Mitä itua on ihmisen puurtaa töissä 64 vuotta ja sitten...
...kun pääsee työelämästä pois ja nauttimaan, tuleekin kaikki maailman vaivat ja mahdolliset sairaudet. Surullista. Eihän ihminen pysty elämään luin vain työn kautta. Pahinta on ettei ole ystäviä eikä tukiverkkoa. Elämä on pelkkää tylsää suorittamista :(
Kommentit (41)
Kun meitä ei enää ole, ihmiset alkavat ymmärtää miten kallisarvoinen elämä on. Ja erityisesti ihmisen työpanos. Se tullaan hinnoittelemaan aivan eri tavalla tulevaisuudessa kun tekoäly ja robbotit tekee suurimman osan töistä.
Mutta nyt tämä on tätä.
Itu on varmastikin siinä, että syödä pitää ja laskut maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeelle vasta 84 vuoden iässä?
Ei mikään ihme tulevaisuudessa. Ei eläkkeelle aiemmin päässyt ollenkaan. Vasta 1960-luvulla tuli eläkejärjestelmä.
Vierailija kirjoitti:
Työ ei sovi kaikille. Minulta se tappaa kaiken luovuuden ja lamaannuttaa elämäni.
No jonkun on tehtävä piiiiitkää päivää että saat tukiaisesi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työ ei sovi kaikille. Minulta se tappaa kaiken luovuuden ja lamaannuttaa elämäni.
No jonkun on tehtävä piiiiitkää päivää että saat tukiaisesi!
Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään ihme tulevaisuudessa. Ei eläkkeelle aiemmin päässyt ollenkaan. Vasta 1960-luvulla tuli eläkejärjestelmä.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Suomen_el%C3%A4kej%C3%A4rjestelm%C3%A4
Ongelmien ratkaisu, uteliaisuus ja uuden oppiminen ovat minulle luontaista (pakonomaista?) toimintaa, joten miksi sitä ei tekeisi töikseen sen sijaan, että yrittäisi tulla vaikka joksikin sudokumestariksi? Työstä saa kuitenkin palkaa, pääsee työskentelemään oikeiden ongelmien ja samanlaisten ihmisten kanssa, ja vahingossa voi kehittää joskus jotain hyödyllistä.
Voisin jatkaa hyvin vaikka hautaan saakka, jos vain aivot pelaavat.
Tässä ollaankin asian ytimessä: miten haluamme elää ja miten pystymme sellaisen elämän itsellemme järjestämään?
Jokaisella on omat toiveensa hyvästä elämästä. Mahdollisuus elää oman näköistänsä elämää riippuu kuitenkin monesta asiasta: osittain kyse on valinnoista eli voi elää vaatimatonta elämää, jossa vaihtaa rahan vapauteen, mutta toisaalta monet elämämme rajoittavat seikat eivät ole aina meidän omassa hallinnassamme.
Minusta surullista ja väärää on kuitenkin ajatella, että "sitten eläkkeellä saan vihdoin elää kuten haluan" -- meidän pitäisi saada joka päivä elää edes jotenkuten hyvää elämää.
En jaksanut jatkaa. Minäkin olen utelias joistakin asioista. Mutta ne asiat eivät ole teknologiaa, sovellusohjelmia, teamsin osaamista ja digitalisaatiota. Aivoissani ei valitettavasti ole insinöörikappaletta.
Jos työni olisi jatkunut samanlaisena ja muuttumattomana kuin esim. vuonna 2015, olisin ehkä jaksanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittanet työeläkejärjestelmää.
Isoisäni isä työskenteli kaupungin liikennelaitoksella. Minulle kerrottiin, että hän oli työskentelemässä raitiovaunukiskojen luona, kun joku vanha tuttu tuli kysymään, että etkös sinä ole jo eläkkeellä. Isoisän isä ei kuulemma ollut tiennyt, että hänellä oli oikeus hakea ja saada eläkettä.
En tiedä, minä vuonna tuo tapahtui, mutta hän kuoli 1960-luvulla yli 80-vuotiaana. Olisiko hän saanut eläkettä kuitenkin ennen 1960-lukua?
Vierailija kirjoitti:
Mä teen kahta työtä ja tykkään molemmista. Palkka ei ole kaksinen, mutta riittää elämiseen ja eläke kertyy. Vapaa-aikaakin jää.
Eli mitä siinä 2 työssä on niin extra kun selvästi teet vajaata tuntia molemmissa? Muuten ei jäisi vapaata. Yleensä 2 työllä tarkoitetaan 37,5 tuntia + toinen työ ilta ja/ viikonloppuna.
Vierailija kirjoitti:
Olin 64 v ,kun jäin eläkkeelle. Nyt olen ollut 15 v jo eläkkeellä, ei ole kipuja tai vaivoja. Toki 79 vuotiaana väsyy helpommin ,kuin nuorena, mutta elämä on helppoa näin digiaikana. Kaikki hoituu hipaisemalla.
Mikäpä on elellessä ja luontoa ihaillen ect.
Aivan kuin minun kynästäni!
Vierailija kirjoitti:
Minä haluan tehdä työtäni. Ehkä olen valinnut oikein.
Mä kans tykkään työstäni tosi paljon. Saan työssä toteuttaa itseäni ja edistää itselleni tärkeitä arvoja. Vaikka siis ihan asiantuntijatyötä teen. Tiedostan kyllä olevani onnekas tässä suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Vanha saa olla et 64 vuotta tekee töitä...
Kirjoitin nopeasti ja tuli virhe... tarkoitan siis 64-vuotiaaksi asti.
Pääsispä tuossa iässä eläkkeelle. Mun eläkeikä taitaa olla jotain 67v 8kk, tai sinnepäin. Ja olen vasta hieman yli 40v. Ja en nyt enää jaksais,kun työtahti on mitä on. Mut sairaseläke kutsuu ja varmaan 95% kollegoistani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin virhe on että sitten eläkkeellä. Kaikki ei pääse edes eläkeikään ja jotka pääsee niin kunto voi olla jo mitä sattuu. Kannattaa elää juuri nyt.
Vähiin jää eläminen kun raataa kahdessa työssä että saa edes katon pidettyä pään päällä ja ruoka.
Siihen riittää kyllä yksi työ aivan hyvin.Sen 8 tunnin jälkeen ehtii kyllä elää ja viikonloppuisin ja lomilla.Elämässä saa tehdä asioita joista tykkää eivätkä rahahuolet ole päällimmäisenä.
No on siinä nyt ehkä ainakin se itu että työnteosta saa aivan oleellisesti paremmin fyrkkaa ja eläkettä kuin syrjäytymisestä, ja on varaa elämässä kaikenlaisiin mukaviin ylellisyyksiin: on varaa hakea autollinen vinkkua tai olutta Saksasta joka vuosi ja juoda niitä aina iltaisin kotona syödessä, juuri töistä kotiinpaluun jälkeen; on varaa hakea myös paperossia tai piipputupakkaa; on varaa reissailla em. lisäksi vielä ihan huvinkin vuoksi Euroopassa ja / tai Amerikassa ja on varaa ostella elektroniikkaa.
Mikä siinä työssä noin koville ottaa että siitä on alinomaa tuossa listassa keskusteluotsikoita joissa jahnataan: "Onko työssäkäynnissä järkeä" ; "Miten oravanpyörästä pääsee pois" ; "Tätäkö se elämä onkin" ; "Miten jaksan eläkeikään asti" jne, olettaen tietenkin, että ihmisellä ei ole sairauksia jotka alentavat työkykyä, ja olettaen että ihminen ei ainakaan ole päihderiippuvainen ja että hän ei kärsi kroonisesta unettomuudesta?
Miksi te ilmeisen terveet ihmiset valitatte aina kaikesta, kun teillähän asiat ovat hyvin: te ette joudu elämään minimieläkkeellä ettekä Kelan surkeaakin surkeammalla työttömyysrahalla, eikä teidän tarvitse olla aina serpe auki kuten aika monen sadan tuhannen muun jolla elämä on paljon keljumpaa?
Jamppa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Vanha saa olla et 64 vuotta tekee töitä...
Kirjoitin nopeasti ja tuli virhe... tarkoitan siis 64-vuotiaaksi asti.
Pääsispä tuossa iässä eläkkeelle. Mun eläkeikä taitaa olla jotain 67v 8kk, tai sinnepäin. Ja olen vasta hieman yli 40v. Ja en nyt enää jaksais,kun työtahti on mitä on. Mut sairaseläke kutsuu ja varmaan 95% kollegoistani.
Miten tuossa iässä voi olla jo uupunut?
Okei, eli sun mielestä ei pysty tekemään yhtään mitään muuta kuin töitä ennen eläkettä?
Siitä huolimatta, että suurimman osan ajasta on arkenakin vapaalla eikä töissä? Ja vielä lomat ja viikonloput päälle?
Varmaan joku kohta valittaa, että mitä itua on elää, kun joutuu syömään, juomaan, nukkumaan ja ulostamaan kunnes kuolee. Eikä sekään riitä, pitää myös hengittää!! Yhyhyyy :(((
Kunhan tuet loppuisi, niin ymmärtäisivät kaikki.
Mä teen kahta työtä ja tykkään molemmista. Palkka ei ole kaksinen, mutta riittää elämiseen ja eläke kertyy. Vapaa-aikaakin jää.