Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iltalehti: Missä kaikki muut olivat? Eläkeläinen pelasti rivitalon asukkaat kun nuoremmat seisoivat tumput suorina

Vierailija
07.06.2025 |

Jouko Sinkko huomasi rivitalon palavan aamulehteä hakiessaan. Hän ryntäsi paikalle, koputti oviin ja lopulta pelasti iäkkään naisen palavasta asunnosta. Kukaan muu ei ollut ehtinyt hälyttää apua - ei edes rivitalon asukkaat itse. Nyt poliisi tutkii paloa tuhotyönä ja on ottanut yhden henkilön kiinni.

Missä olivat muut ihmiset? Miksi eläkeläisen piti rynnätä savuun pelastamaan porukkaa? Miksi rivitalon yöasuiset ihmiset seisoivat tumput suorina, vaikka palo levisi silmissä? Onko nykyajan ihmiset todella näin avuttomia ilman some-ohjeita?

Me äidit opetetaan lapset huolehtimaan muista ja olemaan vastuullisia - mutta tässäkö nähdään tulos? Eläkeläinen pelastaa mummon, koska kenenkään muun reaktio ei riitä. Tässä tilanteessa ei edes "äiti vaistolla" toimittu, vaan rehellisellä maalaisjärjellä.

Onko tämä esimerkki siitä, mihin mennään kun naapurustot ovat täynnä yksin eläviä, erakoituneita ja välinpitämättömiä? Entä jos kyse olisikin ollut omasta äidistäsi tai mummostasi? Olisiko hänkin jäänyt odottamaan apua, jos Joukoa ei olisi ollut?

Jakakaa kokemuksianne, mammat - oletteko te koskaan pelänneet, että jos kotona sattuu jotakin, kukaan ei huomaa?

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7634a970-0140-4065-8634-a74db85396bd

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on moneen kertaan, monessa eri turvallisuuskoulutuksessa opetettu ja painotettu ettei saa leikkiä sankaria. Ei saa palata palavaan rakennukseen hakemaan yhtään mitään, pitää odottaa palomiehiä, jne. Ehkä eläkeläinen ei ole ollut samanlaisissa koulutuksissa tai ei enää välitä? Kyllä minä muissakin onnettomuuksissa pyrin toimimaan ohjeiden mukaan, pysähdyn auttamaan kolaripaikalla ja soitan apua, jne. 

Järkeä saa käyttää. Se asunto, mistä mummo pelastettiin, ei mitenkään voinut olla vielä liekeissä. Mikään peruspena ei pysty pelastamaan ketään palavasta asunnosta.

En tunne paloja niin hyvin että minulla olisi maalaisjärkeä mitä käyttää. Koulutuksissa on opetettu, että tiloissa jotka vaikuttavat turvallisilta voi olla kaasuja tai tulipalo voi äkkiä yltyä, siksi sinne ei saa mennä ilman koulutusta tai turvavälineitä. 

Vierailija
42/85 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hurjaa (ja vaarallista), että noin huonokuntoisia vanhuksia asuu ihan tavallisissa asunnoissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhoista rivitaloista puuttuvat usein estorakenteet ettei palo leviäisi niin nopeasti kattorakenteiden kautta. Kannattaa pitää varalta eteisessä aina kunnollista reppua, rinkaa tms. missä on tärkeimmät paperit ja varavaatteet yms., lemmikin tarviketta ym. jos tulee äkkilähtö ne muutamat minuutit voivat kulua lapsen, kissan tai muun kotieläimen kiinni ottamiseen ja ulos saamiseen  Rakennuspaloja eri puolilla maata on aika usein.

Vierailija
44/85 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika hurjaa (ja vaarallista), että noin huonokuntoisia vanhuksia asuu ihan tavallisissa asunnoissa. 

Ei mikään uutinen. Sekään ei ole uutinen, että vanhus ei saa kotiapua vaan se on omaisten vastuulla. En nyt kyseistä vanhusta tunne mutta moni huonokuntoinen telkeää itsensä asuntoonsa kun tavarat jäävät teiden tukkeeksi. 

Vierailija
45/85 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku voi mennä ihan lukkoon, kun on kriisitilanteessa ja vielä kriisissä joka koskettaa itseä noin konkreettisesti (koti tuhoutumassa/vaarassa tuhoutua).

