Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinit ja viikonloppuisyys

Vierailija
07.06.2025 |

Eli tilanne on se, että eron vuoksi muutan asumaan muualle ja perheessä on 10- ja 13- vuotiaat tytöt. Mun työt ovat säännöllisesti ma-to niin, että olen maanantaiaamusta torstai-iltaan aina reissussa, joten arkena voin ottaa tytöt luokseni vain mun loma-aikoina.

Miten olette ratkaisseet lasten viikonloppuvanhemman luona asumisen, onko kaikille teineille/kohta teineille omat huoneet vai yhteinen huone? Miten on ratkaisu toiminut? Nykyinen kotimme on perusokt, jossa kummallakin lapsella on oma huone. Lapset jäävät tulevan exvaimon kanssa asumaan tähän omakotitaloon, koska reissutyöläisenä mun on järkevämpää hankkia kerrostaloasunto, kun kotini on käytännössä käytössä vain torstai-illasta maanantaiaamuun.

Itse olen etsinyt toistaiseksi vuokra-asuntoa, ja paljon tyhjilään olevista neliöistä maksaminen kyllä tuntuu turhalta, joten tiedän, että kaksio olisi talouden kannalta järkevä vaihtoehto, mutta siinä mietityttää taasen se, ettei tytöille olisi omia huoneita, vaan joutuisivat jakamaan olohuoneen vuodesohvan tai makuuhuoneen. Erityisesti tästä kaipaisin nyt kokemuspohjaisia kommentteja.

Omakotitalomme on lähes velaton, joten olemme sopineet, että puoliso ottaa loppuvelan lisäksi uuden velan, jolla ostaa minut pois talosta. Tämä tuo itselleni mahdollisuuden alkaa etsiä omistusasuntoa, mutta nyt n. ensimmäisen vuoden ajan olen päättänyt katsella, mitä saisi tuolla osuudellani talosta ja paljonko pitäisi lainaa ottaa, jotta saisi esimerkiksi 4h+k+s omistusasunnon, jolloin olisi omat huoneet niin tytöille kuin minullekin. Saunatonta asuntoa en aio omaksi ostaa, koska tytöt haluavat käydä saunassa nytkin lähes joka päivä, niin sopeutuminen saunavuoroihin taloyhtiön saunassa voisi olla vielä haasteellisempaa kuin vuodesohvalla isin luona nukkuminen...

Ja ennen kuin kukaan alkaa käskeä päättää itse, niin kyllä, lopullisen päätöksen teen itse lapsia asiasta kuultuani, mutta haluan saada uusia, käytännön kokemuksiin perustuvia, näkökulmia asiaan.

Jos asunnossa on viikonloppuna 2 teinityttöä ja isä, pitääkö asunnon olla

Vaihtoehdot

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilehan miettiä itsesi niiden teinien asemaan ja mieti miltä tuntuu, kun on säästetty ulos isän elämästä. Et ole poikamies miettimässä säästöluukun hankintaa vaan perheellinen aikuinen. 

Vierailija
2/38 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on rajallisesta ajasta, mutta aikuinen on kuitenkin se jonka pitää joustaa. Sinä olohuoneessa ja tytöille omat makkarit. Näin minä tekisin. Ihan sukupuolista riippumatta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilehan miettiä itsesi niiden teinien asemaan ja mieti miltä tuntuu, kun on säästetty ulos isän elämästä. Et ole poikamies miettimässä säästöluukun hankintaa vaan perheellinen aikuinen. 

Kiitos kommentista. Aivan varmasti kuuntelen tyttöjä ennen lopullista päätöstä. Ja kyllä yritän miettiä asiaa eri näkökulmista, joten tämä tyttöjen asemaan asettuminen on tärkeä huomio.

Ap

Vierailija
4/38 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on rajallisesta ajasta, mutta aikuinen on kuitenkin se jonka pitää joustaa. Sinä olohuoneessa ja tytöille omat makkarit. Näin minä tekisin. Ihan sukupuolista riippumatta. 

No sinänsä jos tytöt nukkuvat tuolla 2-3yötä/vko, niin kyllä mä sen ajan pystyn aivan hyvin nukkumaan vuodesohvalla. Tietysti myös se, että herään itse varmasti tyttöjä aikaisemmin vkl:na, joten siinäkin mielessä on hyvä ottaa itse sohvapaikka, kun usein keittiö ja olohuone ovat lähes samaa tilaa ilman väliovia. 

Ap

Vierailija
5/38 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sinänsä jos tytöt nukkuvat tuolla 2-3yötä/vko, niin kyllä mä sen ajan pystyn aivan hyvin nukkumaan vuodesohvalla. Tietysti myös se, että herään itse varmasti tyttöjä aikaisemmin vkl:na, joten siinäkin mielessä on hyvä ottaa itse sohvapaikka, kun usein keittiö ja olohuone ovat lähes samaa tilaa ilman väliovia. 

Ap

Ymmärsin että olet joka tapauksessa reissutyössä ja kotona vain viikonloppuisin. Kyllä, voit nukkua vuodesohvalla. 

Vierailija
6/38 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen mielipidettä isän tapaamisesta kysytään jo tuossa iässä. Eli voi käydä niin, että eivät suostu tulemaan sinun luokse ollenkaan. Nyt mitataan 1. millainen isä olet ollut ja 2. millaiset on välit äitiin. Sitä saa mitä tilaa.

Turha ostaa isoa asuntoa jos istut siellä yksin. Vuokraa kolmio jossa nukut itse sohvalla kun lapset yötä. Tai muu järjestely. Itse nukun vaatehuoneessa (Helsingin vuokrataso).

Vierailija
7/38 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ymmärsin että olet joka tapauksessa reissutyössä ja kotona vain viikonloppuisin. Kyllä, voit nukkua vuodesohvalla. 

Niin, olen kotona vain 1-2 yötä/vko enemmän kuin tytöt. Jos olisi iso olohuone, voisin tehdä siihen itselleni siirrettävillä sermeillä nukkumatilan pysyvästi tai pienemmässä olohuoneessa nukkua sohvalla jatkuvasti ne yöt, kun kotona olen, ei haittaisi ketään, kun on kuitenkin väliaikainen ratkaisu. 

Ap

Vierailija
8/38 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen mielipidettä isän tapaamisesta kysytään jo tuossa iässä. Eli voi käydä niin, että eivät suostu tulemaan sinun luokse ollenkaan. Nyt mitataan 1. millainen isä olet ollut ja 2. millaiset on välit äitiin. Sitä saa mitä tilaa.

Turha ostaa isoa asuntoa jos istut siellä yksin. Vuokraa kolmio jossa nukut itse sohvalla kun lapset yötä. Tai muu järjestely. Itse nukun vaatehuoneessa (Helsingin vuokrataso).

Tuo vaatehuone oli uusi idea itselleni. Kyllä, sitäkin voisin harkita, jos asunnossa on tilava vaatehuone.

Ja tämä on todella jo tiedossa, että lapset tulevat viikonlopuksi minun luokseni. Ei ole asunnosta kiinni heidän tulemisensa, mutta tietysti viihtymiseen se vaikuttaa. Eikä me koko viikonloppua olla siellä asunnolla, tottakai sitä on paljon aktiviteetteja, joissa menee ulkona aikaa.

Ap

Vierailija
9/38 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos kyse on tosiaan väliaikaisratkaisusta ni laittaisin tytöt samaan huoneeseen ja iskälle oma huone. Jos jompi kumpi teineistä haluaa välillä nukkua "yksin", niin voi nukkua vaikka olkkarissa vuodesohvalla tms. N33

Vierailija
10/38 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö jaksaisi vielä muutamaa vuotta asua siinä ok-talossa? Vaikuttaa itsekkäältä rikkoa lasten koti ja elämä, jos he kuitenkin itsenäistyvät lähivuosina.

Miksi kaikki pitää aikuisenakin saada heti? Erotakin voi samantien, mutta miksei asua lasten kanssa vielä se hetki kun ovat lapsia. Monethan lähtevät ammattikouluihin ja niiden asuntoloihin ysiltä.

Ok-talossa lienee aikuistenkin mahdollista saada omaa tilaa.

Vierailija
11/38 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, nro 10 kävi tarkistamassa lasten iät. Vain 10 ja 13 ja puhut teinitytöistä. Ei sinulla ole teinejä.

Sinun vanhempi lapsesi on hädintuskin juuri ja juuri teini. Luultavasti menossa seiskalle. Juuri alakoulusta päässyt.

Toinenhan on vielä ihan pikkulapsi.

Ehkä se auttaa eroavien omaatuntoa "pyöristellä" ja kaunistella asioita. Mutta sinä, ap, olet kahden lapsen, et kahden teinin isä.

Kuvaavin termi minusta kahden koululaisen isä, kun toinen on vielä vuosia alakoulussa.

Vierailija
12/38 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö jaksaisi vielä muutamaa vuotta asua siinä ok-talossa? Vaikuttaa itsekkäältä rikkoa lasten koti ja elämä, jos he kuitenkin itsenäistyvät lähivuosina.

Miksi kaikki pitää aikuisenakin saada heti? Erotakin voi samantien, mutta miksei asua lasten kanssa vielä se hetki kun ovat lapsia. Monethan lähtevät ammattikouluihin ja niiden asuntoloihin ysiltä.

Tästä tuli mieleen yksi (lapseton) kundi joka haki deittisivuilla seuraa. Oli ihan normaalin fiksun oloinen kaveri muuten mut sitten selvisi että asui ex(?)tyttiksensä kanssa vielä yhdessä. Perusteli sitä sillä että ovat enää vain kämppiksiä. En vaan pystynyt siinä kohtaa enää jatkamaan tutustumista ku olis satavarmasti tullut kolmas pyörä olo. Mut se mikä ei sovi itselle, ni sopii jollekin toiselle.  

Vierailija
13/38 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöille yksi huone, johon vaikka kerrossänky. Ihan passeli joka toinen viikonloppu. Äidin luona on kuitenkin se pysyvä koti, jossa sitten omat huoneet, jne. 

Vierailija
14/38 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ala yksityisasioita ja -kohtia niistä täällä avaamaan. Tilanne on kuitenkin se, että faktoja on:

1. Ero tulee halusin tai en, en päätä tästä asiasta yksin. Tähän liittyen en voi myöskään jäädä asumaan nykyiseen osoitteeseen.

2. Tytöt ovat ilmaisseet haluavansa olla lähes jokaisen viikonlopun ja mahdollisesti joitakin loma-aikoja minun kanssa.

3. Kohta 2. tarkoittaa sitä, että minulla on oltava asunto, jossa tytöt pystyvät viikonloppuna ja sovittaessa muulloinkin asumaan.

4. Olen työpäivät kokoajan Suomen rajojen sisäpuolella, mutta en pysty tarvittaessa lähettämään kesken työpäivän esimerkiksi sairaalaan joutuneen tytön asioita hoitamaan, joten huoltajuuden päävastuu on oltava lasten äidillä, viikko-viikko tms vastuu ei meidän tapauksessa onnistu.

Ap

Vierailija
15/38 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos raha ei ole este, niin tytöille yhteinen mh ja sulle oma, lisäksi oh, eli kolmio.

Heillä on kuitenkin omat huoneet siellä okt ja enimmän aikansa viettävät siellä, eivät ole sulla kuin 2 vkl kuukaudessa. Ja mitä vanhemmaksi tulevat, sitä vähemmän viettävät aikaa luonasi.

Vierailija
16/38 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ja se mieli voi muuttua myös. Vaikka nyt ne lapset haluavat nähdä usein, mikään ei takaa että tilanne on sama vielä vaikka vuoden päästä. Meillä oli useamman vuoden vuoroviikoin, kunnes eivät enää niin halunneet kun tulivat teineiksi. Nyt sitten joka toinen viikonloppu vain siellä isän luona. Joten ei välttämättä kannata heti ostaa isoa asuntoa. Alkuun vaikka vuokralla. Toki riippuu missä asuu, täällä okt on halpoja ja tilavia. Minun huoneeni ei varsinaisesti ole makuuhuone, mutta hyvin soveltuu siihenkin. Ja kun lapset joskus pois muuttaa, voin siirtyä sitten jomman kumman huoneeseen jos haluan. Joten yksinkään tämä nyt ei liian iso ole. 

Vierailija
17/38 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo vaatehuone oli uusi idea itselleni. Kyllä, sitäkin voisin harkita, jos asunnossa on tilava vaatehuone.

Ja tämä on todella jo tiedossa, että lapset tulevat viikonlopuksi minun luokseni. Ei ole asunnosta kiinni heidän tulemisensa, mutta tietysti viihtymiseen se vaikuttaa. Eikä me koko viikonloppua olla siellä asunnolla, tottakai sitä on paljon aktiviteetteja, joissa menee ulkona aikaa.

Ap

Vaatehuoneen lisäksi mh voi tehdä ruokailutilalla, eristää sen verholla tai liukuovella, kuten tässä. Ja saat omaa rauhaa.

https://www.is.fi/asuminen/art-2000007933001.html

Vierailija
18/38 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä tuli mieleen yksi (lapseton) kundi joka haki deittisivuilla seuraa. Oli ihan normaalin fiksun oloinen kaveri muuten mut sitten selvisi että asui ex(?)tyttiksensä kanssa vielä yhdessä. Perusteli sitä sillä että ovat enää vain kämppiksiä. En vaan pystynyt siinä kohtaa enää jatkamaan tutustumista ku olis satavarmasti tullut kolmas pyörä olo. Mut se mikä ei sovi itselle, ni sopii jollekin toiselle.  

Tapahtuiko Helsingissä? Tiedän nimittäin nykyään jo keski-ikäisen naisen, joka asui kuukausia ex:n kanssa vaikka kummallakin oli jo uusi(a?) kumppani(/kumppaneita?), jotka olivat välillä tuolla exparin kotonakin yötä... Ei ois mun(kaan) juttu tuollainen 

Vierailija
19/38 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
20/38 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos raha ei ole este, niin tytöille yhteinen mh ja sulle oma, lisäksi oh, eli kolmio.

Heillä on kuitenkin omat huoneet siellä okt ja enimmän aikansa viettävät siellä, eivät ole sulla kuin 2 vkl kuukaudessa. Ja mitä vanhemmaksi tulevat, sitä vähemmän viettävät aikaa luonasi.

Luin uudelleen, kirjoitit että ovat luonasi JOKA vkl.... Ei tule tapahtumaan kuin ehkä vuoden ajan, ehkä vähän pidempään jos asut yhtä lähellä kavereita kuin äidin koti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän