeta että muut eivät vain näe miten pahuus heissä manifestoituu. Omaksunut ehkä moraali-relatiivisen kannan että hän onkin paha ihminen, mutta se on ilmeisesti maailmassa suvaittavaa.
Tuo edellyttää kyllä myös vahvuutta.
Viisaat ovat nimenomaan vahvoja. Eivät siis ns. Nörttejä.
Sen pohtiminen, kuka on vahva ja kuka ei, on mielestäni epäolennaista. Fyysistä vahvuutta voidaan mitata, mutta psyykkinen vahvuus on aika häilyvä käsite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat sillä, että kiistää itsensä arvon? Siis ei arvosta itseään vai?
Aivan. Juurikin näin jota kuinkin. Ei anna koskaan myöden kehuille tai huomionosoituksille, aivan kuin väistelisi niitä. Ehkä joku häpeä?
Arvaus: Kehut saattavat muistuttaa siitä, että hän ei saa käytettyä potentiaaliaan hyödyksi jolloin niistä tulee epämiellyttäviä kokemuksia.
Toinen arvaus: Kehut lisäävät edelleen kovaa vaatimustasoa.
Kerro nyt enemmän ap