Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iltalehti: Missä kaikki muut olivat? Eläkeläinen pelasti rivitalon asukkaat kun nuoremmat seisoivat tumput suorina

Vierailija
07.06.2025 |

Jouko Sinkko huomasi rivitalon palavan aamulehteä hakiessaan. Hän ryntäsi paikalle, koputti oviin ja lopulta pelasti iäkkään naisen palavasta asunnosta. Kukaan muu ei ollut ehtinyt hälyttää apua - ei edes rivitalon asukkaat itse. Nyt poliisi tutkii paloa tuhotyönä ja on ottanut yhden henkilön kiinni.

Missä olivat muut ihmiset? Miksi eläkeläisen piti rynnätä savuun pelastamaan porukkaa? Miksi rivitalon yöasuiset ihmiset seisoivat tumput suorina, vaikka palo levisi silmissä? Onko nykyajan ihmiset todella näin avuttomia ilman some-ohjeita?

Me äidit opetetaan lapset huolehtimaan muista ja olemaan vastuullisia - mutta tässäkö nähdään tulos? Eläkeläinen pelastaa mummon, koska kenenkään muun reaktio ei riitä. Tässä tilanteessa ei edes "äiti vaistolla" toimittu, vaan rehellisellä maalaisjärjellä.

Onko tämä esimerkki siitä, mihin mennään kun naapurustot ovat täynnä yksin eläviä, erakoituneita ja välinpitämättömiä? Entä jos kyse olisikin ollut omasta äidistäsi tai mummostasi? Olisiko hänkin jäänyt odottamaan apua, jos Joukoa ei olisi ollut?

Jakakaa kokemuksianne, mammat - oletteko te koskaan pelänneet, että jos kotona sattuu jotakin, kukaan ei huomaa?

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7634a970-0140-4065-8634-a74db85396bd

Kommentit (85)

Vierailija
21/85 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missähän väki olis aamuviideltä. Missä itse yleensä olet tuohon aikaan?

Kyllähän palohälyttimien olisi jo pitänyt herättää koko talon väki, jos palo on siinä vaiheessa, että ulkopuolinenkin sen huomasi.

Vierailija
22/85 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyypillistä boomer-eläkeläistä, eivät ole opettaneet omiakaan lapsia sen enempää kuin korkeintaan pyörällä ajamaan, ja ihmettelevät kuinka typeriä heistä tuli. 

Tuossa ainoa auttaja oli vihaamasi eläkeläinen. Toivottavasti itse tajuat lopettaa itsesi ennen eläkeikää. 

Lue lainaukseni uudestaan. Tuo nykyinen eläkeläisten ikäryhmä ei ole jättänyt nuoremmilleen mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa kyllä että ulos pääset eivät yrittäneet saada muita asukkaita ulos. Hieno mies tuo Sinkko👍

Shokki?

Vierailija
24/85 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan googlasivat mikä on tulipalo?

Vierailija
25/85 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli lähtenyt hakemaan lehteä eli oli valmiiksi hereillä ja luultavasti täydessä vaatetuksessa. Muut olivat varmaan heränneet hälytykseen ja välttämättä ei ollut edes kenkiä jalassa ja tuskin edes sitä vähää suojaavia vaatteita mitä eläkeläisellä oli.

Vierailija
26/85 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan googlasivat mikä on tulipalo?

Ottivat selfieitä?

Vierailija
27/85 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noihan tuo tulee menemään. Itse huomannut, että nykyään tuntemattomat aikuiset opastavat ja kasvattavat näiden puhelimeen liimautuneiden äitien lapsia. Vieressä lapsi hokee äitiä ja siinä tuntematon sitten yrittää lapselle pitää seuraa. 

Vierailija
28/85 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti luonto on tarkoittanut, että vain osa ihmisistä on toimintakykyisiä vaaratilanteissa ja loput lamaantuu. Tämä oli ensimmäinen asia mikä kerrottiin merimiehille turvallisuuskoulutuksessa. Meille tehtiin testejä, kuka kuuluu mihinkin ryhmään ja tämän perusteella valittiin, ketkä jatkossa vastaavat mm evakuoinnista ja pelastuslauttojen käytöstä. 

Kaikkien olisi hyvä harjoitella vaaratilanteita varten, niin on helpompi toimia tositilanteessa. 

Mä olen vaaratilanteessa toimija, mutta mun toiminnassa ei ole mitään tolkkua. Erittäin vaarallinen yhdistelmä.

Vierailija
29/85 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyypillistä boomer-eläkeläistä, eivät ole opettaneet omiakaan lapsia sen enempää kuin korkeintaan pyörällä ajamaan, ja ihmettelevät kuinka typeriä heistä tuli. 

Tuossa ainoa auttaja oli vihaamasi eläkeläinen. Toivottavasti itse tajuat lopettaa itsesi ennen eläkeikää. 

Lue lainaukseni uudestaan. Tuo nykyinen eläkeläisten ikäryhmä ei ole jättänyt nuoremmilleen mitään.

Ai 50 luvulla syntyneet? Häpeä. Tämän suomen perusteet on rakennettu silloin. Teidän ikäluokat on ajaneet maan lähes konkurssi tilaan. Syntyvyys melkein nollilla ja itketään vaan mennyttä.

Vierailija
30/85 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli lähtenyt hakemaan lehteä eli oli valmiiksi hereillä ja luultavasti täydessä vaatetuksessa. Muut olivat varmaan heränneet hälytykseen ja välttämättä ei ollut edes kenkiä jalassa ja tuskin edes sitä vähää suojaavia vaatteita mitä eläkeläisellä oli.

No miten tämä on este soittaa 112, koputella muiden oviin tai ylipäätään varmistaa että talon kaikki asukkaat ovat pihalla? Tuo naapurusto ei niin iso ole etteikö jo silmämääräisesti näe ketkä puuttuu. 

Vierailija
31/85 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missähän väki olis aamuviideltä. Missä itse yleensä olet tuohon aikaan?

Kyllähän palohälyttimien olisi jo pitänyt herättää koko talon väki, jos palo on siinä vaiheessa, että ulkopuolinenkin sen huomasi.

Sekin tosin on ihan selvä asia, että palo ei varmasti ollut vielä levinnyt siihen asuntoon, mistä eläkeläinen pelasti mummon.

Vierailija
32/85 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko koskaan ollut onnettomuuksissa osallisena?  Suurin osa ihmisistä ei kykene tekemään mitään. Se voi olla fillarilla verisesti kaatunut lapsi,jonka ympärille kerääntyy paljon ihmisiä tuijottamaan/voivottelemaan ja vain yksi osaa konkreettisesti auttaa lasta.  Moni katselee säälien rollalla horjuvaa mummoa, mutta paiskaa silti oven hänen eteensä ymmärtämättä mitä se aiheuttaa mummolle. En usko, että kukaan tarkoituksella jättää ketään pelastamatta tai auttamatta. Kotona voi jo harjoitella erilaisia tilanteita, miten toimia ja harjoitella myös käytännössä. Avuttomuus on tietämättömyyttä, pelkoa toimia väärin ja uusi tilanne, jossa ei vain tiedä miten toimia. 

Ihan niin kuin korona-ajan kapulattomuus kassahihnalla: moni ei ymmärtänyt omilla aivoillaan, että nyt pitää odottaa, kunnes edessä olevan asiakkaan ostokset ovat menneet kassan läpi, vaan tunkivat omia ostoksiaan heti perään niin, että ne menivät sekaisin edellisen asiakkaan ostosten kanssa. Koska hallituksen viisikko ei ohjeistanut. Korona opetti muutenkin, miten vähällä ymmärryksellä tämä kansa käy. Oma-aloitteisuus ja sopeutumiskyky uuteen erilaiseen tilanteeseen loistivat poissaolollaan. Hyvinvointivaltio, peruskoulu ja viranomaissääntely ovat turruttaneet useimpien suomalaisten järjenjuoksun.

Vierailija
33/85 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noihan tuo tulee menemään. Itse huomannut, että nykyään tuntemattomat aikuiset opastavat ja kasvattavat näiden puhelimeen liimautuneiden äitien lapsia. Vieressä lapsi hokee äitiä ja siinä tuntematon sitten yrittää lapselle pitää seuraa. 

Hehheh luulen että menee kuitenkin vaan siihen paheksumisen ja kyttäämiseen eikä itse auttamiseen niinkuin yleensä tuollaisrt tilanteet. Tuijottaminen on oiva apu! 

Vierailija
34/85 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maahan muuttajat ovat suomalaisia parempia, ehkä heidän pitäisi ottaa ohjat.

Siltä se vaikuttaa. Ei näistä nykypersuista ainakaan ole mihinkään.

Onko yhtään sellaista aihetta, mihin sairas pääsi ei sekoittaisi persuja?

Vierailija
35/85 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maahan muuttajat ovat suomalaisia parempia, ehkä heidän pitäisi ottaa ohjat.

Niissä maissa on palanut monta tyttökoulua oppilaineen koska huivin puuttumisen takia on annettu palaa koko rakennuksen mieluummiin kuin repiä puolipukeisia tyttöjä ulos kunniasyistä. Tulee mieleen eräskin saunapalo pääkaupunkiseudulla...

Vierailija
36/85 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on moneen kertaan, monessa eri turvallisuuskoulutuksessa opetettu ja painotettu ettei saa leikkiä sankaria. Ei saa palata palavaan rakennukseen hakemaan yhtään mitään, pitää odottaa palomiehiä, jne. Ehkä eläkeläinen ei ole ollut samanlaisissa koulutuksissa tai ei enää välitä? Kyllä minä muissakin onnettomuuksissa pyrin toimimaan ohjeiden mukaan, pysähdyn auttamaan kolaripaikalla ja soitan apua, jne. 

Vierailija
37/85 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miten tämä on este soittaa 112, koputella muiden oviin tai ylipäätään varmistaa että talon kaikki asukkaat ovat pihalla? Tuo naapurusto ei niin iso ole etteikö jo silmämääräisesti näe ketkä puuttuu. 

Tunnetko sinä kaikki naapurisi? Minä en ainakaan. 

Vierailija
38/85 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko koskaan ollut onnettomuuksissa osallisena?  Suurin osa ihmisistä ei kykene tekemään mitään. Se voi olla fillarilla verisesti kaatunut lapsi,jonka ympärille kerääntyy paljon ihmisiä tuijottamaan/voivottelemaan ja vain yksi osaa konkreettisesti auttaa lasta.  Moni katselee säälien rollalla horjuvaa mummoa, mutta paiskaa silti oven hänen eteensä ymmärtämättä mitä se aiheuttaa mummolle. En usko, että kukaan tarkoituksella jättää ketään pelastamatta tai auttamatta. Kotona voi jo harjoitella erilaisia tilanteita, miten toimia ja harjoitella myös käytännössä. Avuttomuus on tietämättömyyttä, pelkoa toimia väärin ja uusi tilanne, jossa ei vain tiedä miten toimia. 

Valintahan sekin on, jos ei harjoittele hätätilanteita varten. 

Vierailija
39/85 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on moneen kertaan, monessa eri turvallisuuskoulutuksessa opetettu ja painotettu ettei saa leikkiä sankaria. Ei saa palata palavaan rakennukseen hakemaan yhtään mitään, pitää odottaa palomiehiä, jne. Ehkä eläkeläinen ei ole ollut samanlaisissa koulutuksissa tai ei enää välitä? Kyllä minä muissakin onnettomuuksissa pyrin toimimaan ohjeiden mukaan, pysähdyn auttamaan kolaripaikalla ja soitan apua, jne. 

Järkeä saa käyttää. Se asunto, mistä mummo pelastettiin, ei mitenkään voinut olla vielä liekeissä. Mikään peruspena ei pysty pelastamaan ketään palavasta asunnosta.

Vierailija
40/85 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläinen pelastaa eläkeläisen. Jos en ole enää eläkeiässä hengissä, niin eihän minua kosketa tällainen tilanne koskaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi