Töitä ei saa koska ei ole kokemusta - kokemusta ei ole koska ei pääse töihin. Miten eteenpäin?
Alkaa tuntua, että olen päätynyt tähän pahaan kierteeseen. Opiskeluaikana en saanut kesätöiden/harjoittelujen myötä tarpeeksi työkokemusta omalle alalle, ja joskus kesäisin jouduin tekemään paljon opiskelualaani työkuvaan liittymätöntä työtä, ja tämä oli ongelma varsinkin ensimmäisten opiskeluvuosien aikana. Oman alan kokemusta minulle on kertynyt jonkin verran (6kk opetusavustajana + 6kk kaupan alan hommia + 4kk trainee-ohjelmissa).
Tämä ei kuitenkaan tunnu riittävän yhtään mihinkään, tuntuu että kaikkialle vaaditaan se kahdesta viiteen vuotta työkokemusta, kaikki tuntuvat haluavan täysin valmiin osaajan. Lisäksi monet työpaikat vaativat jonkin tietyn ohjelmiston hallintaa, jota ei välttämättä ole jos ei ole päässyt alan töihin juuri joihinkin tiettyihin yrityksiin.
Onko teillä kokemusta samasta ongelmasta, ja jos on, niin miten olette ratkaisseet sen?
Kommentit (14)
Opiskele lisää. Omatoimisesti mutta myös otenkin siten, että voit saada niistä asiallisen CV-merkinnän. Ohjelmisto-osaaminen on hankittavissa muutenkin kuin töissä. Hommaa verkostoa. Kai sulla nyt on ainakin linkedin ja kaikki puolitutun kaimatkin connectoituna siellä?
Oikeasti tietysti työpaikat haluavat valmiin osaajan, jota kenenkään ei tarvitse kouluttaa, mutta kun sellaista eivät aina saa, niin tyytyvät potentiaalisiin kehityskelpoisiin tapauksiin. Ole sellainen. Pohdi itse, millaisen työntekijän haluaisin alaiseksesi, ja pyri mindsetiin, että olet sellainen, ja tuo sitä esiin. Opettele kehumaan itseäsi ja omia aikaansaannoksiasi.
Suhteilla. Eli hakeudut ns verkottumaan paikkakunnalla: mikä on kaupungin valtapuolue? Sinne vaan osallistumaan, muka-aktiiviksi, olet kovin kiinnostunut ja ehottasti vaalityöhön toimimaan. Jaksat olla ja osallistua ja olet mukana. Yhden kunnon kauden jälkeen kun on vaalit pidetty ja parit vaaliristeilyt ryypätty ja tultu tutuiksi niin varmasti alkaa työpaikkaa järjestymään! Nähty on. Tosin asun Turussa mikä on toki äärimmäinen esimerkki. Mutta suhteilla siis mennään, Suomi on pieni maa.
Nuorkauppakamariin kärkkymään, tunnetko yhtään ketään sopivaa tyyppiä?
Teet itsestäsi kiinnostavan, pidät meteliä itsestäsi, olet kiinnostava. Ja sit käytät niitä kaikkia suhteita ihan suoraan sitä työpaikkaa hankkiessa. Niin se menee. Kyllä se siitä, et tarvi kuin sen yhden paikan.
Entry-tason paikkoja on vaan ihan älyttömän vähän. Minulla on suulleen tuo sama määrä oman alan kokemusta (nyt vastavalmistunut), ja yleensä ilmoituksissa on toivottu enemmän.
Kuitenkin se parin vuoden vaatimus on kyllä sen vähän, että hae vaan. Hain vasta sellaiseen ja pääsin haastatteluun, niin ei ne niin ehdottomia ole. 5v on jo sellainen, ettei ehkä kannata vaivautua.
Olen joskus rakentanut talon ja työkkärissä ne sanoi ettei minulla ole osaamista. Rakensin hirsitalon ja veistin itse hirsiä taloon. Se oli ihan käsityötä jokaisen hirren veistin erikseen. Kattoa tein ja lattiaa myös. Olen rempannut vaikka mitä ja työkkärissä ne kehtasi sanoa ettei minulla ole osaamista.
Lähestulkoon kaikkia ohjemistojen käyttöä pystyy opettelemaan nettikurssin avulla.
Tsemppiä ja haleja kaikille työttömille, työnhakijoille ym. Samalla viivalla on nyt sitten taas eka työkokemusta hakevat/aloja osaavat. Suomi nousuun,,
valitettava totuus on se että tällä hetkellä hyviäkin osaajia laitetaan pihalle eri firmoissa
töitä saa enää kuulumalla eliittiperheeseen tai hyvä-veli-sisko-kerhoihin, muuten ei
kaksi hallintoa Suomessa on tuhonnut kaiken 2020-2025
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus rakentanut talon ja työkkärissä ne sanoi ettei minulla ole osaamista. Rakensin hirsitalon ja veistin itse hirsiä taloon. Se oli ihan käsityötä jokaisen hirren veistin erikseen. Kattoa tein ja lattiaa myös. Olen rempannut vaikka mitä ja työkkärissä ne kehtasi sanoa ettei minulla ole osaamista.
Työkkäriin siis pyrit töihin? No sinne tarvitsee vähän muuta osaamista kuin talonrakennusta. Jos taas muualle, mitä väliä mitä "työkkäri" sanoo? Haistan elämäntapatyöttömän käryä.
Työkokeilut mutta ei niistä juuri makseta
Ota vastaan mikä tahansa tilpäinen työ, josta saat sitten todistuksen, että olet pärjännyt työelämässä.
Otin 2 vuotta oman alan tai sitä sivuavien alojen ympäri Suomea. Jos oli yli 2kk sijaisuus niin olin valmis lähtemään. Aina joku komero löytyi vuokralle. En ajatellut miten pärjään ja oliko elämä kivaa, ajattelin tavoitetta, eli cv:tä jossa näkyy monipuolinen työkokemus ja halukkuus tarttua hommiin epämukavuutta sietäen. Panostin myös hyvään työasenteeseen ja sain hyviä arvosteluja. Jälkeenpäin aika oli todella lyhyt, vaikka silloin oli vähän raskas fiilis. Plussaa oli että oppi tuntemaan Suomea aika laajasti. Tsemppiä ap:lle. Hankalat kohdat elämässä vaatii taktikointia, mutta vie kyllä eteenpäin.
Itse olen onnistunut sillä, että olen ensin tehnyt ilmaistöitä ja ollut valmis vaihtamaan paikkakuntaa kauaksikin. Ei sitä kukaan välttämättä kysele saitko palkkaa, kunhan cv:ssä on jotain jostain. Ja olen tehnyt tämän useamman kerran. En kyllä tiedä onnistuisiko nykytilanteessa, kun edellisestä kerrasta on viitisen vuotta. Mutta olen tällä konstilla hankkinut usean vakituisen paikan, ei tosin välttämättä siinä paikassa, jossa iimaishommia tein.
Ilmaistyöt on tulleet työllisyyskurssien kautta. Ei se kivaa ole, eikä oikeudenmukaista, mutta näin olen toiminut introverttina, joka ei osaa hommata suhteita. Suhteet on tietysti helpompi tapa, mutta olen aina tiennyt, että se ei toimisi minulla, kun olen aika nörtti mimmi.
Lähdin eri paikkakunnalle aluksi muutamaksi kuukaudeksi ennen kuin sai omalta paikkakunnalta töitä.
Ratkesi sillä