Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sinun työpaikalla sihteeriä?

Vierailija
07.06.2025 |

Tai assistenttia tai millä nimellä nyt onkaan... Mitä heidän työhön kuuluu?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli ennen. Hän hoiti lennot, hotellit, matkalaskut, kokousjärjestelyt ja muut toimistohommat.

Sitten utikisaatioastetta nostettiin ja ihmiset, joita ei suoraan saatu myytyä projektiin, potkittiin pihalle. Nyt sitten minä teen sihteerin hommat ja laskutan niistä kovan hinnan  asiakaalta. Päivä viikossa menee muuhun kuin projektin työhön, pitää sitten keksiä aina joku selitys asiakkaalle, että kaikki ovat tyytyväisiä.

Paljon järkevämpää ja tehokkaampaa olisi myydä projektiin myös sihteerin työpanos pienemmällä taksalla kuin projektin asiantuntijoiden taksa.

Vierailija
22/37 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli ennen. Hän hoiti lennot, hotellit, matkalaskut, kokousjärjestelyt ja muut toimistohommat.

Sitten utikisaatioastetta nostettiin ja ihmiset, joita ei suoraan saatu myytyä projektiin, potkittiin pihalle. Nyt sitten minä teen sihteerin hommat ja laskutan niistä kovan hinnan  asiakaalta. Päivä viikossa menee muuhun kuin projektin työhön, pitää sitten keksiä aina joku selitys asiakkaalle, että kaikki ovat tyytyväisiä.

Paljon järkevämpää ja tehokkaampaa olisi myydä projektiin myös sihteerin työpanos pienemmällä taksalla kuin projektin asiantuntijoiden taksa.

...utilisaatio...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä hyvinvointialueella. Siellä on henkilöstösihteerejä ja toisen firman kautta tulevat palkkasihteerit. Eivät he ole "meillä", siis kuulu yksikköömme, mutta sinänsä samalle työnantajalle tekevät hommia. 

On korostettu, että sihteerit ovat hyvin kiireisiä ja heitä ei kuulu vaivata. Kaikki pitää tehdä heille mahdollisimman valmiiksi, että heidän aikaansa kuluu mahdollisimman vähän vain ihan pakollisimpaan. 

Olen pikkupomo ja työajastani menew n. 70 % asioihin,  jotka miellän sihteerin tehtäviksi. Onneksi palkka on ihan ok, niin ei haittaa täytellä lomakkeita ja tehdä tilauksia.

Niin no. Ehkä näille sihteereille on annettu juuri ne tietyt työtehtävät, joita hoitavat. Et sinä pikkupomona voi toisesta yksiköstä alkaa omia töitäsi tuosta vaan lykkäämään muihin yksiköihin. Mikä pikkupomo edes olet hva:lla? :D

Vierailija
24/37 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän mapitta laskuja, pöytäkirjoja, päivittää tuloja/menoja kassavirta seurantaan, hoitaa jos jotakin asioita pyynnöstä ja vaikka mitä.

Ihan huikea henkilö!

Mapittaa? Missä firmassa vielä mapitetaan laskuja? Meillä nuo ja muut on olleet sähköisinä jo 20 vuotta

Vierailija
25/37 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ja kolmella kollegalla on yhteinen ns. hyvän vanhan ajan sihteeri. Nykyään kun tekstinkäsittelyä ei enää ole hänen pääasiallinen tehtävänsä on keittää meille kahvit ja noutaa kanttiinista limonadit ja pullat. Hänelle yritettiin opettaa asiakaslaskutus ja matkalaskujen teko mutta ei hän niitä oppinut. Hän on tyytyväinen löysiin päiviinsä eikä onneksi osaa vaatia paljon palkkaakaan.. Mitäpä hän, kohta viisikymppinen huuhkaja. 

- mies28, DI

Paljonko maksatte  hänelle? Ilmoituksissa kysytään palkkapyyntöä ja ilmeisesti laitan aina liikaa?

Kiva, että olette pitäneet huuhkajan lemikkinä :D

En tiedä paljonko hänelle maksetaan koska hänen HR-asioitaan hoitaa meidän tiimiä ylempi taho. Ei varmasti paljonkaan. Emme ole kertoneet HR:lle ettei hänestä ole juuri muuhun kuin noihin kahvitushommiin koska meille ne riittää. Jos on oikeasti tehokas moniosaaja sihteeri/assari niin kannattaa pyytää 4000 egeä, sen ainakin minä maksaisin. 

Vierailija
26/37 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille palkattiin assistentti huolehtimaan toimistosta ja sen viihtyisyydestä. Hoitaa ja koordinoi esim. kahvitilan parannuksia, käytännön järjestelyä, tapahtumia. Varmistaa myös, että löytyy aina jotain hedelmiä, muuta naposteltavaa ja koristeita juhlapäivinä. It-ala, suurehko suomalainen yritys.

Millä nimikkeellä palkkasitte? Palkka? Palkkasitteko suhteilla/tutun?

Toimistoassistentti. En tiedä palkkaa, eikä oma päätös. Ihan avoimella haulla palkattu kokoaikainen.

Vierailija
27/37 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sihteeriä eikä ketään muutakaan. Itse teen kaikki lukuunottamatta siivousta ja kirjanpitoa. Tosin kirjanpidossakin lähetän itse kuukausittain kaikki laskut ja tositteet kirjanpitäjälle, joka sitten tekee laskelmat.

Ette ainakaan minua pääse syyttämään siitä, että revin työntekijöiden selkänahasta tuloni. Tämä mielipidehän on palstalla yleinen argumentointi yrittäjiä kohtaan.

asianajaja, yksinyrittäjä

Vierailija
28/37 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä hyvinvointialueella. Siellä on henkilöstösihteerejä ja toisen firman kautta tulevat palkkasihteerit. Eivät he ole "meillä", siis kuulu yksikköömme, mutta sinänsä samalle työnantajalle tekevät hommia. 

On korostettu, että sihteerit ovat hyvin kiireisiä ja heitä ei kuulu vaivata. Kaikki pitää tehdä heille mahdollisimman valmiiksi, että heidän aikaansa kuluu mahdollisimman vähän vain ihan pakollisimpaan. 

Olen pikkupomo ja työajastani menew n. 70 % asioihin,  jotka miellän sihteerin tehtäviksi. Onneksi palkka on ihan ok, niin ei haittaa täytellä lomakkeita ja tehdä tilauksia.

Hyvinvointialueilla taitaa olla enemmän kuitenkin osastonsihteereitä kuin henkilöstö-, palkka- tai toimistosihteereitä

Onhan se kiva, että hyvinvointialueilla riittää rahaa vielä henkilöstösihteereihin, joista on luovuttu yksityisellä puolella ylintä johtoa lukuunottamatta. 

Vierailija
29/37 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lomakkeiden ja (kahvi)tilausten hoitaminen kuuluu sille, jolle tehtävä on delegoitu työnantajan toimesta. Se, että organisaatiossasi on sihteeri -nimikkeellä olevia henkilöitä ei tarkoita sitä, että he hoitaisivat talon kaikki mahdolliset hallinto- ja talousasiat kaikkien puolesta. Sinun pitäisi pomona tietää miten työtehtäviä jaetaan organisaatiossasi: ne sovitaan yhdessä ensin työsopimuksessa ja myöhemmin suullisesti ottaen huomioon työntekijän käytettavissä olevan aikaresurssin. 

Suomi on pilattu huonolla johtamisella (Nokiakin kaatui siihen), en ihmettele kun kommenttisi perusteella.

Vierailija
30/37 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ja oikein mukava sekä antavainen rouvasihminen onkin. On myös muodollisesti pätevä tehtäväänsä.

Vierailija
31/37 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ja kolmella kollegalla on yhteinen ns. hyvän vanhan ajan sihteeri. Nykyään kun tekstinkäsittelyä ei enää ole hänen pääasiallinen tehtävänsä on keittää meille kahvit ja noutaa kanttiinista limonadit ja pullat. Hänelle yritettiin opettaa asiakaslaskutus ja matkalaskujen teko mutta ei hän niitä oppinut. Hän on tyytyväinen löysiin päiviinsä eikä onneksi osaa vaatia paljon palkkaakaan.. Mitäpä hän, kohta viisikymppinen huuhkaja. 

- mies28, DI

Kyllä on huonosti opastettu sitten, nuohan on ihan peruskauraa. Tai sitten ei katsonut palkkiota riittäväksi uusien työtehtävien vastaanottamiseen.

T. Viiskymppinen sihteeri, ei minkään sortin siivekäs

Vierailija
32/37 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen, koulusihteeri.

Ylläpidän oppilashallintojärjestelmää johon kirjataan kaikki oppilasta koskevat asiat, ts. opintohistoria, tuen asiat, koulumatkat, yhteystiedot, stipendit jne. 

Ylläpidän Koski-järjestelmää josta tehdään mm. kaikki tilastot. 

Tilaan kirjat ja tarvikkeet.

Valmistelen hallinnolliset päätökset.

Tarkistan ja viimeistelen todistusasiat.

Selvitän ja maksan kaikki laskut.

Ylläpidän kotisivuja sekä sisäisiä infotauluja.

Arkistoin joko sähköisesti tai paperilla.

Toimin kokoussihteerinä.

Järjestän koulun tilaisuuksia.

Ja teen muutenkin kaiken sen mitä kukaan muu ei ehdi/viitsi/jaksa. 

Vielä riittää työnsarkaa sihteerillekin. 

Vierailija
33/37 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On nelikymppinen muodokas pörröpää jonka pyöreää pyllyä tiukassa kynähameessa on ilo katsoa.

Vierailija
34/37 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, mutta seinällä on täytetty teeri.  Ammuin sen vuonna 1976, ensimmainen saaliini.

Vierailija
35/37 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, minulla on ollut kahdella viimeisimmällä työpaikallani sihteeri. Molemmat oikein näppäriä.

Vierailija
36/37 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, minulla on ollut kahdella viimeisimmällä työpaikallani sihteeri. Molemmat oikein näppäriä.

Nielivätkö?

Vierailija
37/37 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon pienipalkkainen sihteeri säästäisi pomojen/lääkäreiden/juristien yms aikaa, jos meitä vielä palkattaisi sihteereitä/assareita. Siirryin asiantuntija töihin sihteerin töistä, mutta niistä ajoista on hyvät muistot. Työ oli monipuolista, päivät erilaisia ja työn vaatimustaso korkeampi kuin moni uskoisi.