Mikä hemmetti on libertaali ?
Tämän kadonneen perheen vanhempien sanotaan olleen libertaaleja. Ei siis liberaaleja vaan libertaaleja.
No googletin kyllä mutta aikas sekavaa. Puolustavat jotain yksilön vapautta ja ovat enemmän vasemmistolaisia..tai sitten toisen selityksen mukaan oikeistolaisia.
Noh. Tunteeko kukaan ketään libertaalia ?
Kommentit (68)
Perheen äiti puhui haastattelussa jotain erilaisesta elämästä, jota he haluavat elää.
Eihän se mikään ihme ole, että jotkut haluavat loikata nykyisestä yhteiskunnasta ulos. Monet vastustavat nykykehitystä. Vain pieni osa oikeasti siitä jättäytyy syrjään jonkun oman valinnan kautta. Suomessakin on kumminkin parikymmentä ekokylää, joten ei se mikään ihan outo asia ole meilläkään.
Vierailija kirjoitti:
No keksisitkö vähemmän huonoja esimerkkejä? Kerro mulle yksikin itsenäinen, toimiva libertaarivaltio niin minä kerron sinulle mistä löytyy toimiva kommunistivaltio.
Toisin kuin kommunistit, libertaarit ei tavoittele minkäänlaista täydellista libertaarien diktatuuria. Vapauteen kuuluu että jokainen saa kannattaa haluamiaan aatteita joten valtiossa jossa on vahva libertaristinen vaikutus olisi joka tapauksessa aina muitakin ideologioita.
Länsimaissa on pyritty perustuslailla turvaamaan se, että maa ei voisi muuttua demokraattisten prosessien kautta autoritääriseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No keksisitkö vähemmän huonoja esimerkkejä? Kerro mulle yksikin itsenäinen, toimiva libertaarivaltio niin minä kerron sinulle mistä löytyy toimiva kommunistivaltio.
Toisin kuin kommunistit, libertaarit ei tavoittele minkäänlaista täydellista libertaarien diktatuuria. Vapauteen kuuluu että jokainen saa kannattaa haluamiaan aatteita joten valtiossa jossa on vahva libertaristinen vaikutus olisi joka tapauksessa aina muitakin ideologioita.
Kommunistit eivät tavoittele diktatuuria vaan nimenomaan haluavat valtarakenteista vapaan yhteiskunnan. Kommunismi ja diktatuuri ovat toistensa antiteesejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Somalia on hyvä esimerkki libertaarin ihannevaltiolta. Ei verotusta, ei valvontaa ja jokainen maksaa itse omat menonsa ja hankkii elantonsa tavalla tai toisella. Ja vastaavasti siellä saa puolustaa omaa reviiriä aseilla.
Somalialla on muita ongelmia. Parempi esimerkki olisi ehkä Texas jossa libertaareilla on vankka kannatus.
Texas saa valtiolta jatkuvasti rahaa perusinfran ylläpitoon ja muihinkin perustarpeisiin. Itsenäisenä valtiona Taxas ei pärjää. Lisäksi Texasissa abortti on laiton - mitä ihmeen vapautta tämä on?
Kertoo vaan että Texasissa ja Yhdysvalloissa on muitakin kuin libertaareja vallassa.
Ai USA:ssa libertaarit kannattavat aborttioikeutta?
Ei kivikaudella eletty kuten haluttiin, vaan siten että pysyi hengissä. Tai sittei ei eletty.
Vierailija kirjoitti:
Eli oliko kaikki ihmiset joskus kivikaudella libertaaleja. Elivät kuten halusivat.
Ehkä ei ollut valinnanvapautta heillä
Mikä on huono esimerkki? Eikö Texas aina välillä tempaise, että eroaa liittovaltiosta. Sitten sovitaan mitä Texas saa siitä, että jatkaa kuulumistaan siihen.