Sellaisia nämä nykyajan tissiposket on. Seuraavaksi on varmaan hankittava terapiaa. Onneksi tämä setämies toimi ja pelasti ihmishengen eikä seissyt kuin tikku pskassa. Saattoi olla jopa pahamaineinen boomeri.

Eiköhän tuosta irtoa hengenpelastusmitsku ja kutsu linnanjuhliin.

Vierailija
46/85 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni tietää, että kerrostalon palaessa ei lähdetä rappukäytävään toikkaroimaan, vaan pysytään omassa asunnossa (mikäli palo on jossain muualla kuin kyseisessä kämpässä)? 

Vierailija
47/85 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on moneen kertaan, monessa eri turvallisuuskoulutuksessa opetettu ja painotettu ettei saa leikkiä sankaria. Ei saa palata palavaan rakennukseen hakemaan yhtään mitään, pitää odottaa palomiehiä, jne. Ehkä eläkeläinen ei ole ollut samanlaisissa koulutuksissa tai ei enää välitä? Kyllä minä muissakin onnettomuuksissa pyrin toimimaan ohjeiden mukaan, pysähdyn auttamaan kolaripaikalla ja soitan apua, jne. 

Järkeä saa käyttää. Se asunto, mistä mummo pelastettiin, ei mitenkään voinut olla vielä liekeissä. Mikään peruspena ei pysty pelastamaan ketään palavasta asunnosta.

En tunne paloja niin hyvin että minulla olisi maalaisjärkeä mitä käyttää. Koulutuksissa on opetettu, että tiloissa jotka vaikuttavat turvallisilta voi olla kaasuja tai tulipalo voi äkkiä yltyä, siksi sinne ei saa mennä

En tarkoittanut tätä. Vaan sitä, että jos se asunto olisi ollut jo liekeissä ja täynnä savua, niin mikään naapurin pena ei olisi pystynyt sieltä ketään pelastamaan. Ehti hakemaan pois ennen kuin palo oli levinnyt sinne asti. 

Vierailija
48/85 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis paikalla olivat vain tämä yksi mies, ja loput olivat shokissa olevia juuri palavasta talosta pelastautuneita, ja heti alkaa ihmettely?

Tätä se nykyään on, kaikkia syyllistetään.

Juurikin näin. Naiset uhriutuivat kun miehet järkyttävässä naisvihassaaan yrittivät tappaa heitä tulella, lamaantuivat ja jähmettyivät katse Tiktokissa. 

Vierailija
49/85 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko koskaan ollut onnettomuuksissa osallisena?  Suurin osa ihmisistä ei kykene tekemään mitään. Se voi olla fillarilla verisesti kaatunut lapsi,jonka ympärille kerääntyy paljon ihmisiä tuijottamaan/voivottelemaan ja vain yksi osaa konkreettisesti auttaa lasta.  Moni katselee säälien rollalla horjuvaa mummoa, mutta paiskaa silti oven hänen eteensä ymmärtämättä mitä se aiheuttaa mummolle. En usko, että kukaan tarkoituksella jättää ketään pelastamatta tai auttamatta. Kotona voi jo harjoitella erilaisia tilanteita, miten toimia ja harjoitella myös käytännössä. Avuttomuus on tietämättömyyttä, pelkoa toimia väärin ja uusi tilanne, jossa ei vain tiedä miten toimia. 

Valintahan sekin on, jos ei harjoittele hätätilanteita varten. 

👵🏻: HÄTÄVARA PAKOLLISEKSI JOKA TÖLLIIN!!

Vierailija
50/85 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku voi mennä ihan lukkoon, kun on kriisitilanteessa ja vielä kriisissä joka koskettaa itseä noin konkreettisesti (koti tuhoutumassa/vaarassa tuhoutua).

Sellaisia nämä nykyajan tissiposket on. Seuraavaksi on varmaan hankittava terapiaa. Onneksi tämä setämies toimi ja pelasti ihmishengen eikä seissyt kuin tikku pskassa. Saattoi olla jopa pahamaineinen boomeri.

Toivottavasti ei tule mitalia. Olisihan se kyseenalaista kannustaa ihmisiä tällaiseen toimintaan. Vedessä se on eri asia, mutta siihenkin on ohjeet joita tulisi noudattaa, jotta vaikkapa hukkumassa oleva ei vedä pelastajaa mukanaan huppeluksiin. Kaikkia tulisi kannustaa harjoittelemaan hätätilanteita varten, jotta osaa toimia oikealla tavalla. 

