Mitä väärää Karfit tekivät, että lapset piti sijoittaa?
Jos viranomaisiakin oli moitittu väärästä päätöksestä?
Kommentit (20178)
Toimittaja taisi keksiä itse sen järkytyksen koska ei saanut juttuun sitten mitään todellista.
Vierailija kirjoitti:
Ulosotossa voi olla haasteellista hankkia kotikoulun oppimateriaalit usealle lapselle, ja lisäksi vaatteet ja ruuat. Tuskinpa he sitä tilaa ovat tuottavasti pystyneet viljelemään, jos ollenkaan. Ja jos ei opeteta eikä päästetä ulos, niin ei tarvita kirjoja eikä vaatteita.
Perheen isä toimi kielenkääntäjänä. Käsittääkseni tila ei ollut tuotannossa. Päärakennus 111m2. Mutta on tossa 11 hehtaarissa lääniä harrastella kaikenlaista.
Vierailija kirjoitti:
Jotain hämärää tuossa sakissa on. Eivätkä todellakaan vain lestadiolaisia uskonelämässää. Ettei vaan olisi oma uskonlahkonsa heillä perustettuna. Ainahan näitä välillä paljastuu.
Eivät elä samoin kuin sinä, joten jotakin hämärää täytyy olla? Anna mun kaikki kestää. On ihan ok elää perheensä kanssa eri tavalla kuin muut. Täällä Suomessa kyseenalaistetaan jopa kotiäitiys. Jos perheessä valitaan perheen paras ja päätetään että äiti jää kotiin kasvattamaan lapsia, niin se on jo syy pitää jotakin epäilyttävänä. Tuolla yksi perhe purjehtii maailmalla ja kotikouluttaa lapsensa. Eivät todennäköisesti ole käyttäneet suomalaista neuvolaa hetkeen. Miksi viranomaiset eivät jahtaa heitä. Olympiaskeittaajan perhe matkustaa ympäriinsä ja kotikouluttaa lapsen. Miksi emme jahtaa heitä? Annetaan perheiden itse valita oma tapansa elää. Jos se ei sovi jonkun sossutädin mielenmaailmaan, niin voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Ulosotossa voi olla haasteellista hankkia kotikoulun oppimateriaalit usealle lapselle, ja lisäksi vaatteet ja ruuat. Tuskinpa he sitä tilaa ovat tuottavasti pystyneet viljelemään, jos ollenkaan. Ja jos ei opeteta eikä päästetä ulos, niin ei tarvita kirjoja eikä vaatteita.
Mistä tiedät että olivat ulosotossa?
Mulla on veikkaus missä ne voi olla mutta en kerro. Odottelen tietoa, että osuinko sattumalta oikeaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua, joten tätä on voitu jo käsitellä ketjussa, mutta olipa erikoinen kun luin päivällä uutisotsikon tyyliin: poliisi kohtasi järkyttävän näyn perheen kotona, mutta koko uutisessa ei kerrottu mikä se järkyttävä näky oli mitä tämän Karfin perheen kotona nähtiin. Nyt juttua ei löydy haulla. Lukiko joku sen jutun?
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011281098.html
Tuossa jutussahan se lukee ihan selvästi, että etsintä ja päätös sijoittaa lapset toisaalle liittyi tähän kotiopetuksen toteutuksesta viranomaisille syntyneeseen järkytykseen. Näissä ketjuissa tarina on lähtenyt elämään ihan omaa elämäänsä ja väitetään jo vanhempien ottaneen lapset hengiltä ja ties mitä.
Kunnon huhumylly syntynyt asiasta. Palveleeko tämä sitten lasten etua? Oletettavasti kumminkaan eivät ole olleet välittömässä vaarassa, koska poliisi on odottanut jo vuoden ennen yleisöltä vinkkien pyytämistä, lasten ei myöskään mainita missään jutussa olevan akuutissa vaarassa. Täytyy myös ihmetellä, miten ihmeessä siellä laitoksessa ei edes huomattu 7 lapsen katoamista niin nopeasti, että heidät olisi heti tavoitettu ja löydetty. Tosin onhan niitä hatkanuoriakin kateissa koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää miten täällä niin moni puolustelee näitä vanhempia 😳
En minä nyt tiedä voiko kukaan puolustaa jotain, kun ei tiedä mitä he muka ovat tehneet. Mutta ymmärrän tilanteen, jossa lapset on viety, niin tietysti he reagoivat jotenkin. Miten te voitte ajatella, että kotikoulua lapsilleen haluavat istuvat odottamassa kiltisti viranomaisia ja heidän päätöksiään? Sen jälkeen ajattelen miten biologia toimii ja mitä historia kertoo. Tilanteissa, jossa ihminen ajetaan ahtaalle on sytytetty tulipaloja taloihin, joissa on ihmisiä lukittuna sisällä. On tehty vaikka mitä ja jos ei näistä asioista ole kuullut, niin nyt ehkä kannattaisi informoida itseään.
