Onko "väärin" laittaa lapset ulkoilemaan sateella?
Päiväkotilapsiltahan ei asiasta kysellä, mutta vähän vanhemmat? Voiko esim. 9-vuotiaan laittaa vastentahtoisesti pihalle ulkoilemaan, vaikka sataisi (tietenkin asianmukaiset kuravaatteet puettuna, eli ei tietenkään ole tarkoituksena, että siellä oltaisiin märkänä ja kylmissään).
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Eikö lapset nykyään enää halua leikkiä ja hyppiä lätäköissä?
Sehän oli ihan parhautta.
Eikä ollut. En mäkään ole lapsena missään lätäköissä hyppinyt.
Ei ole väärin, vaan melkein suositeltavaa, ettei lapsista kasva sadetta pelkääviä aikuisia. Esimerkiksi mieheni on tosi ärsyttävä, kun jos sataa, niin ulos ei voi mennä edes roskia viemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menet itse mukaan ulkoilemaan, hauskempaa se on yhdessä.
Joo menenkin välillä, mutta noin yleisesti, onko tämä mielestänne sellainen, että lapsen pitäisi saada päättää, jääkö sisälle vai meneekö ulos.
Päiväkodissa on kavereita ja ohjattua toimintaa. Mitä sun lapsella vesisateessa on?
Ihmiset laitostutetaan jo syntymästä lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi saa itse päättää haluaako ulos vai ei. Mitään pakollista päivittäistä ulkoilua ei ole, enkä sellaista edes ymmärrä. Miķsi pakottaisin lapsen tekemään jotain sellaista jonka koen itsekin vastenmieliseksi?
Jos lapsi istuu päivät pitkät nenä kännykässä evääkään heilauttamatta niin se on ok, kun kerran ei halua muutakaan tehdä?
En ole kyllä koskaan törmännyt kehenkään, joka "laittaisi" lapsen menemään sateella ulos, jos ei lapsi halua sinne sateeseen mennä.
Hyvä on kyllä lasta totuttaa siihen, että sateellakin täytyy joskus ulkona kulkea, vaikka se ei ole mukavaaa, mutta mielestäni siihen riittää se, jos vaikka kauppa-, tarha- tai koulumatkalla sataa ja laitetaan silloin sateeseen menemään.
Koska eihän aikuisetkaan lähde aikaansa ulos viettämään sateella. Vai lähteeko ap itse puutarhaan tönkimään, istuskelemaan aurinkotuoliin tms. sateella? Miksi ihmeessä lapsen siis tarttisi sateeseen lähteä aikaansa viettämään eli leikkimään sinne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä ollut. En mäkään ole lapsena missään lätäköissä hyppinyt.
Sama. Keväällä oli kiva tehdä laskuojia sulamisvesilätäköistä, mutta en minä niissä hyppinyt.
Meillä 9v ulkoilee vesisateella ihan omasta tahdosta. Ei todellakaan ole mitään kuravaatteita noin isolla lapsella.
Vierailija kirjoitti:
En ole kyllä koskaan törmännyt kehenkään, joka "laittaisi" lapsen menemään sateella ulos, jos ei lapsi halua sinne sateeseen mennä.
Hyvä on kyllä lasta totuttaa siihen, että sateellakin täytyy joskus ulkona kulkea, vaikka se ei ole mukavaaa, mutta mielestäni siihen riittää se, jos vaikka kauppa-, tarha- tai koulumatkalla sataa ja laitetaan silloin sateeseen menemään.
Koska eihän aikuisetkaan lähde aikaansa ulos viettämään sateella. Vai lähteeko ap itse puutarhaan tönkimään, istuskelemaan aurinkotuoliin tms. sateella? Miksi ihmeessä lapsen siis tarttisi sateeseen lähteä aikaansa viettämään eli leikkimään sinne?
Kyllä maalla tehdään aamusta iltaan ulkona hommia vesisateella.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 9v ulkoilee vesisateella ihan omasta tahdosta. Ei todellakaan ole mitään kuravaatteita noin isolla lapsella.
20-asteessa varmaan ihan jees, mutta täälläkin oli aamulla vain kymmenisen astetta, niin eipä olisi kiva märissä vaatteissa olla ilman kuravaatteita
Miksi lapsi pitää väkisin vesisateeseen laittaa? Ellet mene itse mukaan niin törkeää lapsi on sinne pakottaa. Mitään vahinkoa ei tapahdu vaikka olisi sadepäivän sisälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20-asteessa varmaan ihan jees, mutta täälläkin oli aamulla vain kymmenisen astetta, niin eipä olisi kiva märissä vaatteissa olla ilman kuravaatteita
No niin on kuule täälläkin ollut 10 astetta ja silti lapsi leikkii ulkona. Kuravaatteet oli sillon kun lapsi oli alle 3v.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsi pitää väkisin vesisateeseen laittaa? Ellet mene itse mukaan niin törkeää lapsi on sinne pakottaa. Mitään vahinkoa ei tapahdu vaikka olisi sadepäivän sisälläkin.
No sen ikäisillä voi olla jo vähän ennakkoasennetta, että sateessa leikkiminen on päikkylasten hommaa, mutta jos vähän rohkaisee menemään, vesileikit voikin olla ihan kivoja.
On. Ei ole järkeä ulkoilla pitkään sateessa tai kaatosateessa. Iso lapsi menee itse sinne jos haluaa käydä sateella ulkona sateenvarjon kanssa. Kesäsade voi olla tihkua.
Vierailija kirjoitti:
Joo, mun lapset tykkäsivät valtavasti lätäköissä hyppimisestå 2-3-vuotiaina. 9-vuotiaina he ovat tykänneet mm. trampalla pomppimisesta ja skeittauksesta, jotka molemmat olen julmasti kieltänyt sateella.
Kannattaa pakottaa lapsi ulos ja sitten jonain päivänä ihmetellä, miksi lapsi ei enää koskaan palaa kotiin.
Minä en oikeastaan tykkää sateella ulkoilusta, se sadetakin huppu päässä kulkeminen jotenkin ahdistaa. Mutta sateen jälkeen on kiva mennä märkään metsään. Lapsia en sateella pakottaisi ulkoilun vuoksi ulkoilemaan, paitsi tietysti jos on tarve mennä johonkin.
Jos oikein muistan me tykättiin olla ulkona sateessa ihan pienenä. On pari kuvaakin. Mä jopa hyppelen lätäkössä. suomi 1980-luku
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin on kuule täälläkin ollut 10 astetta ja silti lapsi leikkii ulkona. Kuravaatteet oli sillon kun lapsi oli alle 3v.
Miten olette selvinneet 3 ikävuoden jälkeen ilman? Kyllä 7v. oli vielä huhti-toukokuussa useinkin kuriksissa eskarissa, eikä niitä nyt ole vielä pois heitetty, tuossa eteisessä ovat.