Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minä väitän: päiväkoti/tarha on lapselle ensiarvoisen tärkeä paikka

Vierailija
07.06.2025 |

Päiväkodissa lapsi oppii sosiaalisuutta ja ryhmän toiminnan sekä sääntöjen alkeet. Mitä aikaisemmin lapsen sinne vie, sitä paremmin hän omaksuu asioita ja se on valtavan iso sijoitus tulevaisuuteen. Päiväkoti ehkäisee myöhempää sosiaalista syrjäytymistä ja sosiaalisten taitojen puutetta. Olisi optimaalista, jos lapsi menisi päiväkotiin vuoden ikäisenä.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin itse tarhaan alle vuoden ikäisenä, sieltä eskariin, sieltä peruskouluun, sieltä lukioon, sieltä armeijaan, sieltä yliopistoon ja sieltä työelämään. Olen aina tullut porukassa toimeen ja se on varmaan tuon "putken" ansiota. Se on luontevaa ja helppoa, kun on opetettu pienestä saakka.

Vierailija
2/26 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vielä 1 vuotiaana. Eivät vielä leiki rinnakkaisleikkejä, vaan kaipaavat perheen huomiota ja läheisyyttä, jota päiväkodissa ei saa.

T. Päiväkoti-ammattilainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset oli 3,5v ja 2,5v kun menivät kielikylpytarhaan. Hyvin viihtyivät. Kävivät vielä kaksikielisen esikoulun.

Vierailija
4/26 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään päiväkodit ovat ihan järkyttäviä paikkoja. 

Vierailija
5/26 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vielä 1 vuotiaana. Eivät vielä leiki rinnakkaisleikkejä, vaan kaipaavat perheen huomiota ja läheisyyttä, jota päiväkodissa ei saa.

T. Päiväkoti-ammattilainen

Jaa. Kun minä olin päiväkodissa tuon ikäisenä, olen nähnyt kuvista että olin hoitotätien sylissä ja ei ole mitään traumoja jäänyt.

Vierailija
6/26 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkoti on ihan erilainen kuin meidän lapsuudessa. 30 vuoden päiväkotiuran aikana tapahtunut muutos on valtava ja tätä ihmiset eivät ymmärrä

Vierailija
7/26 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkoti on ihan erilainen kuin meidän lapsuudessa. 30 vuoden päiväkotiuran aikana tapahtunut muutos on valtava ja tätä ihmiset eivät ymmärrä

Kiitos kuuluu oikeistolle. Sehän tämän(kin) takana on.

Vierailija
8/26 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko nyt päiväkotia (rakennus) vai varhaiskasvatusta (toiminta)?

Selvitysten mukaan helsinkiläinen varhaiskasvatuksessa oleva lapsi kohtaa 5 vuoden aikana yli 200 varhaiskasvattajaa eikä tuollainen määrä vieraita aikuisia, alkavia ja päättyviä kontakteja voi olla jättämättä jälkiä lapseen. Turvattomuus, vaikeus luottaa kehenkään ja ihmissuhteiden pätkittäisyys seuraavat lasta koko loppuelämän.

Vierailija
9/26 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 vauvaa kilpailee 3 hoitotädin huomiosta. Onhan se eri asia, kun syliin ei pääse kuten kotona.

Se että ei jää suurempia traumoja on eri asia kun ihannetilanne joka on se, että lapsen varhaislapsuus vietetään turvassa ja hänen tarpeisiin vastataan vanhempien toimesta.

Toki jos kotielämä on huonoa niin sillon päiväkoti.

Vierailija
10/26 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskassa vauvat menevät hoitoon kolmikuisina ja naiset takaisin töihin. Ranskalaiset ovat suomalaisia sosiaalisempia, onko tässä osasyy? 

Vierailija
11/26 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käynyt päiväkotia, enkä esikoulua. Esikoulussa kävin vain kognitiivisissä testeissä, jonka perusteella minut pistettiin parempaan kouluun ala-asteella ja parempiin tasoryhmiin ylä-asteella. Ei minun menoa ole haitannut se, että päiväkoti ja esikoulu jäi väliin.

Vierailija
12/26 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ranskassa vauvat menevät hoitoon kolmikuisina ja naiset takaisin töihin. Ranskalaiset ovat suomalaisia sosiaalisempia, onko tässä osasyy? 

Päiväkotipaikkoja (seimi)on noin 10%:lle lapsista, käytännössä äidit jäävät kotiin tai lapselle hankitaan hoitaja.

Vierailija
13/26 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On liian aikaista, vauvojahan imetetään vielä,  minusta 3v on sopiva ikä. 

Vierailija
14/26 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvalle on tärkeää että hänellä on tuttu turvallinen ihminen lähes jatkuvasti saatavilla ja hänen itkuun reagoidaan.

ei kymmentä ihmistä ympärille, työvuorojen ja lomien mukaan vaihtuvia työntekijöitä ja stressiä, huutoa ja hälyä

Vierailija
15/26 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun maassa jossa lapset menevät 3kk ikäisenä tarhaan (ei Ranska). Ihan tasapainoisia ihmisiä niistä kaikista on kasvanut.

Vierailija
16/26 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän olin perhepäivähoidossa kouluikään saakka ja hetken aikaa vielä koulun alettuakin. Ekassa hoitopaikassa pari vuotta ja toisessa viisi. Lisäksi kävin jossain "lasten päiväkerhossa" liekö ollut seurakunnan vai minkä lie järjestämä muutaman tunnin kerran tai pari viikossa. Oman perheen lisäksi siis kolme (3) aikuista hoitokontaktia. Mitä siitä sain? Turvallisuuden tunteen ja vakaan lapsuuden. Oli rauhallista, ei korvat tillittäneet melusta eikä ollut sairastelukierteitä. 20-vuotiaaksi mennessä olin ollut enintään 5 kertaa kipeänä. 

Ei pieniä lapsia kuulu tunkea johonkin kanalaan jossa on karmea mekkala, ja jossa kaiken maailman virukset ja bakteerit kierrätetään jokaiselle.

Kummastelen kun kuulen miten vähän väliä joidenkin lapset ovat sairaana. No kun sieltä päikkiksestä taas tuli jotain...

Tiedostan että perhepäivähoito tms. pienimuotoinen lapsen kaitsenta (?) on jokseenkin hävinnyttä kansanperinnettä. Mutta näkisin että alle kouluikäisiä lapsia ei ole välttämätöntä tunkea isoihin väkimassoihin mukaan.

Vierailija
17/26 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vanhemmat eivät ole omien lastensa varhaiskasvattajia?

Tässäkö syy lasten ja nuorten lisääntyvään huonovointisuuteen.Jo varhain viedään vieraille hoitoon.

Turvattomuutta lisää varmasti olla päivän aikana useiden, alati vaihtuvien aikuisten seurassa.

Ajatelkaa vaikka vuoden ikäinen lapsi joka aamulla jätetään päiväkodin aikuiselle, jo aamupalalla saattaa olla toinen hoitaja, kolmas hoitaja ottaa leikkimään, neljäs lähtee ulkoilemaan, onko jo lounaalla taas eri ja nukkarissa voi olla toisesta ryhmästä tuuraaja.

Ryhmässä vaihtuu henkilökunta, opiskelijoita vaihtuu tuon tuosta, harjoittelijoita, ryhmäavustajia jne.Jos joku hoitaja on sairaana, saattaa käydä tuuri ja tulee sijainen.

Mitä mahtavaa tuossa on?

Vierailija
18/26 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuottavia yhteiskunnan jäseniä, siihenhän systeemi tähtää eikä suinkaan siihen mikä on yksilölle parasta.

Keskieuroopan maissa on imetystaukoja töissäoleville äideille. Hoitaja tuo vauvan imetettäväksi tai äiti voi pumpata maitoa. Onko se sitten parasta vauvan ja äidin kannalta. 

Vierailija
19/26 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä väitän, että päiväkoti saisi olla lasten turvallinen säilytyspaikka. Saisi ruokaa siellä ja voisivat leikkiä keskenään valvottuna. Autettaisiin pojalle, pytylle tai vaipat vaihdettaisiin. Ulkoiluun otettaisiin sään mukaan. 

Hoitajat ovat ylikoulutettuja, jos ovat lähihoitajia korkeammin koulutettu. 

Tässä olisi säästön paikka. Ei tarvita yliopistokoulutettua väkeä. 

Kasvatus vanhempien vastuulle. 

Vierailija
20/26 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuottavia yhteiskunnan jäseniä, siihenhän systeemi tähtää eikä suinkaan siihen mikä on yksilölle parasta.

Keskieuroopan maissa on imetystaukoja töissäoleville äideille. Hoitaja tuo vauvan imetettäväksi tai äiti voi pumpata maitoa. Onko se sitten parasta vauvan ja äidin kannalta. 

Itse Keski-Euroopassa asuvana olen kuullut monilta työkavereilta, että eivät olisi kestäneet olla kotona pidempään kuin sen 3kk. Maksimissaan kuusi. Eli mielummin pumppaavat töissä.