Onko pakko pitää rippijuhlia?
Kun nuori ei niitä haluaisi. Haluaisi vaan perheen ja kavereiden kanssa juhlia ripille pääsyä. Rippileiri on heinäkuun loppupuolella. Pieni sukukin asuu kaukana ja pitäisi osalle järjestää majoitustakin, jos tulevat. Nuoret haluaisivat matkalle juhlien sijaan.
Kommentit (11)
Ei ole mikään pakko juhlia perinteisesti, matka on kiva ajatus, tietysti aikuinen mukaan matkalle. Esimerkiksi risteily vois olla hyvä vaihtoehto.
Ei ole pakko. Meilläkään nuori ei halua varsinaisia juhlia. Tosin olen sanonut, että kummit kahvitetaan jotenkin, mutta luultavasti muita ei kutsuta.
Tehkä sitä mitä nuori haluaa. T. Pappi
Onko nuorella kummeja, jotka ovat mustaneet? Itse ajattelen, että kummit pitää kutsua jos ovat mitenkään elämässä. Konfirmaatio on tavallaan kummityön päätös.
Kyllä se on semmonen perinne, että rippijuhlat pidetään. Mutta jos ei pidetä, niin liekö sitte tarvii ostaa lahjaakaan. Ainahan sitä pääsee vähemmällä, kun ei tarvi juhlia mitään, mutta juhlat on syy kutsua ihmisiä koolle. Itse pidän sukujuhlista ja kokoontumisista, vaikka olenkin suvun mustalammas. Miehenki suvun :D
Ainoastaan vanhemman mielipiteestä, varallisuudesta tai suhteista huolissaan oleva nuori "ei halua" viettää rippijuhlaa. Jos perheessä on kaikki on niin ihan varmasti haluaa juhlia. Surullista, että olet noin avoimesti tuonut huolesi esiin, että lapsi nyt kärsii siitä. Todella surullista. Ei ne juhlat ja lahjat niinkään, mutta minkä yksinäisyyden nyt olet lapsellesi jättämässä. Suhteita pitäisi pitää yllä. Nuorena varsinkin yksi vuosikin on pitkä aika.
Ei ole mikään pakko pitää isoja juhlia, pidä rippilapsen toiveen mukaisesti.
Kyllä se vaan pakko on kutsua puoli kylää ja tutun kaiman naapurin kummit myös.
Vierailija kirjoitti:
Kummit siunaavat kirkossa nuoren.
Näin meilläkin. Jos kutsuu kotiin kirkon jälkeen kummit, rippilapsen haluamat kaverit ja on itse isänä ja äitinä paikalla, nehän juuri silloin ovat ne juhlat. Ei muuta sukua tai ystäviä tarvitse kutsua.
On pakko. Se on Suomen laissa kirjoitettu. Rangaistuksena voi olla sakkoja