No, kun me nyt kerran tiedämme miten ihmisillä on toisinaan tapana reagoida, niin onko se nyt sitten järkevää ajaa kymmenen henkistä ahtaalle jahtaamalla heitä? Varsinkin näin julkisesti? Minusta se on suurempi arvo
Samaa mieltä. Ahtaalle on ajettu tämä perhe. Jos jotain kauheeta tapahtuu, niin viranomaiset eivät taaskaan vastaa mistään tekemisistään/tekemättä jättämisistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää miten täällä niin moni puolustelee näitä vanhempia 😳
En minä nyt tiedä voiko kukaan puolustaa jotain, kun ei tiedä mitä he muka ovat tehneet. Mutta ymmärrän tilanteen, jossa lapset on viety, niin tietysti he reagoivat jotenkin. Miten te voitte ajatella, että kotikoulua lapsilleen haluavat istuvat odottamassa kiltisti viranomaisia ja heidän päätöksiään? Sen jälkeen ajattelen miten biologia toimii ja mitä historia kertoo. Tilanteissa, jossa ihminen ajetaan ahtaalle on sytytetty tulipaloja taloihin, joissa on ihmisiä lukittuna sisällä. On tehty vaikka mitä ja jos ei näistä asioista ole kuullut, niin nyt ehkä kannattaisi informoida itseään.
No, kun me nyt kerran tiedämme miten ihmisillä on toisinaan tapana reagoida, niin onko se nyt sitten järkevää ajaa kymmenen henkistä ahtaalle jahtaamalla heitä? Varsinkin näin julkisesti? Minusta se on suurempi arvo
Itse olen sitä mieltä, että ei ole oikein tuomita ihmisiä ennen kuin on kaikki faktat tiedossa. Ja tarkoitan nyt faktoja enkä nettimutuilijoiden mielipiteitä ja teorioita.
Käyvätköhän jossain Lähetyshiippakunnan tyylisessä uskonyhteisössä?
Suomessahan libertaariaate eli vapausaate ei ole sallittu. Jos vanhemmat eivät ole halunneet opettaa lapsilleen marxilais-leninismiä niin kyllähän siitä ongelmia seuraa.
Jospa se poliisien järkytys olikin sitä, että kodissa ei ollut mitään vikaa, vaan ihmettelivät, miksi ovat virka-apuna.
Kun itse jätin lapset aikoinaan tekemättä niin yksi syistä oli se, että en elänyt oikeistolaisessa maassa.
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua, joten tätä on voitu jo käsitellä ketjussa, mutta olipa erikoinen kun luin päivällä uutisotsikon tyyliin: poliisi kohtasi järkyttävän näyn perheen kotona, mutta koko uutisessa ei kerrottu mikä se järkyttävä näky oli mitä tämän Karfin perheen kotona nähtiin. Nyt juttua ei löydy haulla. Lukiko joku sen jutun?
Kyllä monet ovat sen lukeneet. Minä ihmettelin että millä oikeudella sellaista julkaistiin ja ihmetytti myös mikä se järkyttävä juttu olikaan. Jos juttu on poistettu, niin onhan se syykin selvä. Sitä ei olisi pitänyt julkaista ollenkaan ja mahdollisesti tuulesta temmattu.
Eikös siellä pohjanmaallapäin ollut lastensuojelussa jotakin häikkää aiemminkin. Lapsia otettu huostaan epämääräisin perustein ja sijoitettu tuttujen ylläpitämiin kasvatuslaitoksiin. Muistan lukeneeni jotakin tämän suuntaista joitakin vuosia sitten.
Lastensuojelu on kyllä tarkka. Huolenaihe voi tosiaan olla esimerkiksi vääränlainen pöytäliina tai lattialla oleva pusero. Ihmettelen vaan kun sossut itse käyttävät päihteitä mutta toki hekin ovat lasun asiakkaita itsekin TIETÄMÄNI mukaan. Sekä saikuttavat mielenterveyssyistä TIETÄMÄNI mukaan (tunnen heitä myös henk.koht elämässä). Harmi että Suomessa on niin ammattitaidottomia työntekijöitä joilla kuitenkin niin paljon valtaa. Jälki voi olla pahaa kun kyseessä on kuitenkin todella tärkeä asia.
Välillä ihmettelen juurikin näitä keksittyjä huolenaiheita. Kuulostaa aina oudolta, kuin takana olisi jotain muutakin. Onhan suomessa esimerkiksi uskonnonvapaus, ei kai sen takia ketään huostaanoteta. Huostaanottokin on niin suuri asia että eikö siihen pitäisi olla ihan selkeät ja suuret syyt mistä ei jää mitään epäselvyyttä.
sossutanttojen mielestä oli rikos kuvitella olevansa vapaa yhteiskunnan holhouksesta. jos asiaa on jo käsitelty oikeusasteissa, niin miksi vaino jatkuu? sossutanttojen tahtoa ei laki ylitä.
Pidän täysin selvänä, että isän libertaari maailmankatsomus on syynä heihin kohdistuvaan vainoon.
2 vuotta linnaa, jos ovat vieneet lapset ulkomaille. Nuorin ei ole väestörekisterissä.
Tästä tuli mieleen oma vuosia vanha kokemukseni lastensuojelun ammattimaisuudesta. Joku naapurimme oli juorunnut päiväkodille perheestämme, että meillä on usein verhot kiinni, ja että vaikutamme "sulkeutuneelta perheeltä". Tämä oli siis mukana lastensuojelun kirjauksissa ns. todisteena huonosta vanhemmuudestamme ja epänormaalista perhe-elämästämme.