Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En aina ymmärrä vaimoani. Esim. hänen suhtautumistaan tiskaamiseen

Vierailija
06.06.2025 |

Meillä ei ole astianpesukonetta vaan tiskataan käsin. Hoidin tiskaamisen tällä erää hiukan yli vuoden. Vaimoani ärsytti minun tiskaamiseni. Hänen käsityksensä mukaan tiskasin, koska halusin näyttää kuinka riittämätön hän on. Oikeasti tiskasin sen takia koska halusin että astiat on tiskattu, eikä tasot ole täynnä likaisia astioita.

Kun minä tiskasin ja tulin kotiin niin vaimoni ampaisi tiskaamaan niitä paria lautasta tai mukia, etten minä kerkiäsi hoitaa hommaa. Halusi näyttää kuinka hän tiskaa. Minua tuo ärsytti ja pari viikkoa sitten lopetin tiskaamisen. Lopputulos on nyt sitten että alkaa olla likaista astiaa odottamassa tiskaajaa. Ei sitten hänestä ollutkaan hoitamaan hommaa. Paria astiaa ryntäsi aiemmin tiskaamaan,mutta kun on kattilaa purkkia ja purnukkaa, niin ei sitten näy homma onnistuvan. Kun olisi sitä työtä enemmän eikä vaan tiskauksen teeskentelyä:(

Mitä mietteitä herää?

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän ongelmanne on jossain ihan muualla kuin tiskaamisessa, mikä ei hyvässä parisuhteessa ole valtataistelua vaan arkinen kotityö, joka ei herätä suuria tunteita. Vain sinä ja vaimosi tiedätte, mistä oikeasti on kyse. Luultavasti tarvitsette terapeutin avaamaan keskusteluhanat, jos ette kumpikaan osaa aloittaa. Tietty, jos haluja selvittää ongelma ei ole, voitte erota tai taistella tiskistä vuosikymmenet.

Vierailija
42/63 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minua tuo ärsytti ja pari viikkoa sitten lopetin tiskaamisen. Lopputulos on nyt sitten että alkaa olla likaista astiaa odottamassa tiskaajaa."

Likaiset astiat odottavat tietysti tiettyä tiskaajaa, aitoa astioiden anatomian ammattilaista, joka herkästi mutta varmasti koskettaa juuri kuin pitääkin. Vaimosi ei täytä tarpeita, astiat huutavat miehen mestaruuden paluuta!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinnno, parisuhde vai tiskikone? Mutta varmaan saisitte siitäkin jonkun täyttämiskädenväännön aikaiseksi. On kiva olla sinkku.

Vierailija
44/63 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei ole kyse tiskaamisesta. Tyytymätön omaan elämään, työhön, parisuhteeseen ym. Vaimolla voi olla vaikeuksia tunnistaa ja sanoittaa tunteitaan ja ajatuksiaan.

Vierailija
45/63 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sun muija on hankala, ja tarvii terapiaa. Varmaan jotain tuon sorttista on tulossa lisää, kohde vaan vaihtuu. Kiukuttelee sulle niinkun lapsi kiukuttelee vanhemmalleen. Ole tarkkana, että et ajaudu tilanteeseen missä tuo käytös hiljalleen pahenee ja kohta kävelet kananmunankuorilla omassa kodissasi.

Vierailija
46/63 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olette molemmat tosi epäkypsiä.

Millä lailla olen epäkypsä? Sen takia kun haluan että on tiskit pois edestä?

Joku puhui astianpesukoneesta? Olen kyllä nähnyt talouksia keilla on astianpesukone ja altaissa kuitenkin jo homeessa olevia likaisia astioita. Että ei se astianpesukonekaan itsestään pese.

ap

Vaimo ei ole mikään kotitalouskone. Suhtautumisesi ja puheet pikkutiskauksen teeskentelystä ja ettei kykene isompiin tiskauksiin = epäkunnioittavaa ja halventavaa, toista alaspäin painavaa ja itseäsi jalustalle nostavaa. Todella epäempaattista. Et mieti syitä sille, MIKSI vaimo ei tee jotain muuta kuin nalkuttamisen ja alaspainamisen kautta.

Hommat on hoidettava. Mikään syy ei ole riittävän painava, että jättää jokapäiväiset työt tekemättä. Minulla ei yksinkertaisesti ole aikaa arvuutella kenenkään syitä millekin mielenosoituksille. 

Minä en arvuuttele kenenkään mielipahaa, että mistä johtuu.

ap

Vierailija
47/63 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, ei ole kyse tiskaamisesta. Tyytymätön omaan elämään, työhön, parisuhteeseen ym. Vaimolla voi olla vaikeuksia tunnistaa ja sanoittaa tunteitaan ja ajatuksiaan.

