Käyttääkö kukaan enää nykyään hollannikkaita?
Kommentit (105)
Nykyään on paljon kevyempiä ja edullisempia tapoja taittaa nilkkansa. Siis crocsit ja ne suihkusandaalit joita teinit käyttävät talvellakin ulkojalkineita.
Martial arts-jalkineina nämä polyuretaanisämpylät jättävät kyllä paljon toivomisen varaa.
Puukengällä kun lataa suoraan sääriluuhun niin paljon kuin sielu sietää voi kävellä rauhassa pakoon puskaraiskaajaa turhia juoksiaskeleita ottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hollannikkaat ovat kokonaan puuta, Nahkapäälliset puupohjaiset ovat ruotsalaiset puukengät.
Näin minustakin. Haluaisin joskus kokeilla hollannikkaita. Ruotsalaisia puukenkiä ollut monet parit
Aika epämukavat, aikoinaan laittoivat niihin heiniä yms (ynnä muuta sellaista) pehmikkeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on paljon kevyempiä ja edullisempia tapoja taittaa nilkkansa. Siis crocsit ja ne suihkusandaalit joita teinit käyttävät talvellakin ulkojalkineita.
Martial arts-jalkineina nämä polyuretaanisämpylät jättävät kyllä paljon toivomisen varaa.
Puukengällä kun lataa suoraan sääriluuhun niin paljon kuin sielu sietää voi kävellä rauhassa pakoon puskaraiskaajaa turhia juoksiaskeleita ottamatta.
Voi sen ottaa käteensäkin ja pamauttaa sillä puskaraiskaria täysillä otikkoon.
Meillä puukenkiä sanottiin kyllä hollannikaiksi.
Eräs tuttu kävi tässä taannoin Hollannissa ja olisi mielellään ostanut ne sellaiset kippuranokkaiset puukengät.
Eipä ostanut koska ne käsin tehdyt puukengät olivat saakelin kalliit.
Niiden kenkien teossa on todella monta tekovaihetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.hylte.fi/anton-puukengat-musta?p=3000005885&utm_source=goog…
Miksi noi on aina Anton tai Emil? Naisille ei mustia ole tarjolla?
Saman olen huomannut. Jos jotkut, niin mustat ostaisin, mutta on ilmeisesti toisiaan vain miehille. Ainakin Anton ja Emil viittaa iihen. punaisia tai tai valkoisia on nimellä Lina tai Ida.
Vierailija kirjoitti:
Meillä puukenkiä sanottiin kyllä hollannikaiksi.
Eräs tuttu kävi tässä taannoin Hollannissa ja olisi mielellään ostanut ne sellaiset kippuranokkaiset puukengät.
Eipä ostanut koska ne käsin tehdyt puukengät olivat saakelin kalliit.
Niiden kenkien teossa on todella monta tekovaihetta.
Voisiko sellaisia oikeasti käyttää?
Olin joskus töissä kaupan lihatiskillä. Siellä meillä oli kaikilla ne puksut. Ne oli tosi helpot pitää siistinä, kun vain pyyhkäisi kostealla paperilla siitä kengän päältä, musta nahka vain kiilteli.
Vierailija kirjoitti:
Olin joskus töissä kaupan lihatiskillä. Siellä meillä oli kaikilla ne puksut. Ne oli tosi helpot pitää siistinä, kun vain pyyhkäisi kostealla paperilla siitä kengän päältä, musta nahka vain kiilteli.
Saman muistan. Kunnon paksut puupohjat oli silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman olen huomannut. Jos jotkut, niin mustat ostaisin, mutta on ilmeisesti toisiaan vain miehille. Ainakin Anton ja Emil viittaa iihen. punaisia tai tai valkoisia on nimellä Lina tai Ida.
Vaahteramäen Eemelistä nuo nimet?
Mulla on käytössä. Monta vuotta vanhat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eemelissä kaikilla oli puukengät. Olisiko piialla ja Idalla olleet punaiset tai valkoiset sitten
Mulla on kahdet. Pidän niitä kesällä pihakenkinä.
Muutama työkaveri sairaalassa valitettavasti käyttää, pitävät melkoista kolinaa. Heidän liikkeensä kuulee jo kaukaa. Säälittää potilaat, herättävät herkkäunisempia turhaan yövuoroissa.
Mulla on, mustat ja valkoiset. Käytän siinä missä muitakin kenkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä siis näin ja noin nimettyinä myydään puukenkiä? Ostan heti kesäksi koko perheelle.
Vierailija kirjoitti:
Esa käyttää...
En käytä eikä koskaan ole ollutkaan moisia !
Puukenkulit, ei ole enää, valitettavasti. Kolina varmaan vähän liioittelua. Minusta se pieni kopina vaan kuuluu asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida enää löytyä mistään. Voisin käyttää kyllä, mutta en omista
Hollannikas on 1950-luvulta lähtien tuotannossa ollut klassikko, perinteinen puukenkä mustaksi petsatulla kotimaisella koivupohjalla. Pohjassa on musta kumi, joka tekee kengästä säänkestävämmän, mukavamman askeltaa ja lisää pohjan pitoa. Koot 34-52. Väri musta.
https://www.talla.fi/fi/tuote/3372509-puukenka-pikimusta
Vierailija kirjoitti:
1970-luvulla oli kova sana nuo.
Olen varmaan jämähtänyt 70-luvulle, vaikka olen 80-luvulla syntynyt. En osaisi olla ilman. Löytyy kolmet, joista yhdet joita pidän vain kotona. Hollannikkaat ja puukengät on sama asia. Kutsumanimiä molemmat.
Minä ostaisin heti jos tietäisin mistä, mustat. Tuunaisin itse niihin hienoja kuvioita akryylimaalilla.
2000-joskus luvulla, ostinkohan Tokmannista, olivat kuin puukengät mutta pohja oli paksua kumia(muovia.
tykkäsin kovasti, kunne murtuivat jalkahovin kohdalta.