Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylipainoisille asiallinen kysymys: Oleko joutunut ylipainosi takia syrjityksi julkisessa terveydenhoidossa?

Vierailija
07.06.2025 |

Toivoisin tähän asiallisia vastauksia. Oletko kokenut lääkärin tai muun hoitohenkilökunnan taholta vähättelyä tai jonkinlaista uskottavuusongelmaa kun olet mennyt vastaanotolle hakemaan apua sairauteesi? Koetko, että terveydelliset ongelmasi on sysätty jotakuinkin johtuvaksi ylipainostasi?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

*oletko

Vierailija
2/40 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut sillä positiivista syrjintää ja kehuja. Hoikkana en saanut hoitoa ja muita hyötyjä yhtä paljoa. 

Vierailija
4/40 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen.

Terveysaseman sisäänkäynnillä ei ollut pariovea.

En mahtunut yksittäisestä ovesta sisään.

Lähdin kotiin.

Mihin voin valittaa?

Vierailija
5/40 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kohdalleni ei - onneksi - ole tuollaista tilannetta tullut eteen. Hävettää kyllä, kun kysytään painoa. Olen odottanut, että milloin siitä sanotaan.

Vierailija
6/40 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaivani otettiin vakavammin kun olin ylipainoinen. Normaalipainoinen ei saa mitään hoitoa samoihin vaivoihin, kun ne eivät enää johdukaan ylipainosta.

Vierailija
7/40 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa sekä henkisistä kuin myös fyysisistä vaivoista johtuu huonoista elämäntavoista.

Vierailija
8/40 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä menee asian vierestä, mutta mainitsen kuitenkin: miksi lääkäri/hoitaja kysyy paljonko painan kun ei kuitenkaan ole kysymys mistään magneettikuvauksesta?

Vierailija
9/40 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin! Kaikki vaivat selitetään johtuvan painosta. Kun sitten olen hakenut apua yksityispuolelta, on löytynyt kolme harvinaista sairautta, johon syön nykyään säännöllisesti lääkkeitä.

Syrjiminen on erityisen tökeröä mielestäni sen vuoksi, että minulle määrättiin aiemmin nimenomaan julkisessa terveydenhuollossa väärä diagnoosi ja siihen tunnetusti painoa voimakkaasti lisäävä lääkitys, josta sittemmin vieroittauduin erikoislääkärin valvomana. Painoa ei ei ole helppoa pudottaa, jos on yrittänyt laihduttaa vuosien aikaan hyvinkin radikaaleilla keinoilla. Olen ollut lääkärin valvomalla VLCD-kuurilla neljä kuukautta. Paino-ongelmani ei johdu käsittääkseni ainakaan tahdonvoiman puutteesta.

Siten ehdotukset jumpata tai rajoittaa ruokavaliota vielä entisestään ovat ärsyttäviä. Ravitsemusterapeutti tietää, etten syö roskaruokaa enkä napostele. Voimakkaasti lihottava lääkitys vaikutti suolistoni mikrobistoon kuten useamman vuoden antibioottikuuri.

Vierailija
10/40 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpommin saa hoitoja ja lähetteitä, jos on ylipainoinen.

Vierailija
11/40 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena kun olin vahvasti ylipainoinen kyllä. Pituus 175/ paino 100-113.  Ei ollut sellaista vaivaa että tutkittaisiin kunnolla ekalla kerralla,  kaikki oli aina lihavuudesta kii.

Vierailija
12/40 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Minua kohtaan on oltu ymmärtäväisiä ja pikemminkin toppuuteltu yrittämästä laihduttaa kuormittavassa elämäntilanteessa ja myös kerrottu, ettei laihtuminen ole minulle helppoa ja siitä ei saa syyllistää itseään. Toisin kuin täällä palstalla, terveyden ammattilaisissa on jo niitä, jotka ymmärtävät, ettei kaikkien elimistö toimi samalla tavalla ja että minulla on jo normaalit elintavat ja uskovat kun kerron, että liikun keskimääräistä enemmän. Olen kärsinyt monirakkulaisista munasarjoista ja nyt päällä vaihdevuodet eikä laihtuminen onnistu kuin tiukalla ketolla vähillä kaloreilla, mikä taas vie energiat niin vähiin, etten selviä arjesta.

