Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykoosisairas vanhemmaksi

Vierailija
06.06.2025 |

Sairastuin 30-vuotiaana psykoosisairauteen ja haluaisin saada vielä jossain vaiheessa lapsen. Sairauteni on melkein kokonaan oireeton ja pärjään hyvin sairauden kanssa. Mitä ajatuksia tämä herättää?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä.

Vierailija
2/29 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äitini oli psykoosisairas. En kyllä suosittele äitiyttä.t. Valis 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
4/29 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata.

Vierailija
5/29 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani ajatteli noin. Synnytys laukaisi psykoosin uudestaan, ja joutui suoraan synnytyslaitokselta kahdeksi kuukaudeksi mielisairaalaan.

Vierailija
6/29 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi puhjeta uudelleen. Äitiys on vaativaa, ja jatkuu lopun elämää  jossain muodossa. 

Vierailija
7/29 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavani ajatteli noin. Synnytys laukaisi psykoosin uudestaan, ja joutui suoraan synnytyslaitokselta kahdeksi kuukaudeksi mielisairaalaan.

No, lääketiede on kehittynyt siitä kun potilas joutuu mielisairaalaan.

Vierailija
8/29 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos turvaverkot ja muut kunnossa niin sit. Helppoa se tule kyllä olemaan. Harkitse tarkkaan.

Vierailija
9/29 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele. Itse kamppailen paranoidisen skitsofrenian kanssa ja yritän olla normaali äiti lapselleni ja sitä toki olen, mutta sairastuin kun lapsi oli pieni. En olisi tehnyt lasta jos olisin tiennyt sairastuvani. En todellakaan suosittele. 

Vierailija
10/29 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin vielä lisätä että siskollani on kaksi lasta joita olen hoitanut ja kaikki on mennyt hyvin.

Vierailija
11/29 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitsofrenian periytyy sille lapselle suurella todennäköisyydella. Jaksatko olla psykoosisairaan lapsen vanhempana?

Vierailija
12/29 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin vielä lisätä että siskollani on kaksi lasta joita olen hoitanut ja kaikki on mennyt hyvin.

Se on silti eri asia. Kuinka vanha nyt olet? 

Vierailija
13/29 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Skitsofrenian periytyy sille lapselle suurella todennäköisyydella. Jaksatko olla psykoosisairaan lapsen vanhempana?

Mun ex-kaveri muuttui oireettomaksi oltuaan hetken aikaa terveessä parisuhteessa. Oireet palasivat vaihdettuaan myrkylliseen mieheen. Kävi töissä ja opiskeli. 

Vierailija
14/29 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun psykoosit tulevat ja lääkitystä ei joko ole ollenkaan tai se ei ole hoitotasapainossa niin kyllä sitä on pian siellä "mielisairaalassa" jossa lääkitystä säädetään.

Vierailija
15/29 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttava joutui psykiatrian osastolle viikko synnytyksen jälkeen. Äitinsä yritti jo heti synnytyksen jälkeen (illalla) saada psykiatriselle lähetettä, ei ollut tarvetta kuulemma "kaikki äidit ovat herkkiä synnytyksen jälkeen". Viikko siitä niin olikin jo sitten kovasti tarvetta. Psykoosia ja sen jälkeistä tilaa kesti useamman kuukauden, ja alkaa olla toipunut, lapsi nyt 2v.

Em. tuttavalla oli edellisen 10v aikana useita psykooseja, joiden kanssa oli kyllä koko perhe helisemässä. Nyt vaan odotellaan, että leksiikö yrittää toista lasta...

Lapsella on yksi erittäin tasapainoinen vanhempi, mutta en usko, että se ihan täysin korvaa äidin huojuvan mielenterveyden aiheuttamia epävarmuuksia?

Vierailija
16/29 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on silti eri asia. Kuinka vanha nyt olet? 

34

Vierailija
17/29 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos turvaverkot ja muut kunnossa niin sit. Helppoa se tule kyllä olemaan. Harkitse tarkkaan.

Kannattaa kysyä myös oletetun turvaverkon mielipide jo etukäteen. 

Vierailija
18/29 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mummo on psykoosi sairas ja yritti tppaa itsensä usein äidin nähden kun äiti oli pieni ja äiti sijoitettiin pois mummon luota. Sairastaa skitsofreniaa ja on laitoksessa nytkin, se hyppäsi äidin yli mutta minä sairastuin 13 vuotiiana itse. 

Vierailija
19/29 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykoosi ei ole sama kuin skitsofrenia. Psykoosin voi sairastaa ilman skitsofreniaakin.

Vierailija
20/29 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulee ongelmia, se on pysyvä huostaanotto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän