Onko Helsingissä lääkäriä, jolla olisi tietoa ja osaamista vaihdevuosista?
En haluaisi enää maksaa kalliita maksuja lääkäreille, jotka ihmettelevät, että miten minulle nyt tällainen ongelma on syntynyt kuin vaihdevuodet, joista ei oikein tiedetä mitään ja mites tätä nyt hoidetaan. Vaikka ymmärrän, että tietoa ja tutkimusta on vielä vähän, toivoisin lääkäriä, joka olisi jo ennestään edes hieman tutustunut kurantiin tutkimukseen, jota kuitenkin on, vaikka toki vähän.
Tietääkö kukaan tällaista lääkäriä? Minulla siis jo hormonikorvauslääkitys, mutta en saa sitä uusittua missään, koska resepti mennyt vanhaksi (tämä toki oma syyni).
Kommentit (47)
Kyllä kai nyt jokainen nainen iältään noin 50 tajuaa että vaihdevuosissa voi tulla oireita aasta-ööhön. Jos ei pärjää niin hormonikorvaushoito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi tosiaan luulla, että naiset (kuten aikojen alussa) kuolevat keskimäärin 5-kymppisinä - niin heikosti on lääketiede perehtynyt vaihdevuosien vaikutuksiin, vaikka asia vaikuttaa merkittävästi koko väestöön. Henkilökohtaisesti ~50 % ja itse kunkin lähipiirin kautta meihin jokaiseen - myös työpaikolla.
Eivät naiset milloinkaan ole kuolleet keskimäärin viisikymppisenä. Ensin on kuoltu vauvana ja lapsena infektioihin ja aliravitsemukseen, sitten aikuisena synnytyksiin. Kun synnytykset ovat loppuneet, on myös kuolemanvaara väistynyy joksikin aikaa. Mummoiässä on eletty ja jaettu viisautta, kunneskuolo on korjannut. Postmenopausaalinen olotila ei ole mikään korjattava virhe, vaan yksi elämänvaihe, joka on ollut tärkeä ihmissuvun selviytymisen kannalta.
Ei se korvaushoito korjaa postmenopausaalista olotilaa samaksi kuin hedelmällinen ikä. Se vain auttaa poistamaan pahimpia haittoja.
Älä turhaan maksa lääkärille, tällä palstalla tietoa riittää ja onhan sitten netti.
Valtion lääkekulut eivät liity tähän mitenkään. Korvaushoito maksetaan itse eikä se ole kallis.
Mm. Leena Väisälä, Aava Kamppi. Ja monia muitakin. Itse olin Mehiläisessä osaavan naisgynen juttusilla.
Miten näin ilkeitä kommentteja?! Kommentoijillakin vaihdevuodet?
Oletko kokeillut hormonikorvaushoitoa?