Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko Helsingissä lääkäriä, jolla olisi tietoa ja osaamista vaihdevuosista?

Vierailija
05.06.2025 |

En haluaisi enää maksaa kalliita maksuja lääkäreille, jotka ihmettelevät, että miten minulle nyt tällainen ongelma on syntynyt kuin vaihdevuodet, joista ei oikein tiedetä mitään ja mites tätä nyt hoidetaan. Vaikka ymmärrän, että tietoa ja tutkimusta on vielä vähän, toivoisin lääkäriä, joka olisi jo ennestään edes hieman tutustunut kurantiin tutkimukseen, jota kuitenkin on, vaikka toki vähän.

Tietääkö kukaan tällaista lääkäriä? Minulla siis jo hormonikorvauslääkitys, mutta en saa sitä uusittua missään, koska resepti mennyt vanhaksi (tämä toki oma syyni).

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuodet ei ole sairaus, kuten ei murrosikä eikä esipuberteettikaan. Elämässä on nousuja ja laskuja. Se siitää.

Horminikorvaushoito on tutkimusten mukaan tehokkain hoito esim nivelkipuihin ja unihäiriöihin, joita vaihdevuodet joillain aiheuttavat. Näitä kannattaa hoitaa myös ennaltaehkäisevästi: käyttää lääkkeitä ja estää oireiden pahenemisen, pysyä työkykyisenä ja estää oireihin aiheuttamia lisävaivoja. Miksi ihmeessä tätä ei kannattaisi tehdä jo yksilön kannalta mutta säästöhän on yhteiskunnallisestikin suuri? 

, mutta totta kai niitä kannattaa tasata jos se on mahdollista. 

Elämässä on nousuja ja laskuja ja ne pitää vaan elää läpi.

Vierailija
22/32 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidättekö te jotain päiväkirjaa oireista ja tuntemuksista? Taas tänäänkin kaikki tuntuu niin väärältä kun biologia on epäreilu? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna Westerlund.

Vierailija
24/32 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tavallinen gynekologi hallitsee vaihdevuosioireet. 

Heheh! Näinhän sitä luulisi. Ymmärrän, miksi AP huutelee tätä: totuus kun on, että vaihdevuodet ovat alitutkittu ja gynekologienkin parissa huonosti tunnettu ja tunnistettu hormonaalinen muutos - ja osittain siksi monet sen oireet jäävät havaitsematta tai niitä ei yhdistetä vaihdevuosiin.

Lisäksi on otettava huomioon se, ettei erikoislääkärikään voi tietää kaikkea alastaan. Jos joku siis tietää, kiinnostaisi itseäkin tieto vaihdevuosista tietävästä asiantuntijasta. 

Ap:lla on jo resepti, jos sitä ei uusita, niin tuskin on kyse tietämättömyydestä vaan jostain muusta.

Onko ap syönyt ko. lääkitystä liian pitkään? Tai onko jotain muita sairauksia, jotka estävät hormonilääkityksen? 

Vierailija
25/32 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuodet ei ole sairaus, kuten ei murrosikä eikä esipuberteettikaan. Elämässä on nousuja ja laskuja. Se siitää.

Horminikorvaushoito on tutkimusten mukaan tehokkain hoito esim nivelkipuihin ja unihäiriöihin, joita vaihdevuodet joillain aiheuttavat. Näitä kannattaa hoitaa myös ennaltaehkäisevästi: käyttää lääkkeitä ja estää oireiden pahenemisen, pysyä työkykyisenä ja estää oireihin aiheuttamia lisävaivoja. Miksi ihmeessä tätä ei kannattaisi tehdä jo yksilön kannalta mutta säästöhän on yhteiskunnallisestikin suuri? 

Elämässä on nousuja ja laskuja, mutta totta kai niitä kannattaa tasata jos se on mahdollista. 

Lääkkeillä ratkaistaan kaikki ihmisen ongelmat? 

Vierailija
26/32 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämässä on nousuja ja laskuja, mutta totta kai niitä kannattaa tasata jos se on mahdollista. 

Lääkekulut ovat valtiolla satoja miljoonia, Suurin osa tästä summasta kului juurikin niin sanottuun ennalta ehkäisevään lääkitykseen. Olisihan se liikaa vaadittu, että ihminen itse kiinnittäisi huomiota niihin elintapoihin. Se on niin helvetin positiivista olla lihava. 

Vierailija
27/32 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkekulut ovat valtiolla sa

Lääkekulut ovat valtiolla satoja miljoonia, Suurin osa tästä summasta kului juurikin niin sanottuun ennalta ehkäisevään lääkitykseen. Olisihan se liikaa vaadittu, että ihminen itse kiinnittäisi huomiota niihin elintapoihin. Se on niin helvetin positiivista olla lihava. "

Mitä ihmettä sinä penis-pentu teet aikuisten naisten terveysongelma-ketjussa trollaamassa? Tässä ei puhuttu mistään vidun lihavuudesta vaan naisten vaihdevuosiongelmista! 

Vierailija
28/32 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haisooko etupylly pyypyy, hyhhyh pahalle?

Vierailija
29/32 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hormonikorvaushoidon voi aloittaa tai sitä voi muokata ihan terveyskeskuslääkäri. Soitto omaan terveyskeskukseen?

Tai yksityiselle työterveyshuollon lääkärille, jos sellainen palvelu kuuluu ttt-huollon sopimukseen. Siellä sitten lääkäri tietää, että kuuluuko sopimukseen heidän yksityinen gynekologi, joka tietää asiasta enemmän, jos oma tietämys loppuu, vai tekeekö lähetteen Naistenklinikalle. Naistenklinikan gynekologi määräsi tutkimusten ja kystan poiston jälkeen vaimolleni hormonilääkityksen, jota vielä muutettiin, kun ei ollut aluksi täysin sopiva.

Jos mies tietää tämän, niin luulisi jokaisen naisenkin tietävän... AP taitaakin olla omasta mielestään tosi hassun aloituksen keksinyt teinipoika...

Vierailija
30/32 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viidettä vuotta vaihdevuosiongelmissa ja toisinaan järjettömissä nivelkivuissa. Mä olen ravannut erinäisissä testeissä ja syönyt kuureja sitä ja tätä.

Tutkinut asiaa itse netistä ja oikeasti järkyttynyt, että kuinka vähän näihin asioihin on lääkäritkään perehtyneet!

Kerran vuodessa olen gynellä käynyt. Tuntuvat olevan yhtä pihalla kuin terveyskeskukset aloittelevat yleislääkärit.

Apua en ole saanut. Palstalta sitten luin vuotoja (mulla saattoi kestää kuukaudenkin teurasvuodot, klöntteineen.. rautakuurin sain) vähentävästä traneksaanihaposta, jota pyysin lääkäriltä. Eka ei suostunut kirjoittamaan reseptiä ja toinen sitten pitkin hampain, että onko tuollaisesta nyt hyötyä?

Teki siinä vaiheessa mieli täräyttää vaippahousut yötenoineen hyytymineen pöytään, että tätäkö tän j..lauta sitten kuuluu olla!?!!?

Mun elämän laatu ja ilo on nollassa. Mä olen ollut pitkillä sairaslomilla ties minkä "diagnoosin" turvin. 

Mulla on mennyt pieni omaisuus lääkäreihin, kuljetuksineen (välillä kuljen taksilla, kun ei pysty kivuiltaan ajamaan, eikä pää pysty julkiseen liikenteeseen silloin), tenat maksaa kolmekymppiä viikossa, jne.

Avioliitto on hajoamassa ja musta on jäljellä enää ihmisraunion. Mä olen aivan loppu tätä paskaa.

Kerran aamutvssä oli joku gynenainen puhumassa täyttä asiaa vaihdevuosissa. Nimi talteen ja googlettamaan. Otan vaikka lainaa, ton vastaanotolle menen. Hän ei tehnytkään enää hoitotyötä, vaan oli tutkija. Sittemmin oli puhumassa Tampereelta jo eläköitynyt gyne.

Tuntuu tämänkin ketjun perusteella, että ei ihmiset tajua ennenkuin tää osuu omalle kohdalle.. jos sittenkään. Jään seuraamaan, jos joku nimi oikeasti mainitaan.

Voimia siskot!

Vierailija
31/32 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä on useita yksityisiä lääkäriasemia ja niillä lukuisia erikoislääkäreitä joiden osaamisalueeseen kuuluu nimenomaan vaihdevuosioireiden hoito. Tiedonhaun ei pitäisi olla vaikeaa; osaahan ap tulla vauvapalstallekin. Toki vastaanotot maksavat rahaa.

Itse en mene hoidattamaan gynekologisia asioitani terveyskeskukseen, koska en voi siellä valita lääkäriä, eikä yleislääkärillä ole kaikkea tutkimusvälineistöäkään.

Vierailija
32/32 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maija kajan on kuulemma hyvä, en vaan tiedä missä on vastaanotto

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme