Teinit ja viikonloppuisyys
Eli tilanne on se, että eron vuoksi muutan asumaan muualle ja perheessä on 10- ja 13- vuotiaat tytöt. Mun työt ovat säännöllisesti ma-to niin, että olen maanantaiaamusta torstai-iltaan aina reissussa, joten arkena voin ottaa tytöt luokseni vain mun loma-aikoina.
Miten olette ratkaisseet lasten viikonloppuvanhemman luona asumisen, onko kaikille teineille/kohta teineille omat huoneet vai yhteinen huone? Miten on ratkaisu toiminut? Nykyinen kotimme on perusokt, jossa kummallakin lapsella on oma huone. Lapset jäävät tulevan exvaimon kanssa asumaan tähän omakotitaloon, koska reissutyöläisenä mun on järkevämpää hankkia kerrostaloasunto, kun kotini on käytännössä käytössä vain torstai-illasta maanantaiaamuun.
Itse olen etsinyt toistaiseksi vuokra-asuntoa, ja paljon tyhjilään olevista neliöistä maksaminen kyllä tuntuu turhalta, joten tiedän, että kaksio olisi talouden kannalta järkevä vaihtoehto, mutta siinä mietityttää taasen se, ettei tytöille olisi omia huoneita, vaan joutuisivat jakamaan olohuoneen vuodesohvan tai makuuhuoneen. Erityisesti tästä kaipaisin nyt kokemuspohjaisia kommentteja.
Omakotitalomme on lähes velaton, joten olemme sopineet, että puoliso ottaa loppuvelan lisäksi uuden velan, jolla ostaa minut pois talosta. Tämä tuo itselleni mahdollisuuden alkaa etsiä omistusasuntoa, mutta nyt n. ensimmäisen vuoden ajan olen päättänyt katsella, mitä saisi tuolla osuudellani talosta ja paljonko pitäisi lainaa ottaa, jotta saisi esimerkiksi 4h+k+s omistusasunnon, jolloin olisi omat huoneet niin tytöille kuin minullekin. Saunatonta asuntoa en aio omaksi ostaa, koska tytöt haluavat käydä saunassa nytkin lähes joka päivä, niin sopeutuminen saunavuoroihin taloyhtiön saunassa voisi olla vielä haasteellisempaa kuin vuodesohvalla isin luona nukkuminen...
Ja ennen kuin kukaan alkaa käskeä päättää itse, niin kyllä, lopullisen päätöksen teen itse lapsia asiasta kuultuani, mutta haluan saada uusia, käytännön kokemuksiin perustuvia, näkökulmia asiaan.
Kommentit (38)
"Tapahtuiko Helsingissä? Tiedän nimittäin nykyään jo keski-ikäisen naisen, joka asui kuukausia ex:n kanssa vaikka kummallakin oli jo uusi(a?) kumppani(/kumppaneita?), jotka olivat välillä tuolla exparin kotonakin yötä... Ei ois mun(kaan) juttu tuollainen"
Hah, tapahtumapaikkana tosiaan Helsinki, mutta kyse satavarmasti nuoremmista henkilöistä :D Ei varmastikaan mikään ainoa laatuaan-ilmiö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos raha ei ole este, niin tytöille yhteinen mh ja sulle oma, lisäksi oh, eli kolmio.
Heillä on kuitenkin omat huoneet siellä okt ja enimmän aikansa viettävät siellä, eivät ole sulla kuin 2 vkl kuukaudessa. Ja mitä vanhemmaksi tulevat, sitä vähemmän viettävät aikaa luonasi.
Luin uudelleen, kirjoitit että ovat luonasi JOKA vkl.... Ei tule tapahtumaan kuin ehkä vuoden ajan, ehkä vähän pidempään jos asut yhtä lähellä kavereita kuin äidin koti.
Miksi? Monessa perheessä isä on yhtä tärkeä lapselle kuin äiti ja moni lapsi asuu esim. viikot isän kanssa ja äitiä tapaa vain viikonloppuisin. Ja sille lapselle voi olla isä maailman tärkein ihminen ja haluaa viettää aikaansa isän kanssa, vaikka olisi lapsi vanhempi. Ihme oletuksia täällä ja ap. isänä vanhemmuuden vähättelyä ja aliarvostamista.
Meillä asiat sujui siten, että lapsille on iso makkari ja itse nukun olkkarissa alkovissa.
Lapset (10&12) halusivat nukkua yhteisessä sängyssä. Niin nukkuivat toisessakin kodissa. Siten jäi leikkitilaakin enemmän. Kouluasiat hoituu keittiössä. Siellä on hyllyt heitä varten.
Eli itse ostin 60neliöisen kaksion 70-luvun kerrostalosta. Isot rempat vasta tehty. Siihen aikaan vielä oli alkoveja, vaatehuoneita ja isommat huoneet. Saa jaettua, kun alkavat yksityisyyttä haluamaan.
Etsin tuota melkein vuoden, että siihen saakka asuin vanhempieni ulkorakennuksessa. Lapsille on omat huone mummolassa myös.
Pienehkö paikkakunta, että välimatkat hoituu fillareilla ja autolla. Eli asunto ei löytynyt samasta koulupiiristä, mutta koulumatka ei ole mahdotonkaan (2,3km). Eksän kanssa tää saatiin toimivaksi, plus isovanhemmat auttaa kuskauksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos raha ei ole este, niin tytöille yhteinen mh ja sulle oma, lisäksi oh, eli kolmio.
Heillä on kuitenkin omat huoneet siellä okt ja enimmän aikansa viettävät siellä, eivät ole sulla kuin 2 vkl kuukaudessa. Ja mitä vanhemmaksi tulevat, sitä vähemmän viettävät aikaa luonasi.
Luin uudelleen, kirjoitit että ovat luonasi JOKA vkl.... Ei tule tapahtumaan kuin ehkä vuoden ajan, ehkä vähän pidempään jos asut yhtä lähellä kavereita kuin äidin koti.
No asuinalue pysyy samana todennäköisesti sillä erotuksella, että nyt asutaan alueen pientalopuolella, jatkossa mä (todennäköisesti) asun alueen kerrostalopuolella, vaikutus kaveripiirin on, että jatkossa mun luota olisi todennäköisesti osalle kavereita lyhempi ja osalle pidempi matka. Mun luota koulumatka olisi n. 700m-1km lyhempi. Koulu ja luokka pysyy kummallakin samana. Vanhempi menee 8:lle, on syntynyt loppuvuodesta 2011, nuorempi menee 4:lle, on syntynyt alkuvuodesta 2015. Eli kummallakin ainakin 2 vuotta vielä samat luokkakaverit.
Mielenkiintoista muuten, että useampi kommentoija LUULEE tietävänsä, mitä tulee tapahtumaan vuoden tai kahden päästä, vaikka eivät tiedä asuinpaikkaa, ovatko lapset ns. äidin vai isän tyttöjä... Ehkä ajatus olisi toinen, jos kysymys olisi pojista... Äidit luulevat aina olevansa tärkeämpi ja parempi vanhempi ja monesti näin ehkä onkin, muttei läheskään aina.
Asiat saattavat järjestyä yllättäen helposti. Työkaverini veli perheineen on lähdössä elokuun alussa ainakin vuodeksi ulkomaille. Heillä on 4h+k+s asunto, jonka laittavat vuokralle. No en tiedä, onko siitä mulle ja tytöille kodiksi, mutta käydään torstaina illalla katsomassa, kun olen tullut työreissusta kotiin.
Ap
Nyt on uusi koti katsottuna ja sopimus tehty elokuun alusta. Todella hyvä asunto saadaan, on jokaiselle oma huone ja rauha. Mikä tärkeintä, niin tytöillä säilyy samat kuviot mahdollisimman paljon. Kaverit ja koulumatkat/-luokat eivät muutu ja kesäajan saavat sopeutua muuttuvaan tilanteeseen. Hyvää kesää kaikille
Ap
Mun lapset jo muuttaneet pois, käyvät joskus kylässä ja yöpyvät muutaman yön. Asunto 40 neliötä, itse asustelen tupakeittiön puolella koko ajan, makkari on siis vierashuoneena.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on uusi koti katsottuna ja sopimus tehty elokuun alusta. Todella hyvä asunto saadaan, on jokaiselle oma huone ja rauha. Mikä tärkeintä, niin tytöillä säilyy samat kuviot mahdollisimman paljon. Kaverit ja koulumatkat/-luokat eivät muutu ja kesäajan saavat sopeutua muuttuvaan tilanteeseen. Hyvää kesää kaikille
Ap
Heei, ihan mahtavaa! :D Onnea teille kaikille uuteen kotiin! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Heei, ihan mahtavaa! :D Onnea teille kaikille uuteen kotiin! :)
Kiitos. Kohta on tavarat paikoillaan.
AP
Kohta toinen viikonloppu ohi ja hyvin on sopeuduttu. Kiitos tsemppaajille.
Ap
Huone ja keittokomero riittää. Lapset mahtuvat häkkivarastoon.
Vierailija kirjoitti:
Huone ja keittokomero riittää. Lapset mahtuvat häkkivarastoon.
Onneksi sulla tuskin on lapsia.
Ap
Alkuun hankit kaksion vuokralle isolla makuuhuoneella. Jaat tilan sermillä. Lapsilta tietenkin kysyt, mutta myös selität, että haluat alkuun vähän katsella omistusasuntoja huolella. Ja kerrot, että haluat sitten lapset mukaan katsomaan niitä asuntoja. Eli korostus sille, että kyseessä on väliaikainen ratkaisu. Itse olen miettinyt, että olisinpa eron jälkeen mennyt ensin vuokralle, ja olin se lähivanhempi, joka muutti talosta pois. Erotilanteessa on vähän sekaisin itse kukin, ja tosiaan kaikki asettuu uomiinsa ajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Alkuun hankit kaksion vuokralle isolla makuuhuoneella. Jaat tilan sermillä. Lapsilta tietenkin kysyt, mutta myös selität, että haluat alkuun vähän katsella omistusasuntoja huolella. Ja kerrot, että haluat sitten lapset mukaan katsomaan niitä asuntoja. Eli korostus sille, että kyseessä on väliaikainen ratkaisu. Itse olen miettinyt, että olisinpa eron jälkeen mennyt ensin vuokralle, ja olin se lähivanhempi, joka muutti talosta pois. Erotilanteessa on vähän sekaisin itse kukin, ja tosiaan kaikki asettuu uomiinsa ajan kanssa.
Ai huomasinkim, että asia järjestyi hyvin.
Kolmio varmaan hyvä kompromissi.Tytöt pärjää samassa huoneessakin...Toki jos ovat kaikki viikonloput niin sitten omakin huone voisi olla kiva.Toisaalta jos hankit asunnon läheltä nykyistä kotia niin voitte tavara paljon muutenkin ja lapset menee sitten nukkumaan nykyiseen kotiin...
Tuohan riippuu ihan todella paljon siitä siskosten välisestä kemiasta. Jotkut nimenomaan haluavat sen yhteisen huoneen ja toiset taas eivät missään tapauksessa suostuisi asumaan edes viikonloppukodissaan samassa huoneessa siskonsa kanssa.
Et ilmeisesti ole kamalan paljon viettänyt aikaa tyttäriesi kanssa, kun et tiedä, tarvitsevatko he omat huoneet, vai käykö yhteinen. Mutta voit edelleen kysyä heidän mielipidettään asiaan.
Niin mieli voi todellakin muuttua ja lapsi saa tarpeeksi kasvettuaan ilmaista mielipiteensä siitä, kumman vanhemman luona haluaa asua. No saattaapa käydä noin kuin kirjoitit, mutta voi käydä myös niinpäin, että lapsi haluaisi asua isän luona pysyvämmin.