Tämä on totta. Kun tulee junalla. Ei tajua ilmoittaa kysymättä, että millä junalla tulee. "Tulen junalla se ja se on perillä 11.09". Tämmöinen ei häneltä onnistu, vaan kuvittelee että kaikki mitä hän tietää, tietää myös kulloinenkin kohde.

ap

Vierailija
48/63 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä aamuna sitten otin ja tiskasin astiat. Soodaa pinttyneisiin teemukeihin. Putsasin työtason. Jää nähtäväksi mitä tapahtuu seuraavaksi. Toistuuko tuo sama aiempi "muka tiskaus" parin mukin kimpussa, vai ymmärtääkö oman parhaansa.

ap

Vierailija
49/63 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö

Vierailija
50/63 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä taas raati syyllistää miestä ja vaimo ei oo tehnyt mitään väärin. Käytös on passiivisaggressiivista ja onhan tuo selvää että kyse on valtapelistä ja pinnan alla muhivista pettymyksen ym tunteista. Ei tiskistä.

Mutta täällä se ei tule ratkeamaan. 

T. Nainen

Vierailija
51/63 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänä aamuna sitten otin ja tiskasin astiat. Soodaa pinttyneisiin teemukeihin. Putsasin työtason. Jää nähtäväksi mitä tapahtuu seuraavaksi. Toistuuko tuo sama aiempi "muka tiskaus" parin mukin kimpussa, vai ymmärtääkö oman parhaansa.

ap

Mitäs jos kokeilisit vaihtaa suhtautumistasi tuohon "muka tiskaamiseen", ja sanoisit vaimollesi "kiitos kun tiskasit", vaikka olisi tiskannut vain pari mukia.

En ymmärrä miksi koet tuon vähäisen määrän tiskaamisen "muka tiskaamisena" ja jonkinlaisena hyökkäyksenä sinua kohtaan. Ja onko mielestäsi todella niin, että ette voi molemmat tiskata, vaan jos jompikumpi tiskaa, niin hänen on sitten hoidettava se hamaan tappiin, ilman että toinen saa tiskata välissä edes paria mukia, tai tällöin ikuinen tiskausvuoro siirtyy automaattisesti hänelle?

Vierailija
52/63 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Mitäs jos kokeilisit vaihtaa suhtautumistasi tuohon "muka tiskaamiseen", ja sanoisit vaimollesi "kiitos kun tiskasit", vaikka olisi tiskannut vain pari mukia.

En ymmärrä miksi koet tuon vähäisen määrän tiskaamisen "muka tiskaamisena" ja jonkinlaisena hyökkäyksenä sinua kohtaan. Ja onko mielestäsi todella niin, että ette voi molemmat tiskata, vaan jos jompikumpi tiskaa, niin hänen on sitten hoidettava se hamaan tappiin, ilman että toinen saa tiskata välissä edes paria mukia, tai tällöin ikuinen tiskausvuoro siirtyy automaattisesti hänelle?

Tämä. Vttumaista alkaa syytellä toista, että on "muka" tehnyt jotain, kun se on oikeasti tehnyt jotain. Ap kuulostaa vaativalta persoonalta ja voisi optella kiitos-sanan tylytyksen sijasta.

Vierailija
53/63 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kiitä sinä miestäsi, joka kesäaikaan paistaa sinulle muutaman makkaran ja käristää lihanpalat. Samaan aikaan kun sinä väännät valkosipuliperunat, vihreän salaatin, raparperi-coleslawin ja salaattikastikkeet ja siivoat sotkut.

Tuo parin lautasen ja mukin tiskaaminen ei auta asiaa yhtään. Sen verran paljon tulee tiskattavaa kun/jos ei valmisruokia käytä eikä elä päiviään voileivillä.

ap

Vierailija
54/63 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Tämä. V

En ole syytellyt ketään.

Tuonut vain faktat esiin tällä palstalla. Kerran mainitsin vaimolle että "olet löytänyt tiskattavaa" kun paria lautasta tiskasi.

ap

Vierailija
55/63 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt viime aikoina sitä tiskattavaa on alkanut löytymään, mutta ei ole tiskaaja kiiruhtanut työnsä ääreen kun olen kotiin tullut. Ei ole tiskit vaivanneet.

Että kiitos vaan kauhiasti!

ap

Vierailija
56/63 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vaimollasi ADHD? Minun ADHD eksäni nimittäin teki tuota samaa. Hän ei halunnut tiskata, mutta ärsyyntyi jos minä tiskasin tai siivosin kun hän istui pelaamassa. Yritin muka saada hänet tuntemaan itsensä laiskaksi. 

Vierailija
57/63 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kiitä sinä miestäsi, joka kesäaikaan paistaa sinulle muutaman makkaran ja käristää lihanpalat. Samaan aikaan kun sinä väännät valkosipuliperunat, vihreän salaatin, raparperi-coleslawin ja salaattikastikkeet ja siivoat sotkut.

Tuo parin lautasen ja mukin tiskaaminen ei auta asiaa yhtään. Sen verran paljon tulee tiskattavaa kun/jos ei valmisruokia käytä eikä elä päiviään voileivillä.

ap

Niin kiitänkin. Me kiittelemme toisiamme muutenkin paljon, niin pienistä kuin isommistakin asioista.

Meillä on tiskaamisen suhteen juuri se tilanne, että mieheni hoitaa tiskit pääasiassa yksin, ja minä tiskaan vain silloin tällöin pieniä määriä. Meillä se johtuu siitä että käteni eivät kestä tiskaamista hanskoilla eivätkä ilman (atooppinen iho). Silti mieheni kiittää minua aina kun olen tiskannut, vaikka kyseessä olisi ollut vain pari lautasta. Lykkää se aina kuitenkin häneltä tiskaamisen vaivaa sen parin lautasen verran.

Mutta tämä on vain meidän tapa, ja molemmat olemme tähän tyytyväisiä, kun kiittämällä huomioimme ja arvostamme toistemme tekemisiä. Teillä on teidän tavat, jotka tosin minulle kuulostaa melko raskaalta ja turhalta valtataistelulta, ja siksi ehdotin tuota suhtautumisen muuttamista, koska meillä se toimii. Mutta toimikaa toki kuten teille parhaiten sopii.

Vierailija
58/63 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä haittaa siitä on, että vaimosi tiskaa pari mukia tai lautasta? Miksi sinä et enää sen jälkeen voi tiskata?

Vierailija
59/63 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä haittaa siitä on, että vaimosi tiskaa pari mukia tai lautasta? Miksi sinä et enää sen jälkeen voi tiskata?

Koska en tykkää teeskentelystä ja siitä että ollaan muka samalla viivalla, kun ei kerta olla. Oletko sinä samalla viivalla jos teet 10% töistä ja toinen tekee 90%? Pyyhkäisetkö hiet ostalta ja sanot puolisolle että on rankkoja nämä kotihommat? Otat ehkä oluen jääkaapista ja toteat puolisollesi että "kyllä nyt kelpaa"? Kun joku tiskaa niin miksi ei tiskaa kaikkia astioita? Miksi ihmeessä pitää jättää osa astioista tiskaamatta. Tai sitten liotella kattiloita tiskipöydällä, jos kerta astia ei sitä tarvitse. Miksi joku ei ymmärrä että rasva ei liukene veteen,kuin astianpesuaineella toki.

ap

Vierailija
60/63 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Minä tiskasin ja siivosin aikalailla kaikki ennen vuosien ajan, mies yleensä tamppasi matot ja vei roskat mennessään. Minä olin välillä työttömänä ja lasten kanssa kotona kun saatiin kaksoset. Mutta, minua ei koskaan ole häirinnyt jos muutama kippo ja kuppi on likaisena tiskipöydällä, en ala niitä tiskaamaan jos ei ole vieraita juuri tulossa. Vaan tiskasin joka toinen tai kolmas päivä sitten ne kerralla. Ja minun tyylini on, että liotan niitä ensin, puhdistuu todella helposti kun niissä ei ole kuivunutta tavaraa. No mies marisi kun taas tässä on tiskiä... jne. 

Minä sanoin sitten lopulta, että minä olen ne nyt 8 vuotta aina tiskannut, että jos sinua häiritsee, niin ala sinä hoitamaan tiskaaminen, ja niin hän on nyt sitten hoitanut. Välillä meillä oli tiskikonekin ja mies laittoi tiskikoneen aina vajaanakin päälle, se ärsytti mua, mutta pidin sen omana tietonani koska mies tiskaa miten tiskaa.

Nykyään kun kaksoset on teinejä, tulee tiskiä paljon enemmän, ja mies tiskaa joka päivä, eikä halua että ostetaan uusi tiskikone rikkoutuneen tilalle. Valittaa kyllä tiskien määrästä, ja minäkin tiskaan joskus silloin tällöin jos olen kotona ja mies töissä tai sairas.

Näin on menty nyt toistakymmentä vuotta. Silloin 25 vuotta sitten kun alettiin seurustella, mies sanoi että kyllä minä tiskaan kun kerran sinä teet ruuan... Mutta ei mene montaa vuotta kun ollaan taas kahdestaan ja tiskiä tulee vähän. Turha siitä tiskaamisesta on tapella.

Mutta minä ymmärrän kyllä ap:n vaimon fiilikset. Ja siihen ei auta mikään muu kuin se, että oikeasti sovitaan mikä on kenenkin homma. Ja sitten pitää antaa toisen tehdä kuten haluaa ja silloin kun haluaa. Se siivoaa jota sotku eniten häiritsee.