Ylipainoisille asiallinen kysymys: Oleko joutunut ylipainosi takia syrjityksi julkisessa terveydenhoidossa?
Toivoisin tähän asiallisia vastauksia. Oletko kokenut lääkärin tai muun hoitohenkilökunnan taholta vähättelyä tai jonkinlaista uskottavuusongelmaa kun olet mennyt vastaanotolle hakemaan apua sairauteesi? Koetko, että terveydelliset ongelmasi on sysätty jotakuinkin johtuvaksi ylipainostasi?
Kommentit (40)
Kyllä, vielä kun joskus 20 vuotta sitten painoin 500 kg, lääkärini haukkui minua läskiksi joten muljautin hänen silmälasinsa säpäleiksi, mistä tietenkin sain linnatuomion pahoinpitelystä. Vasta hiljattain kuitenkin törmäsin tähän entiseen lääkäriini kadulla ja hän näytti häpeävän, mutta se varmaan johtui 90-kiloisesta 5%:n kehonkoostumuksestani. Kuitenkin saamani viiden vuoden terapia tapaukseen liittyen ei riittänyt käsittelemään traumojani, vaan tunnekuohussa muljautin hänen piilolinssinsä kappaleiksi, mistä tuli taas uusi linnatuomio. Mitä olen kuullut hänestä jälkikäteen, ilmeisesti hän on mennyt laserleikkaukseen näkönsä vuoksi. Mukava kaveri kuitenkin loppujen lopuksi!
En koskaan. Ihan vieras ajatuksenakin, aina asiallista ja tasa-arvoista ammattilais-palvelua on ollut.
Sitä syrjintää kokee jokainen ihan painosta riippumatta, ettei ap voi mitenkään tietää että mistä johtuu.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole syrjintää, jos lääkäri kehoittaa pudottamaan painoa. Ylipaino on riskitekijä hyvin moneen tukirankaoireiluun sekä moniin erilaisiin muihinkin sairauksiin. Sydän, munuais, keuhko, sekä monet syövät. Monessa tapauksessa oireiden tiedetään selvästi lievittyvän, kun henkilö pudottaa painoa. Lisäksi koko arkielämä muuttuu paremmaksi. Ihmisen jaksaminen paranee monella elämän osa-alueella. Sukkien, kengännauhojen yms laittaminen muuttuu helpommaksi.
Joten miksi syyttää terveydenhuollon ihmisiä syrjinnästä, kun voi itse aktiivisesti pyrkiä vaikuttamaan omaan elämään? Pitää lopettaa itselleen valehteleminen ja ryhtyä toimeen.
Ei ole syrjintää mutta suurella osalla ylipainoisista on pitkä historia jojo-laihduttamista ja se on pahentanut tilannetta. Kun lääkäri vain tokaisee että pitää laihduttaa, jojo-laihduttaja yleensä kokeilee jotain kitukuuria, taas.
Toimivaan laihduttamiseen tarvitaan kunnon neuvontaa.
Ainoastaan , mikäli asiakkaan painolla on suurta merkitystä liike-nivel- tai tukielin sairauksissa tai niiden seurannassa.
Suomessa on fiksua palvelua terveydenhuollossa.
Vierailija kirjoitti:
En ole kokenut syrjintää, mutta sairauteni oikean syyn löytäminen on ollut hyvin vaikeaa, kun ylipaino nähdään vain ongelmien aiheuttajana eikä toisinpäin. "Laihduta" on ohjeena toimimaton, jos laihtuminen ei ole mahdollista, ennen kuin juurisyy löytyy. Onneksi se vihdoin pitkän taistelun jälkeen löytyi, sain siihen täsmälääkityksen ja kas, olen laihtunut.
Tämä. En tiedä yhtään ihmistä, jolla lihavuus olisi synnynnäistä vaan aina se on seuraus jostain muusta ongelmasta. Harvoin tätä aiheuttajaa edes yritetään löytää, saati sitten hoitaa.
Kaaduin nuorena mopolla. Jalka väänty pahasti. Lääkäri ei uskonut että se olisi siitä vaan mun 30kg ylipainosta. Sain särkylääkettä. Seuraava lääkäri kuvasi polven ja löysi leikkausta vaativan vamman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole syrjintää, jos lääkäri kehoittaa pudottamaan painoa. Ylipaino on riskitekijä hyvin moneen tukirankaoireiluun sekä moniin erilaisiin muihinkin sairauksiin. Sydän, munuais, keuhko, sekä monet syövät. Monessa tapauksessa oireiden tiedetään selvästi lievittyvän, kun henkilö pudottaa painoa. Lisäksi koko arkielämä muuttuu paremmaksi. Ihmisen jaksaminen paranee monella elämän osa-alueella. Sukkien, kengännauhojen yms laittaminen muuttuu helpommaksi.
Joten miksi syyttää terveydenhuollon ihmisiä syrjinnästä, kun voi itse aktiivisesti pyrkiä vaikuttamaan omaan elämään? Pitää lopettaa itselleen valehteleminen ja ryhtyä toimeen.
On se asiatonta kysellä painosta, jos asiakas on vastaanotolla infektion vuoksi. Asia on eri, mikäli se vaikuttaa antibioottien annosteluun. Ihminen voi olla lihava ja pystyy laittamaan siitä huolimatta sukat ja kengät jalkaan h
Kyllä ylipaino on riskitekijä myös infektioissa. Immunivaste on heikentynyt. Etenkin jos on jo kehittynyt ylipainon seurauksena II-tyypin diabetes. Diabeteksen huono hoitotasapaino altistaa infektioille, toki ylipaino myös itsessään. Jos henkilöllä on toistuvia infektiosairaspoissaoloja, on hyvä, että asiaan pyritään puuttumaan. Sekä henkilön itsensä että myös yhteiskunnankin etu. Ei syrjintää.
En ole. En tosin ole kymmeniin vuosiin käynyt julkisella puolella, kun kattavan työterveyshuollon kautta olen asioinut vain yksityisellä. Sielläkään en syrjintää kokenut.
Ei ollenkaan, olen vähän ihmetellytkin ettei näin ole käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä menee asian vierestä, mutta mainitsen kuitenkin: miksi lääkäri/hoitaja kysyy paljonko painan kun ei kuitenkaan ole kysymys mistään magneettikuvauksesta?
Ai ylipainolla ei vaikuta muuten terveyteen?
Jos näet että henkilö on ylipainoinen niin miksi sitä pitää erikseen kysyä? -eri
Ei ole koskaan ollut huonoa palvelua lihavuuden takia. Ei ole edes huomautettu siitä.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys ei varsinaisesti ole siitä. Ystäväni on ollut todella ylipainoinen lapsesta saakka. Hän ei ole missään kieltämistilassa, vaan ymmärtää olevansa ylipainoinen. Hän on hakenut ja saanut apua painonhallintaan terveydenhuollosta, ja jonkin verran painoa on jo lähtenytkin. Hänelle on kuitenkin tullut tässä myös terveysongelmia, joita ylipaino saattaa kyllä pahentaa mutta joita pitää silti hoitaa ihan omina ongelminaan. Esim. työuupumus, masennus tai ranteiden kiputilat eivät helpotu, vaikka hoitaja käskisi laihduttamaan.
Lihavien ongelma terveydenhuollossa ei yleensä ole se, että hoitohlökunta huomauttaa painosta. Ongelma on se, että ongelmat sivuutetaan ja kuitataan ylipainolla, jätetään hoitamatta. Tietenkin ylipaino aiheuttaa terveysongelmia. Se ei tarkoita, että ne ongelmat voisi jättää hoitamatta tai että lihavan ihmisen tarvitsisi kuunnella samat saarnat jokaiselta hoitajalta, varsinkin tilanteessa jossa potilas hakee ja saa jo apua painonhallintaan.
Vierailija kirjoitti:
Sitä syrjintää kokee jokainen ihan painosta riippumatta, ettei ap voi mitenkään tietää että mistä johtuu.
Jos jokaista syrjitään niin eihän se enää ole syrjintää
BMI 32. Olen todella lihaksikas. Selästä pamahti välilevy maastavedossa. Käytännössä julkisen puolen lääkäri piti mulle 30min messun lihavuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä menee asian vierestä, mutta mainitsen kuitenkin: miksi lääkäri/hoitaja kysyy paljonko painan kun ei kuitenkaan ole kysymys mistään magneettikuvauksesta?
Joissain tapauksissa lääkkeen annoksen määräämisen yhteydessä se on tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa sekä henkisistä kuin myös fyysisistä vaivoista johtuu huonoista elämäntavoista.
HV.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa sekä henkisistä kuin myös fyysisistä vaivoista johtuu huonoista elämäntavoista.
HV.
Mielellään haistan 😀 varsinkin lenkin jäljiltä hikisen🤗 ylipaino nyt vain on suurin yksittäinen terveydenhuoltoa rasittava tekiä.
On se asiatonta kysellä painosta, jos asiakas on vastaanotolla infektion vuoksi. Asia on eri, mikäli se vaikuttaa antibioottien annosteluun. Ihminen voi olla lihava ja pystyy laittamaan siitä huolimatta sukat ja kengät jalkaan helposti. Kyse on siitä, että hän ei ole kömpelö. Jopa laihoissa ihmisissä on motorisesti kömpelöitä ihmisiä. Paino ei siis ole sen juurisyy.