Vierailija
13/40 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kokenut syrjintää, mutta sairauteni oikean syyn löytäminen on ollut hyvin vaikeaa, kun ylipaino nähdään vain ongelmien aiheuttajana eikä toisinpäin. "Laihduta" on ohjeena toimimaton, jos laihtuminen ei ole mahdollista, ennen kuin juurisyy löytyy. Onneksi se vihdoin pitkän taistelun jälkeen löytyi, sain siihen täsmälääkityksen ja kas, olen laihtunut.

Vierailija
14/40 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä menee asian vierestä, mutta mainitsen kuitenkin: miksi lääkäri/hoitaja kysyy paljonko painan kun ei kuitenkaan ole kysymys mistään magneettikuvauksesta?

Ai ylipainolla ei vaikuta muuten terveyteen? 

Vierailija
15/40 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut sillä positiivista syrjintää ja kehuja. Hoikkana en saanut hoitoa ja muita hyötyjä yhtä paljoa. 

Mitä tarkoitat positiivisella syrjinnällä ja kehuilla?

Vierailija
16/40 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole syrjintää, jos lääkäri kehoittaa pudottamaan painoa. Ylipaino on riskitekijä hyvin moneen tukirankaoireiluun sekä moniin erilaisiin muihinkin sairauksiin. Sydän, munuais, keuhko, sekä monet syövät. Monessa tapauksessa oireiden tiedetään selvästi lievittyvän, kun henkilö pudottaa painoa. Lisäksi koko arkielämä muuttuu paremmaksi. Ihmisen jaksaminen paranee monella elämän osa-alueella. Sukkien, kengännauhojen yms laittaminen muuttuu helpommaksi.

Joten miksi syyttää terveydenhuollon ihmisiä syrjinnästä, kun voi itse aktiivisesti pyrkiä vaikuttamaan omaan elämään? Pitää lopettaa itselleen valehteleminen ja ryhtyä toimeen.

Vierailija
17/40 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole joutunut. Mutta olisin tarvinnut siihen apua enkä ole saanut.

Vierailija
18/40 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai ylipainolla ei vaikuta muuten terveyteen? 

Olen normaalipainoinen. Painoindeksini on 22,0. Siksi ihmettelen, miksi sitä kysytään. Näytän ilmeisesti painavammalta.

Vierailija
19/40 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Minua kohtaan on oltu ymmärtäväisiä ja pikemminkin toppuuteltu yrittämästä laihduttaa kuormittavassa elämäntilanteessa ja myös kerrottu, ettei laihtuminen ole minulle helppoa ja siitä ei saa syyllistää itseään. Toisin kuin täällä palstalla, terveyden ammattilaisissa on jo niitä, jotka ymmärtävät, ettei kaikkien elimistö toimi samalla tavalla ja että minulla on jo normaalit elintavat ja uskovat kun kerron, että liikun keskimääräistä enemmän. Olen kärsinyt monirakkulaisista munasarjoista ja nyt päällä vaihdevuodet eikä laihtuminen onnistu kuin tiukalla ketolla vähillä kaloreilla, mikä taas vie energiat niin vähiin, etten selviä arjesta.

Oletko miettinyt GLP-1 lääkitystä? Itse sain avun siitä, samankaltainen tilanne kuin sinulla.

Vierailija
20/40 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, mutta harjoitan tehokasta itsesensuuria. Niveleen sattuu? Johtuu ylipainosta, turha mennä lääkäriin, kyllä se Burana riittää. Masentaa tai väsyttää? Ylipainoisena syön väärin, turha mennä lääkäriin. Krooninen yskä? No tämän kanssa kävin lääkärissä, arvelivat refluksitautia, mutta lääkei ei auttanut, joten erikoislääkärille ja siellä sanottiin, että ei ole refluksi. Keuhkot kuvattu, ei mitään vikaa siellä. Nykyään laitan sen itse liian vähäisen liikunnan ja ylipainon piikkiin, niin säästyypä lääkäreiltä sekin vaiva.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme