Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Qatar

23.03.2007 |

Lähikuukausien aikana saatamme suunnata perheen voimin Qatariin.

Mies menisi sinne töihin.

Lapset ja minä aluksi kotiin, koittaisin löytää lapsille lastentarhan/nannyn, jotta voisin opiskella/löytää työtä itselleni.

Olemme molemmat IT -alalla, joten työnsaanti ei minullekaan pitäisi olla ongelma. Mutta onko sukupuoli..?

Olen kiinnostunut aivan Qataria koskevista kaikista kokemuksista.

Ulkomailla olen asunut, mutten lähi-idässä.

Käsittääkseni Qatar on hyvinkin länsimainen vrt. Saudi-Arabia tms.

Asuminen? Palkat? Verot (nolla?)

Naisen asema? Vapaa-aika..?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
28.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heissan,

Mina olin IT-alalla Account Managerina Arabiemiraateissa (firmassa, joka toimii kaikissa Gulf-maissa) ja koin kokeneeni todella paljon tyoyhteisosta ja eri kulttuureista. En tieda, minka etnisten yhteisojen parissa tekisit toita ja missa tehtavissa ylipaataan, mutta mina koin myyntityon vaikeaksi, koska ei skandinaavista naista oteta erityisen tosissaan, jos vastassa on konservatiivinen puhdas arabi poydan toisella puolella. Lahi-Idassa liikesuhde henkilokohtaisella tasolla on paljon tarkeampi kuin esimerkiksi Suomessa. Siten uusien diilien tekeminen oli ainakin itselleni vaikeaa, mutta jahka diili oli hallussa niin sitten tyotani kylla arvostettiin, koska juoksin kuin aropupu pitaen huolta asiakkaan tarpeista. Jos olisin ollut tuoteasiantuntija, koen etta olisin parjannyt paremmin kuin yhteysihmisena. Backoffice-duuni on mielestani yhta helppoa kuin missa tahansa muuallakin.

Nama olivat vain minun kokemuksiani eivatka mitenkaan yleismaailmallisia. Mene ihmeessa toihin, jos vain voit. Se on kullanarvoinen kokemus! En tieda Qatarin tyolaeista, mutta katso, etta olet miehesi, ei firman sponsoroima.... Neuvottele palkka ylakanttiin ja edut kohdalleen. Tuolla pain on tapana useissa firmoissa, etta etuihin kuuluu jonkin rantaklubin jasenyys. Se kannattaa ottaa, koska muutoin elo voi olla aika eristaytynytta.

Hyvaa matkaa!

Vierailija
2/4 |
29.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksesi vastaa hyvin olettamustani, suhteilla on paljon merkitystä.

Nykytyössä olen paljon " näkyvillä" (manageritasolla), mutta ulkomailla voisin hyvinkin olla kiinnostunut back office -hommasta.

Sieltä en nimittäin ole hakemassa erityistä nostetta uralle vaan lähinnä kokemuksia;)

Kerro vaan lisää, jos tulee mieleen jotain?

Miten sait muuten järjestettyä asunnon?

Hommasiko työnantaja vai itse?

Olen kuullut että jotkut käyvät töissä Qatarissa, mutta asunto hommataan esim. Dubaista, joka lienee tuon maailmankolkan länsimaisin (ja kallein..) paikka. Kuulostaako lainkaan järjelliseltä..?

Mites palkat suhteutettuna vastaavaan hommaan Suomessa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
30.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heissan taas,

Mulla ei ole kokemusta Qatarista muuten kuin Dohan lentokentalta, joten puhun UAE:n nakovinkkelista. Mina olin toissa Abu Dhabissa, joka on konservatiivisempi ja vahemman lansimainen kaupunki kuin Dubai. Toiseksi siella asiakkaat olivat enempi arabeja kuin Dubaissa, missa vastapuolella on usein expatteja ja siten koin, etta expattien kanssa oli helpompi loytaa yhteinen savel.

Kaykaa ihmeessa Dubaissa shoppailemassa; hinnat ovat alhaisia euroon nahden, etenkin jos olette elektroniikan,korujen ja asusteiden (laukut, huivit jne) peraan. Ja voi niita ravintoloita.... niita mun on suurin ikava :))

Mina olin ns. " local hire" ja siten en saanut useitakaan expat-etuja, mutta neuvottelin palkakseni Suomen bruttopalkan x 2 ja veroja en tietenkaan maksanut mihinkaan :) Sen lisaksi oli joukko etuja, jotka riippuvat taysin tyonantajasta. Tarkein minulle oli yksityinen terveydenhuolto.

Missa mina olin duunissa piti itse loytaa oma asunto, mutta expatteja usein tassa autetaan. Asuntojen hinnat voivat olla aika kamalia (niin ainakin tana paivana UAE:ssa) mutta ei kannata tinkia asuinrakennuksen siisteydesta ja yllapidosta, eli katsasta talot, joissa on kunnon security/watchman/superintendent. Muutoin saat paljon monijalkaisia vieraita ja vekkulia ruuantuoksua naapurista... Ellette sitten paady asumaan villassa, mutta siina on paljon enemman huolehtimista kuin kerrostaloasunnossa.

Siina mita nyt tuli mieleen. Kannattaa lukea kirjallisuudesta Lahi-Idan business-kulttuurista. Se auttaa. Yksi parhaista lukemistani oli " Don' t They Know It' s Friday?" . Stereotyyppinen, mutta varsin tarpeellinen.

Vierailija
4/4 |
03.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asemapaikka ei olekaan Qatar vaan Abu Dhabi!

Olisin kovasti kiitollinen, jos suostuisit vastaamaan minulle muutamiin kysymyksiin ihan meilillä.

Olemme juuri kirjoittamassa vaatimuslistaa työnantajalle, ja jotta osaisimme ottaa kaikki huomioon, toivoisin apuja.

Listalle tuli jo secured family accommodation.. thanks to you!

Avasin juuri meiliosoitteen hean123@luukku.com.

Lupaan, etten jää sinulle vaivoiksi " lopuksi ikää" ;)