Vierailija
51/85 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunne paloja niin hyvin että minulla olisi maalaisjärkeä mitä käyttää. Koulutuksissa on opetettu, että tiloissa jotka vaikuttavat turvallisilta voi olla kaasuja tai tul

Ja minä tarkoitan sitä että pena otti riskin jota ei suositella ottamaan, koska palo voi edetä vaikka miten eri tavoin. Siksi moni ei toimi kuten sinä tahtoisit heidän toimivan. 

Vierailija
52/85 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jokaisella olisi ollut hätävara, tätä ei olisi tapahtunut. 

Vierailija
53/85 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tumput suorina? En usko. Eiköhän siellä ole kuvattu tilannetta kännykällä. 

Oiskohan olleet tupakalla, nauttimassa kanna bista, vahvasti mielialalääkittyinä tai kuvaamassa someen tapahtumaa.

Vierailija
54/85 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duotansa: miksi pitää tietää misä olivat kaikki jotka eivät huomanneet tulipaloa?

Esimerkiksi minä olin/olen rovaniemellä.

Vierailija
55/85 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä talossa olleille naisille on saatava traumaterapiaa Kelan rahoilla ja äkkiä!

Vierailija
56/85 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä talossa olleille naisille on saatava traumaterapiaa Kelan rahoilla ja äkkiä!

Tämä. 

t. Kelan rahoittaman 8-vuotisen terapian kissan kuoleman takia käynyt 

Vierailija
57/85 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotisohvalla on helppo päteä. Tasan tarkkaan ette tiedä miten oikeassa tilanteessa toimisitte itse, olisitteko shokissa, ehkä laskemassa onko perheenjäsenet kaikki päässeet ulos. Se että kaikki seisoivat on Joukon ja toimittajan värittämä tarina, en usko että kaikki nyt ihan pelkästään seisoivat. Tuskin se Jouko on edes ehtinyt havannoida kaikkia muita ihmisiä, sehän olisi hidastanut hänen omaa toimintaansa, tollot. Kymmenen asunnon talon ja luultavasti monta asukasta monessa, niinkö Jouko ehti katsoa kaikki että kaikki siellä vaan seisovat - kun ovat ehkä vain pari minuuttia aiemmin päässeet ulos. Osa voi myös olla vanhuksia kuten se Joukon pelastama. Kotitaloni on paikassa missä on paljon rivitaloja pikkupaikkakunnalla. 80 % niistä asukkaista on vanhuksia ja osa aika huonokuntoisia. 

Muutaman kerran on satuttu palopaikalle, kerran rakennuspalo ja kaksi kertaa auto. Yksi rakennuspalo ja yksi autopalo ollaan ensimmäisenä oltu soittamassa. Se rakennuspalo oli varhain aamulla,monet vielä nukkuivat siihen aikaan ja asumaton talo. Palokunnan lähtöpaikalle oli alle 2 km mutta kyllä se palo vaan levisi ihan helkkarin nopeasti. 

Vierailija
58/85 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan niillä hyvinvointialueen padi...

Vierailija
59/85 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunne paloja niin hyvin että minulla olisi maalaisjärkeä mitä käyttää. Koulutuksissa on opetettu, että tiloissa jotka vaikuttavat turvallisilta voi olla kaasuja tai tulipalo voi äkkiä yltyä, siksi sinne ei saa mennä

Et osaa soittaa edes 112 ja mennä soittamaan ovikelloja ja hakkaamaan ovia? Pitäisikö tähänkin olla joku konsultin koulutus ja diplomi? Pelkkää säälittävää selitystä.

Vierailija
60/85 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ei tule mitalia. Olisihan se kyseenalaista kannustaa ihmisiä tällaiseen toimintaan. Vedessä se on eri asia, mutta siihenkin on ohjeet joita tulisi noudattaa, jotta vaikkapa hukkumassa oleva ei vedä pelastajaa mukanaan huppeluksiin. Kaikkia tulisi kannustaa harjoittelemaan hätätilanteita varten, jotta osaa toimia oikealla tavalla. 

Oli ensimmäinen joka soitti Häkeen. Muut seisoivat pihalla ihmettelemässä.

Nykyäänhän hätätilanteessa moni kaivaa kännykän esiin vain kuvaamista varten, ei sillä osata apua soittaa. Kannustettaisiinko ensin edes opettelemaan avun soittamista, harva on syöksymässä pelastustehtäviin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän