Kuinka monta tuntia etäpäivänä LOIKOILET yleensä?
Kommentit (28)
Loikoilin koko työpäivän ajan sohvalla, koska työasento ei vaikuta työhöni läppärillä mitenkään.
Teen usein sohvalla töitä. Sillä ei ole merkitystä kuin sille, että ei tule niskakipuja istumisesta ja on mukavampaa. Varsinaisen työn teen aivoillani, silmillä ja kädellä, jalkoja en siihen tarvitse.
Etätyö ei ole tehdastyötä, ihminen saattaa loikoilla paljonkin ja silti saada aikaan runsaasti. Vastaavasti persus voi olla hanakasti kiinni penkissä eikä tulosta siltikään tule.
Vierailija kirjoitti:
lasketaanko jos loikoilen sohvalla mutta koodaan samalla läppärillä työjuttuja?
Toimistolla kolleegasi ovat kohta integroineet tekoälyn käyttöönsä ja sinun sohvakoodauspalveluja ei enää tarvita.
Eiköhän tämä ole jo selvitetty. Tässä suhda teossa työnantajat eivät mielistele alaisia. Päin vastoin tiukka valvonta on korvannut silmänpalvonnan. Työnantaja oikeasti näkee päivittäisen suoritteen ja työntekijöiden mittaaminen ja suoranainen kyttääminen on huomattavasti yleistynyt. Minun tuloksiani seurataan tarkasti lähinnä tuloksien perusteella mutta näen tarkasti mitä alaiset puuhaavat. Seuraan sähköpostien ja puheludien määrää ja senhän jokainen tietää ja hyväksyy. Mutta seuraan myös sitä, näkyvätkö he paikalla ja aktiivisina. 5 min ilman näppäilyä tai hiiren heiluttelua nousee ruudulle ja 10 min päästä alkaa vilkkumaan.
Näin että Amazon on alkanut myymään erilaisia laitteita jotka tuottavat työntekijän koneelle keinotekoista hiiren liikettä tai backspace-näppäilyäm Olemme keskustelleet mahdollisuudesta korvata järjestelmä älykkäämmästä järjestelmästä joka tunnistaisi tällaisen "aktiivisuuden". Sellainen olisi irtisanomisperuste.
Vastailkaa tähän kerään tietoja suomalaisten tavallisen etätyöpäivän loikoilumäärästä
Tässä tulee täysin rehellinen kuvaus:
Etäpäivinä teen muutakin kuin töitä, esim. laitan astianpesukonetta ja pyykinpesukonetta pyörimään ja tyhjennän niitä sen jälkeen. Mutta vastaavasti en pidä kahvi- ja ruokataukoja, vaan syön koneen ääressä samalla kun teen töitä. Uskon, että kotihommiin kuluttamani aika on pienempi kuin mihin taukoihin olisin oikeutettu. Tämän lisäksi jos minulle tulee esimerkiksi 5min tauko ennen palaveria, eikä ole järkevää siinä ajassa aloittaa jotakin hommaa, niin saatan pelata kännykällä jotakin peliä, mutta saman saattaisin tehdä työpaikalla. Olen itseasiassa kotona tarkempi, että työaika ei kulu muuhun kuin työhön. Jos on tapahtunut maailmalla jokin merkittävä asia ja haluan lukea siitä enemmän niin kirjaudun ulos töistä kotona, kun taas työpaikalla käyttäisin siihen työaikaa. Näitä toki sattuu äärimmäisen harvoin.
Varmasti on ihmisiä, jotka lusmuaa. Olen kuullut juuri näistä työajalla auton pesijöistä yms. Itse en koskaan riskeeraisi sillä tavalla tätä etua, koska tämä helpottaa omaa elämääni työmatkan takia lyhyempien päivien ansiosta, ja sen takia, että saan hoidettua kotihommia, joista ei ole haittaa töiden kannalta, jolloin illat ovat rauhallisempia sen osalta. Olen älyttömän kiitollinen tästä, ja ymmärrän miksi se voi herättää kateutta, koska tämä todellakin on etu. Mutta ei se kateus silti ole järkevä syy kieltää tätä kaikilta, jos sitä ei voi kaikille järjestää.